StoryEditor

Ochutnanie pocitu voľnosti

06.09.2006, 00:00

Málo známa kórejská automobilka Ssang Yong ponúkla v novej ére po roku 2003 ako prvý model terénny športovo úžitkový automobil Rexton. Ten odštartoval napĺňanie ambícií spoločnosti Shanghai Automotive Industry, ktorá je súčasným vlastníkom automobilky Ssang Yong.
Využíva osvedčený dieselový motor 2,7 Xdi, ktorý pochádza z Mercedesu-Benz. So systémom vstrekovania common rail tretej generácie dosahuje výkon 165 koní a poskytuje široký rozsah točivého momentu. Len čo si vodič zvykne na nutnosť udržiavať vyššie otáčky, odmení sa agregát dobrou akceleráciu a plynulou jazdou. Hoci v kabíne narastá vnútorný hluk úmerne so zvyšujúcimi sa otáčkami, v konečnom dôsledku je i na diaľnici znesiteľný. Zrýchlenie hodnotíme ako priemerné.
Pevná rámová konštrukcia. V kombinácii s 5-rýchlostnou inteligentnou automatickou prevodovkou T-TronicYet z produkcie Merceces-Benz sa vyznačuje Ssang Yong Rexton RX 270 Xdi celkom hospodárnou prevádzkou. Dokonca sme v priebehu testovania dosiahli nižšiu spotrebu ako je deklarovaných 9,6 l na 100 km v kombinovanom režime. Pred nadmernými otrasmi na rozbitej ceste alebo v teréne chráni pasažierov pevná rámová konštrukcia podvozku a vyspelý systém zavesenia kolies. Prevodovka je automatická, čo uľahčuje jazdu v teréne. Zapínateľný pohon všetkých kolies 4WD pomôže zdolať náročnejší terén, jeho aktivácia sa nám však zdala trošku náročná na čas. Ak chce šofér zaradiť pohon všetkých kolies a využiť uzáver diferenciálu, musí páku radenia presunúť do polohy sekvenčného radenia. Bezpečnostné prvky zahŕňajú predné a bočné airbagy, vyspelý systém elektronickej stability (ESP) s asistenčným brzdovým systémom (BAS), ďalej systém riadenia trakcie (TCS) a protiblokovací brzdový systém (ABS).
Pravá noha ako paragraf. Na volante sú len tlačidlá na ovládanie audiosústavy, kým tempomat sa aktivuje malou páčkou vpravo pod volantom. Manipulácia s ňou je však nadmieru jednoduchá a ponúkané riešenie sa nám zapáčilo. A keďže je páčka malá, nedá sa zameniť s ovládaním stieračov. Pri dlhšej ceste (vyše 400 km) sme si uvedomili, že okolo plynového pedálu je veľmi málo miesta, čiastočne prekážal i mohutný stredový panel, takže pravú nohu mal šofér neprirodzene skrútenú.
Menej by bolo viac. Snaha o luxusne pôsobiaci interiér nevdojak pripomína presolenú polievku: v kabíne je do čierna ladené čalúnenie, výplne dverí v kombinácii s dreveným dekorom, k tomu chrómované kľučky a lišty imitujúce hliník. V tomto prípade by menej bolo viac, aj keď použitý materiál je kvalitný. Napriek uvedenému je v interiéri dobrá ergonómia, tlačidlá i páčky sú usporiadané tak, aby bolo všetko potrebné poruke. Posádka sa cíti uvoľnene, pričom môžeme pochváliť napríklad kožou potiahnutý volant i hlavicu riadiacej páky, elektricky nastaviteľné a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá s veľkou plochou, výsuvné držiaky nápojov vpredu a vzadu, držiak platobných alebo parkovacích kariet a viacúčelovú stredovú konzolu. Všetko to prispieva k pohodliu vodiča i pasažierov. Malú výhradu máme k tlačidlám na strope: v tme sú ťažko nahmatateľné.
Gumové podložky s okrajom. Na druhej strane veľmi praktické sú gumové podložky na podlahe, ktoré majú zvýšené okraje, a teda nečistoty sa ľahko odpracú. Rovnako sme si pochvaľovali elektrické nastavovanie polohy predných sedadiel, ktoré sú navyše vyhrievané. Aj na zadných sedadlách majú cestujúci dostatok miesta, ku komfortu patrí samostatný prívod vzduchu z ventilačnej sústavy. K bezpečnostným prvkom bezpochyby patrí výrazné červené pozičné svetlo vo všetkých dverách, ktoré signalizuje ich otvorenie v noci.
Nevedno prečo konštruktéri zvolili vo veľkom terénnom aute malé odkladacie priestory -- napríklad pred spolujazdcom alebo vo dverách. Tu sa šetrilo na nesprávnom mieste. Aj ovládanie zadného stierača samostatným tlačidlom na prístrojovej doske vľavo od volantu dnes patrí k archaizmom a špecialite z Kórejského polostrova. Tu by azda výrobca mohol viac rešpektovať európske zvyklosti.
Naše odporúčanie. V porovnaní s novinkou -- modelom Kyron -- je na Rextone poznať, že to už nie je mladíček. K jeho prednostiam patrí, že v konzumácii je striedmy. Zrejme sa však čoskoro dočkáme jeho nástupcu. Konkurenciou sú prakticky všetky SUV. Cena základnej verzie je 1,095 mil. korún, testovaného modelu 1,430 mil. Sk.
Plusy
Pocit bezpečia
Ovládanie tempomatu
Vyhrievané a elektricky ovládateľné sedadlá
Mínusy
Vyšší hluk v kabíne
Malé odkladacie priestory
Pravej nohe prekáža mohutná stredová konzola

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 05:43