StoryEditor

Darčeky, čo sa vám nehodia, vás nemusia mrzieť. Pozrite sa, čo s nimi

25.12.2016, 22:30
Autor:
red, runred, run
Ak vianočný darček kúpený cez internet nevyhovuje, môžete ho vrátiť späť do 14 dní. Nemusíte pritom udať žiadny dôvod.

Vrátenie darčeka kúpeného cez internet umožňuje zákon. Dôvod je jednoduchý - takýto tovar si kupujúci nemohol predtým vyskúšať priamo na mieste. Ak ste si teda vyzdvihli tovar napríklad v piatok 23. decembra, môžete odstúpiť od zmluvy s internetovým obchodom až do 6. januára budúceho roka a dostanete peniaze naspäť.

Ako uvádza TASR, predávajúci je pritom povinný vrátiť všetky platby, ktoré od obchodníka prijal, vrátane nákladov na dopravu, dodanie či poštovné. No týka sa to iba nákladov na ten najlacnejší a najbežnejší spôsob dodania, ktorý má internetový obchod v ponuke. Predtým mu kupujúci musí odoslať výrobok späť, financie na doručenie si hradí sám.

Zodpovednosť za pokles hodnoty

V rámci štrnásťdňovej lehoty má spotrebiteľ právo si darček rozbaliť a odskúšať ho - podobne, ako je bežné pri nákupe v kamennom obchode. Kupujúci však podľa výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozefa Dvorského zodpovedá za zníženie hodnoty tovaru. To v prípade, ak s ním zaobchádza nad rámec odskúšania. Vtedy musí uhradiť rozdiel medzi kúpnou cenou tovaru a jeho hodnotou v čase odstúpenia od kúpnej zmluvy, prípadne náklady na uvedenie tovaru do pôvodného stavu.
"Ak si teda niekto kúpi v internetovom obchode fotoaparát tesne pred dovolenkou, nafotí tisíc záberov a po dvoch týždňoch sa ho rozhodne vrátiť, nemal by byť prekvapený, že sa to nebude považovať za odskúšanie tovaru, ale za jeho bežné používanie a vrátenie bude spojené s povinnosťou finančnej kompenzácie kupujúceho predávajúcemu," uviedol príklad Dvorský.

Výnimky z pravidiel

Pri vrátení výrobku kúpeného cez internet však existujú výnimky. Podľa Dvorského napríklad nemožno vrátiť späť tovar, ktorý bol vyrobený podľa osobitných požiadaviek, alebo je určený osobitne pre jedného spotrebiteľa. "Ide o tovar, ktorý sa vyrobil na mieru podľa požiadaviek zákazníka, alebo ho internetový obchod nemá v ponuke, ale dohodol sa so zákazníkom, že mu ho obstará," opísal Dvorský. Môže to byť napríklad šperk, ktorý ponúka internetový obchod v zlatom vyhotovení, ale zákazník preferuje rovnaký šperk z platiny.
Vrátiť nemožno ani CD či DVD nosiče alebo počítačové programy, ktoré si kupujúci rozbalil. Ale napríklad ani noviny, časopisy alebo služby, ktoré si ľudia cez internet kúpili a tieto sa so súhlasom kupujúceho poskytli pred uplynutím 14-dňovej lehoty. Možnosť vrátenia sa nevzťahuje ani na zmluvy o ubytovaní, doprave alebo stravovaní, kde sa predávajúci zaväzuje poskytnúť ich v dohodnutom čase alebo lehote. Ide napríklad o wellness a relaxačné pobyty, víkendové pobyty či vyhliadkové lety balónom.

Odlišné zákony

Tovar kúpený cez internet môže pritom vrátiť len fyzická osoba nepodnikateľ, ktorá spĺňa definíciu spotrebiteľa, a nie právnická osoba. "Niektoré veľké internetové obchody však umožňujú v rámci svojej marketingovej politiky vrátiť tovar aj v takomto prípade, ale zákazník na to nemá právny nárok," doplnil Dvorský.
Uvedené pravidlá sa podľa neho prevzali z legislatívy EÚ a platia na sto percent, len ak ľudia darčeky nakupovali v slovenských internetových obchodoch či v obchodoch z krajín EÚ. Teda, ak daný obchod prevádzkuje slovenská firma registrovaná v slovenskom obchodnom registri. Niektoré obchody môžu mať svoje stránky v slovenčine, ale ich sídlo môže byť napríklad v severnej Amerike. „Vtedy sa na internetový obchod nevzťahuje slovenská legislatíva, ale zákon príslušnej krajiny, ktorý môže byť diametrálne odlišný," dodal Dvorský.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. apríl 2024 20:22