Pocit uspokojenia v pracovnej oblasti sa neodvíja len od platu. Vplýva na neho omnoho viac faktorov a finančné ohodnotenie už dávno nie je jedinou, ani tou najväčšou motiváciou. Viac ako pätina pracujúcich sa už v pondelok nevie dočkať piatku, keďže aktuálna pozícia im prináša len málo radosti. Z prieskumu spoločnosti 2muse vyplýva, že každý siedmy Slovák je v práci nespokojný.
Koľko hodín by chceli robiť Slováci
Viac ako polovica Slovákov je so svojim súčasným zamestnávateľom celkom spokojná, desatina ľudí zažíva v práci veľkú spokojnosť, ale o mimoriadnej spokojnosti môže hovoriť len 5 percent opýtaných. Zamestnávateľovi venujeme nielen naše schopnosti, zručnosti a nápady, ale aj nemálo svojho času. Viac ako pätina opýtaných pracuje minimálne 11 hodín denne, 8 – 9 hodín vo firme "presedí" tretina z nás a menej ako osem hodín sa v nej zdrží skoro štvrtina Slovákov.
Keby si zamestnanci mohli sami určiť dĺžku pracovného času, každému desiatemu by na to stačilo maximálne šesť hodín denne, viac ako štvrtina Slovákov by práci venovala do sedem hodín, ale najpreferovanejšia je predsa len 8 – 9 hodinová pracovná doba, ktorá vyhovuje tretine opýtaných.
Pracovná atmosféra je veľmi dôležitá
„Ľudí viac motivujú osobné, než pracovné dôvody. Šťastní sa cítia byť vtedy keď zapadnú do kolektívu, zžijú sa s firemnou kultúrou, smerovaním spoločnosti, jednoducho, keď sa môžu tešiť do práce“, konštatuje Júlia Jurčíková, riaditeľka Oddelenia ľudských zdrojov Poštovej banky.
Necelých 20 percent Slovákov považuje pracovnú atmosféru za veľmi dobrú, ako vynikajúcu ju vníma šesť percent opýtaných, a viac ako polovica ľudí tvrdí, že pracuje iba v priemernej pracovnej klíme. Každý deviaty zamestnanec prežije minimálne osem hodín denne v prostredí, ktoré považuje vyslovene za zlé.
Svojho terajšieho zamestnávateľa by 15 percent Slovákov vrelo odporučilo aj svojim známym, štvrtina opýtaných by prípadné voľné miesto v súčasnej práci pravdepodobne dala do povedomia blízkemu človeku. Približne tretina ľudí by posunutie tejto pracovnej ponuky aspoň zvážila a rovnaké percento respondentov by svojho terajšieho chlebodarcu svojim priateľom a známym pravdepodobne alebo určite neodporučilo. Napriek tomu ako sa v práci cítime, veľká väčšina, až 83 percent si myslí, že sa na úspechu firmy podieľa slušnou alebo dokonca veľkou mierou.
Veční uchádzači - nový fenomén nás neobchádza
Na trhu začína dominovať nová generácia uchádzačov o prácu, ktorá neustále hľadá lepšie miesto. Kto sú veční uchádzači? Podľa prieskumu ManpowerGroup väčšinou sa jedná o mileniálov, šesťdesiat percent večných uchádzačov sú práve mileniáli či generácia Y (18 až 34 rokov). Mileniáli s viacerými pracovnými skúsenosťami sú viac zvyknutí pravidelne hľadať inú prácu. Ich povesť “prelietavých zamestnancov” platí predovšetkým pre vekovú skupinu od 25 do 34 rokov. Zdá sa, že vo výchove večných kandidátov zohrávajú svoju rolu aj zamestnávatelia. Možno nechtiac prispievajú k tomuto fenoménu tým, že neplnia očakávania kariérneho rastu a rozvoja.
Nedávna správa ManpowerGroup nazvaná Mileniáli a kariéra: vízia 2020 ukázala, že “pre mileniálov je istota zamestnania zásadná, ale definujú ju odlišne”. Ak dostanú príležitosť, posunú sa inam alebo vyššie, ale väčšinou očakávajú rast u toho istého zamestnávateľa. Správa uvádza, že “mileniáli zmenili vnímanie istoty zamestnania smerom k istote kariéry”.