StoryEditor

Pracovisko pripomína džungľu charakterov

23.01.2008, 23:00
Autor:
(gaf)(gaf)
Kancelárie sú miesta s osobitou kultúrou a nepísanými pravidlami.

Mnoho ľudí z vlastnej skúsenosti potvrdí, že rôzni ohovárači, byrokrati, cholerici, intrigáni či pochlebovači dokážu zmeniť pracovisko na peklo. Pasca je nastražená všade, nepríjemní kolegovia alebo nadriadení človeka dokonale otrávia a vezmú mu chuť do práce. Nie ste však bezbranní, radi by sme vám ukázali, ako prežiť.

Otrávia iba zlí ľudia
Nalejme si čistého vína hneď na začiatku: nič nás neotrávi na pracovisku viac ako zlí ľudia. Každé ráno prichádzajú do kancelárií milióny ľudí tak, ako keby im hneď po vstaní z postele spadla klada priamo na čelo. Už na vrátnici pociťujú žalúdočnú nevoľnosť, len čo si spomenú na neurotického šéfa, vševediaceho vedúceho oddelenia či egoistického kolegu sediaceho naproti. Práca je pre nich nielen miestom, kde sa odohráva časť ich života, ale zároveň aj krízovou zónou, ktorá významne ovplyvňuje sociálne správanie jedinca, jeho duševné rozpoloženie, a dokonca aj zdravie. Kancelárie sú priestorom s osobitou kultúrou a vlastnými, väčšinou nepísanými pravidlami. Medzi kávovarmi a kopírkami, kanceláriami a zasadacími miestnosťami, číha nebezpečenstvo. Väčšina ľudí strávi s ľuďmi na pracovisku viac času ako s príslušníkmi vlastnej rodiny a kolegyňu z vedľajšej chodby poznajú lepšie ako susedku. Životného partnera si možno vybrať a profesiu zvoliť - kolegov však nie. V tomto prípade platí, že všetko je v cene - all inclusive.
V západnej Európe sa do "vlastného" teritória môže utiahnuť asi 23 percent zamestnancov - tešia sa totiž výsade samostatnej miestnosti. No 27 percent ľudí sedí v dvojmiestnej kancelárii a zvyšných 40 sa prebíja pracovným dňom vo veľkých sálach bez jedinej priehradky po tom, čo tento model prišiel do Európy z USA.
V sociálnom mikrosvete zvanom kancelária na seba narážajú najrôznejšie charaktery. Existujú tam byrokrati, ktorí pedantne skúmajú každý pracovný krok, tiež karieristi snažiaci sa presadiť sa za každú cenu. Nájdu sa "herečky", ktoré hrajú svoju rolu lepšie ako skutočné hviezdy divadla, aj chvastúni, ktorí dokážu len jedno - čo najlepšie predať sami seba.

Nábeh na páchanie samovrážd
Úmerne tomu sú cenné aj dobré rady, ako sa vyrovnať s takouto situáciou. "Negatívne emócie sú veľmi nákazlivé," tvrdí psychológ Christian Dormann z univerzity v Mainzi; "sú ako vírus". Stačí vhodné podnikové firemné podhubie a nastáva epidémia. Atmosféra sa v takom prípade zhoršuje špirálovite až k tomu najhoršiemu. Vlaňajšia séria samovrážd v müllhausenskej automobilke Peugeot-Citroën otriasla širokou verejnosťou, práve tak, ako udalosti vo francúzskom Guyancourte pri Paríži, kde si za nevyjasnených okolností v jednom vývojom stredisku siahli na život traja zamestnanci.
To je, samozrejme, krajnosť, ale aj menej vyostrené pomery urobia svoje, najmä ak je "protivníkom" nadriadený. Podľa výskumu amerického Gallupovho ústavu je narušený vzťah k nadriadenému najčastejším dôvodom odchodu z konkrétneho pracovného miesta. A v posledných rokoch sa pomery ešte zhoršili, partnerská spolupráca je čoraz zriedkavejšia, zato s intrigami sa roztrhlo vrece. Vlna úsporných opatrení, sťahovanie podnikov do krajín s nižšími výrobnými nákladmi a proces globalizácie zanechávajú výraznú stopu. I vnútropodniková konkurencia je preto čoraz silnejšia - a v tomto boji sa nepresadzujú bezpodmienečne tí, čo sú milší a usilovnejší, ale tí, čo sú bezohľadnejší.
Škála rôznych typov ľudí na pracovisku je mimoriadne bohatá. Ako v takých prípadoch reagovať? I to je umenie.

Typológia charakterov
Možno vám v tom pomôže naša malá typológia. Žiarivý, chvastúň - oslepí každého. Nedokáže nič, len krásne rečniť. Jedinou silnou stránkou takéhoto človeka je schopnosť predávať sám seba a jeho hlavným cieľom - presláviť sa. Ako vedúci menšieho kolektívu je celkom upotrebiteľný, ak nechá ostatných ľudí robiť to, čo majú robiť a podniku sa darí. Ak ho však povýšia, beda, na strednej úrovni riadenia je skutočným škodcom. Ak je to šéf, vsugerujte mu, že dobrá myšlienka bola jeho. To je balzam na jeho dušu. Tak s ním môžete ako-tak vychádzať. Byrokratický typ nikde nie je spokojný, jeho posadnutosť detailmi je príslovečná. Všetko chce dokumentovať, kontrolovať, archivovať - a ak treba, znovu vytiahnuť na svetlo sveta, pravda, teraz už ako vlastnú zásluhu. Ako nadriadený pracovník javí tendenciu k autoritárskemu spôsobu riadenia; keď je kolegom, je najmúdrejší. Nikdy sa nepokúšajte prekričať ho, bolo by to márne. Namiesto toho prejavte vlastné sebavedomie. O všetkom ho upovedomte zavčasu.
Typ herecký je egocentrický, citlivý, vzťahovačný. Jediné nesprávne slovo, a urazená reakcia je tu. Väčšinou sa považuje za nedoceneného génia. Najčastejšie používa zámeno - ja. Herec mal byť už, samozrejme, dávno povýšený, a keď sa prihodí niečo zlé, on to už dávno predpovedal. Kritiku neznáša, aj keď tvrdí, že áno. Títo ľudia však nezriedka majú aj talent. Pokojne im teda dožičte aplauz, keď si ho zaslúžia a poskytnite im priestor na sebarealizáciu. Túžba po uznaní sa im môže splniť.
Typ intrigánsky sa rád vzrušuje a kričí. I kvôli maličkostiam skáče až po povalu. Reaguje práve tak nevypočítateľne, ako nekontrolovane. Nijaká informácia mu nezostane utajená, nič preňho nie je také nedôležité, aby o tom mlčal. Byť v jeho blízkosti môže mať aj pozitíva - dozviete sa rýchlo a bezprostredne všetko dôležité. Avšak v kontakte s ním si človek nie je nikdy celkom istý, na čom je. Preto pozor! Kto sa k nemu priblíži až príliš, riskuje, že bude zatiahnutý do starostlivo osnovaných sietí. Nasleduje takzvaný typ obeť. Osoby z tejto skupiny nikdy nič nedokážu, ale vždy vedia prečo - vinný je niekto iný, šéf, kolegovia, okolnosti. Je úplne jedno, čo takýto človek robí alebo si myslí, vždy ostentatívne ukazuje svoju bezmocnosť. Zároveň však aj manipuluje - vzbudzuje súcit, čo môže byť aj cesta k tomu, aby nemusel vykonať nepríjemnú prácu. Len ho nekritizujte! Zo šoku sa obeť nedostane nikdy. Skúste mu pomôcť pri analýze situácie, avšak nič viac. Inak sa stanete obeťou vy sami. Typ parazit chce ísť nahor - rýchlo a za každú cenu. Je šikovným taktikom a organizačným majstrom. Nepríjemné úlohy perfektne prenáša na iných a keď sa projekt nevydarí, ostentatívne zdôrazňuje svoju neangažovanosť. V prípade úspechu si však nárokuje leví podiel. Všetko je pre neho súťažou a každá porážka ponížením, na ktoré tak rýchlo nezabudne. Pozná len dva druhy kolegov - súperov a porazených. Pri kontaktoch s ním buďte opatrní! Ak máte nejakú dobrú myšlienku, prezentujte ju zásadne v skupine. Ani problémy s ním neriešte medzi štyrmi očami - neskôr totiž akúkoľvek zodpovednosť poprie. Ak sa stane šéfom, buďte voči nemu bezpodmienečne lojálni - alebo si rovno hľadajte nové miesto. Typ rutinný zas všetko pozná z vlastnej skúsenosti a každý náznak kreativity zahrdúsi hneď v zárodku: "Však sme to vždy tak robili." Jeho motto je jednoduché - kto sa hýbe, môže sa aj potknúť. Jeho svetonázor: Viem všetko lepšie. Problémy najradšej "vysedí", zlepšovacie návrhy odkladá. Kritiku ignoruje. V podniku však má niekedy aj opodstatnenie, ako "advokát diabla" totiž brzdí slepé nadšenie, a tak pomáha predchádzať chybám. Dožičte mu, aby hral rolu poradcu a doprajte mu pocit, že je vážený a uznávaný. Nevystavujte ho tlaku - vtedy môže aspoň pomôcť pri prijímaní dôležitých rozhodnutí. Typ ohovárača je prakticky partizán, ktorý sa rád zbavuje protivníkov zozadu - najradšej takými zbraňami, ako sú lži, polopravdy či pochybnosti. Čo aj len zdanlivú slabosť protivníka okamžite využije vo vlastný prospech. Ako sa k nemu správať? Nikdy mu nepodávajte pomocnú ruku, čo by mohol zneužiť proti vám. Vyhýbajte sa akémukoľvek súkromnému kontaktu s ním, ale nerezignujte. Ak je totiž ohováranie príliš intenzívne, nemáte inej cesty, len veci uvádzať na správnu mieru.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. apríl 2024 05:21