15.02.2016, 00:00

Atraktívne riešenie pre firmy. Keby fungovalo...

Juraj Ontko, výkonný riaditeľ pre nepriame dane Ernst & Young, v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Novela daňových zákonov z júla 2015 umožňuje vyplatiť firmám už počas daňovej kontroly časť nadmerného odpočtu DPH. Juraj Ontko však tvrdí, že to bol voči podnikateľom zo strany vlády len marketingový ťah. V praxi to totiž podľa neho nefunguje.

Čiastkový protokol, na základe ktorého by mali firmy už v priebehu daňovej kontroly získať späť preverenú časť DPH, sa podľa našich informácií nevyužíva, alebo ak, tak iba minimálne. Aké sú vaše skúsenosti z daňových kontrol u vašich klientov?

Vystavenie čiastkového protokolu som vo svojej praxi ešte nevidel. Vyhodnotil som si to pre seba skôr ako marketingový ťah vlády, ktorá podnikateľom s uviaznutými nadmernými odpočtami sľúbila atraktívne riešenie, ktorému sa ušla aj veľká pozornosť v médiách. Toto riešenie je však len na papieri. V praxi ho totiž správcovia daní nevyužívajú a platitelia sa ho domáhať nemôžu, prípadne sa ho domôcť nevedia.

Tento inštitút vláda zaviedla ako pomoc podnikateľom už pred zhruba trištvrte rokom. Takže pokrok v urýchlení vracania nadmerných odpočtov DPH podnikateľom nenastal?

V praxi nebol dosiahnutý žiadny pokrok a podnikatelia naďalej trpia zablokovaním celého nadmerného odpočtu aj v situácii, keď správca dane spochybňuje len jeho časť, prípadne aj keď nespochybňuje nič, ale ešte nedokončil kontrolu všetkých položiek odpočítanej dane. V štáte, kde správca dane neplatí ani úrok zo zadržaných prostriedkov aj napriek minimálne trom existujúcim judikátom Súdneho dvora Európskej únie, toto nie je pre biznis potešujúca správa.

Je to tým, že vystavenie čiastkového protokolu, a teda aj prípadné urýchlenie vrátenia DPH je len možnosť, a nie povinnosť správcov daní?

Už dávnejšie som hovoril, že toto kvázi pro-biznisové opatrenie má svoju chybičku krásy v tom, že sa ponechalo na svojvôľu správcu dane. Predpokladal som vtedy, že daňové úrady nebudú mať najmenšiu motiváciu tento nový inštitút využívať z dôvodu, že je to pre správcov daní komplikácia navyše. Zákon síce obsahuje príslušné ustanovenia, ale aplikačne to zodpovedné orgány vôbec nedotiahli do konca.

Aké sú skúsenosti vašich kolegov, čo hovoria na čiastkový protokol?

Aj od kolegov som počul, že tento inštitút fungovať nevideli. Jeho praktické uplatnenie totiž veľmi závisí od „tlaku zhora“ na kontrolórov, ktorí by mali byť motivovaní vedením svojich kontrolných skupín, pripadne riaditeľmi, finančnou správou ako nadriadeným orgánom, aby čiastkové protokoly využívali. Dnes to vyzerá tak, ako keby sa toto opatrenie ani neplánovalo reálne v praxi využívať. Splnilo však svoju úlohu pro-biznisovej agendy na nejakom zozname, pričom už nikto neskúma, či toto opatrenie v praxi funguje a aký má účinok.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.