StoryEditor

Infračervené oči pre vodičov

06.11.2005, 23:00

Večerné a nočné dopravné nehody sú štatisticky najpočetnejšie. Nočnej premávky je síce o 80 percent menej ako cez deň, no každá štvrtá vážna dopravná nehoda sa stane v tomto čase. V noci sa prihodí okolo tretiny všetkých smrteľných dopravných nehôd. Dôvodom je často neprimeraná rýchlosť a alkohol. Odborníci však pri sledovaní nočného šoférovania zistili, že problémy s viditeľnosťou spôsobujú potenciálne nebezpečné situácie v podstate nepretržite.
Dvojnásobne lepší výhľad
Uľahčiť šoférovanie v noci by mal Night Vision systém (systém nočného videnia), ktorý v súčasnosti vyvíja Siemens VDO. Najmodernejšia elektronika a infračervená technológia pomáhajú vodičom zaregistrovať aj za slabo viditeľných podmienok chodcov a iné riziká na cestách. Night Vision je pritom len jednou z množstva funkcií vyvíjaného asistenčného systému. S jeho sériovou výrobou sa uvažuje už v roku 2008.
Systém Night Vision umožňuje vodičovi "vidieť" aj za priestor, ktorý osvetľujú reflektory -- zobrazuje objekty až do vzdialenosti 150 metrov pred vozidlom. Priamo na displeji na čelnom skle alebo na TFT monitore ukazuje elektronicky spracovaný videonáhľad. Vodič pritom sleduje nočnú cestu tak dobre, ako by ju videl so zdokonaleným bi-xenónovým reflektorom, aj keď jazdí so stretávacími svetlami s dosahom približne 60 metrov.
Rozličné systémy videnia
Siemens vyvíja dva typy systémov nočného videnia. Pri takzvanom krátkovlnnom infračervenom systéme sa do reflektorov integrujú dva infračervené snímače. Infračervené žiarenie spracuje malá kamera, umiestnená vedľa spätného zrkadla. Tá vytvára elektronicky optimalizovaný reálny obraz, zobrazovaný v reálnom čase na displeji čelného skla alebo na monitore
Druhý infračervený systém využíva spektrálny rozsah dlhých vĺn. Infračervená kamera s vysokým rozlíšením je za mriežkou chladiča auta. Podobne ako kamery v pátracích a záchranných helikoptérach lokalizuje infračervené tepelné žiarenie a zobrazuje ho ako negatívny obraz reálnej veci. Neživé objekty -- automobily alebo domy -- majú tmavú farbu, chodci sú jasnejší.
Siemens skúša tiež prototyp systému na rýchlu identifikáciu chodcov. Najmodernejšia elektronika analyzuje všetky nasnímané objekty podľa teplotných rozdielov a typických obrysov. Možno tak identifikovať chodca, odlíšiť ho napríklad od stromu či dopravnej značky a graficky ho označiť na displeji varovným symbolom.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 10:35