StoryEditor

Miliónová pokuta pre výrobcu cigariet RJ Reynolds

10.06.2002, 00:00
Výrobca cigariet značky Camel a Winston, spoločnosť RJ Reynolds (RJR), dostal pokutu 20 miliónov amerických dolárov za reklamnú kampaň uverejnenú v časopisoch, v ktorej sa zameral v prvom rade na mladých ľudí. Kalifornský súd zistil, že druhý najväčší tabakový producent v USA sa svojou reklamou zameriava na mladých ľudí čítajúcich časopisy Rolling Stone a Sports Illustrated.
Podľa vyjadrenia súdu, umiestnením reklamy v časopisoch čítaných mladými ľuďmi spoločnosť porušila zmluvu 46 štátov z roku 1998, ktorá zakazuje publikovať tabakovú reklamu zameranú na mladých ľudí. Popri zaplatení pokuty musí spoločnosť RJR podľa nariadenia sudcu Ronalda Pragera zabezpečiť svoju reklamnú kampaň tak, aby sa viac nemohla dostať až k mladým.

"Predtým, ako bola podpísaná zmluva v roku 1998, spoločnosť RJR uvádzala rovnakú reklamu tak pre mladých, ako aj pre dospelých fajčiarov," napísal vo svojom rozhodnutí sudca R. Prager. Predstavitelia RJ Reynolds na svoju obranu uviedli, že rozhodnutie súdu je cenzúrou. Ako ďalej spoločnosť uviedla, svoju reklamu uverejňuje len v časopisoch, ktorých čitateľmi je minimálne 75 percent dospelých. "Toto rozhodnutie nemá nič spoločné s deťmi, ale s túžbou generálneho prokurátora cenzurovať, prípadne zakázať reklamu pre dospelých fajčiarov," povedal Tommy Payne, viceprezident spoločnosti RJ Reynolds.

Sudca však povedal, že konkurenti RJR, spoločnosti Philip Morris a Brown α Williamson, sa dohodli, že nebudú reklamovať tabakové výrobky v časopisoch, ktoré číta viac ako 15 % čitateľov vo veku 12 až 17 rokov. Podľa dôkazov sa firma RJR zameriavala na mladých ľudí v dôsledku obáv zo straty trhového podielu. Podľa sudcu bola spoločnosť RJR vo svojej reklamnej kampani oveľa agresívnejšia ako jej konkurenti. Rozhodnutie súdu je zatiaľ poslednou výhrou kalifornského prokurátora Billa Lockyera.

Minulý mesiac súd v Los Angeles pokutoval spoločnosť RJ Reynolds sumou 15 miliónov dolárov za to, že rozdávala zadarmo cigarety na podujatiach, ako sú napríklad automobilové preteky, kde sa zdržiava aj mnoho detí. B. Lockyer vyhral súdny spor aj v prípade, keď RJR v januári 2001 posielala poštou zadarmo cigarety zákazníkom bez toho, že by sa presvedčila o ich veku. "Keď zomierajú každý deň stovky vašich zákazníkov, jediná možnosť, ako prežiť, je získať nových. Zameriavanie sa na deti v reklamnej kampani je nezákonné, zahanbujúce a v Kalifornii nebude tolerované," povedal generálny prokurátor B. Lockyer.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
09. apríl 2024 23:14