13.10.2017, 00:00

Štát v Trenčíne opravuje pre Američinov vrtuľníky z Afganistanu. So zákazkou za sto miliónov mešká

Letecké opravovne Trenčín majú podľa informácií HN problémy s opravami vrtuľníkov pre americkú vládu.

Štát v Trenčíne opravuje pre Američinov vrtuľníky z Afganistanu. So zákazkou za sto miliónov mešká
Zdroj: Dreamstime

Bol to obrovský úspech slovenského zbrojárskeho priemyslu, keď pred rokom armádny opravárenský podnik z Trenčína porazil medzinárodnú konkurenciu v lukratívnom megatendri pre Severoatlantickú alianciu. HN o tom informovali ako prvé. Pre Washington totiž Slováci opravujú poškodené ruské vrtuľníky nasadené v bojoch v Afganistane. Rámcový kontrakt pritom hovorí minimálne o 10 a maximálne o 36 bojových vrtuľníkoch Mi-17 moskovskej zbrojovky Mil.


Tržby Leteckých opravovní Trenčín by sa tak v najbližších rokoch mohli nafúknuť až o 110 miliónov eur. S najväčšou pravdepodobnosťou sa to však nestane.


Z informácií HN totiž vyplýva, že generálne opravy vrtuľníkov meškajú a pokrivkáva aj ich výsledná kvalita, keďže náhradné diely opravovne nakupujú aj od externých dodávateľov.


V hre je preto reálna možnosť, že servisná organizácia NATO Support and Procurement Agency a americká vláda, ktorá servis platí, presmeruje ďalšie bojové vrtuľníky do iných konkurenčných opravovní. Dokonca hrozí, že leteckí opravári z Trenčína o zákazku napokon prídu úplne. Veľký záujem nahradiť Slovákov pritom má český štátny podnik Lom Praha.

Rezort obrany prostredníctvom hovorkyne Danky Capákovej informácie HN nekomentuje s tým, že „k uvedenej téme v súčasnosti pripravujeme tlačovú konferenciu, v rámci ktorej túto problematiku vysvetlíme“. Ako sa zdá, Američania pri výbere leteckých opravárov nemajú šťastnú ruku. Pred dvomi rokmi totiž podobnú zákazku zverili do rúk súkromnej firmy Avionams JSC z Bulharska. Pri armádnom letisku neďaleko Plovdivu tak skončili celkovo tri vrtuľníky Mil slúžiace v Afganistane. Stroje sú však stále rozmontované a ich generálna oprava tak čaká na dokončenie. To bol aj jeden z dôvodov, prečo vlani v apríli bulharský premiér Bojko Borisov vyhlásil, že fabrika sa musí vrátiť späť do štátnych rúk.

Ukončenie transakci

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.