StoryEditor

Po Washingtone jazdí (takmer) bratislavská električka. Drahá a odnikiaľ nikam

29.02.2016, 23:00

Stihli sme to – tlieskal si bratislavský magistrát po tom, ako pred niekoľkými týždňami skolaudoval „nový Starý most“ a nemusel vracať európsku dotáciu. Bežný človek, ani vytúžená električka, však po ňom ešte stále nechodí, respektíve nejazdí. Nejeden kritik pritom namieta, že nová linka do Petržalky vedie „nikam“. A že to sa predsa môže stať iba na Slovensku.

Omyl. Stať sa to môže aj vo veľkej Amerike. Priamo v hlavnom meste Washington D.C. Uplynulý víkend tu spustili štvorkilometrovú električkovú trať. Skôr ako pred Capitolom by ste ju však zrejme hľadali v Kocúrkove.

Ako v Bratislave
Do ulíc Washingtonu sa električka (pre americké mestá celkovo exotický prostriedok mestskej dopravy) vracia po 50 rokoch. Ďalšia paralela s Bratislavou. A čo viac, laik by sotva rozoznal, či ide o MHD v D.C. alebo v Bratislave. Obe „mašiny“ sú červené a takmer na nerozoznanie. Nie je to náhoda, pre Washington električku vyrobili Česi! Konkrétne firma Inekon Group. Vozidlo s označením 12-Trio jazdí napríklad aj v Ostrave. Bratislavské električky dodala česká Škoda.

Veľký slon na koľajniciach
Ale späť za oceán. Americké médiá upozorňujú, že nová trasa skutočne vedie odnikiaľ nikam. Okrem toho nemá vyhradený električkový pruh, takže je súčasťou premávky a každej zápchy. A svojou rýchlosťou vlastne spomaľuje autá. Jej trasa zo stanice Union Station presne kopíruje jednu z už existujúcich autobusových liniek X2 – a tá vedie od Unionu až do centra mesta, zatiaľ čo električka nie.

„Je to veľký slon, ktorý vám stojí v ceste,“ cituje denník New York Times Valentina Jacksona, holiča, ktorý pracuje na H Street. Ňou nová linka prechádza. Dodáva, že rýchlejšie ako novou električkou prejde z jedného konca ulice na druhý pešo. Motiváciou pre miestnych, aby namiesto nôh použili koľajnice, má byť aj to, že najbližší polrok bude jazdiť zadarmo. Až také ľahké to však nebude. Streetcar, ako znie miestny anglický názov električky, zvláda dvojmíľovú trasu za 26 minút. „Pešo sme to zvládli za 27 minút alebo autobusom za 19 minút. Bicyklu stačí 10 minút a Uberu iba sedem,“ upozornil denník The Washington Post. Vtipne pritom premenoval sobotu (Saturday) na „Streetcar day“.

Neskoro a draho
Dôkazom, že nielen v našich končinách máme problémy so „šafárením“ a neúčelným využitím peňazí, je fakt, že trať za takmer 200 miliónov dolárov mala byť dokončená už pred siedmimi rokmi. A, samozrejme, za menej peňazí. Aj samotné červené vozne z Česka čakali na svoj veľký deň zaprášené v depe americkej metropoly takmer 10 rokov. Pred ostrým spustením do prevádzky si teda už vypýtali opravy.

V USA aktuálne diskutujú aj o ďalšom električkovom projekte – priamo v New York City. Má spojiť Brooklyn a Queens. Newyorský starosta, demokrat Bill de Blasio, si však podobné fiasko ako v D.C. nepripúšťa.

01 - Modified: 2024-04-14 16:46:26 - Feat.: - Title: V časti D2 smer Bratislava budú od pondelka dopravné obmedzenia 02 - Modified: 2024-04-15 11:40:00 - Feat.: - Title: Číňania dotácie popierajú. Ich autá si držia náskok vďaka inováciám i dokonalej výrobe 03 - Modified: 2024-04-12 14:56:09 - Feat.: - Title: Na Moste Lanfranconi smerom do tunela Sitina sa vodiči zdržia vyše pol hodiny 04 - Modified: 2024-04-12 05:56:16 - Feat.: - Title: Vodiči sa zdržia na viacerých úsekoch v Bratislave 05 - Modified: 2024-04-11 18:15:52 - Feat.: - Title: Požiar poškodil vozovku diaľnice D1 pred zjazdom na Hendrichovce
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
16. apríl 2024 20:56