StoryEditor

Pionier éry malých mestských áut

14.09.2009, 00:00
Začína sa éra malých mestských áut. Minivozidlá ohlasujú značky Volkswagen, Škoda, Peugeot, Citroën a povedzme aj Fiat.

Druhá najväčšia automobilka sveta, japonská Toyota, však už dnes uvádza na trh novinku s prostým menom IQ, a tým predbieha všetkých. Malé auto s dĺžkou menej než tri metre ponúka vo svojom interiéri miesto pre štvoricu pasažierov. Robustná karoséria disponuje solídnou bezpečnosťou, prekvapivo kvalitným podvozkom a efektívnym motorom s temperamentom a nízkou spotrebou. Toyotu IQ sme si vyskúšali v základom stupni vybavenia s motorom 1,0 VVT-i. Malé auto nás šokovalo vo viacerých smeroch.

Vychutnajte si pohodlie
Umne riešený interiér ponúka podľa jeho tvorcov dostatok priestoru pre troch dospelých a jedno dieťa. Pri pohľade na trojmetrovú karosériu je to ťažké uveriť, po otvorení dverí však nastáva prekvapenie. Konštruktéri umiestnili všetky ovládacie a konštrukčné prvky prístrojovej dosky do ľavej polovice auta a tým ponúkli dizajnérom extra priestor na nohy vpredu sediaceho pasažiera. Môže si teda posunúť sedadlo približne o desať centimetrov dopredu viac, než je vodič, a umožniť tým, aby si pohodlne dozadu sadol aj dospelý. Na miesto za vodičom sa s rezervou zmestí tínedžer alebo dieťa v detskej sedačke.

Batožinový priestor s objemom 32 litrov svojou veľkosťou a šírkou bezmála desať centimetrov stačí ako-tak na uskladnenie povinného vybavenia a možno ešte tašky s notebookom alebo dámskej kabelky. Kto potrebuje prepraviť náklad, musí sklopiť operadlo jedného z dvojice zadných sedadiel, potom nie je problém previezť v IQ povedzme aj práčku či televízor.
Vodič si za volantom nachádza pozíciu rýchlo a cíti sa príjemne. Fakt, že sedí v miniaute, vníma azda len pri parkovaní, chýbajúci kufor nechýba????. Cez veľké a pomerne ťažké dvere sa do malej Toyoty nastupuje veľmi komfortne a po ich zatvorení sa vpredu sediaca dvojica cíti v IQ rovnako bezpečne a pohodlne ako napríklad vo väčšom modeli Aygo či dokonca Yaris.

Ryba vo vode
Preplnenými mestskými uličkami sa nová Toyota IQ pohybuje s veľkým sebavedomím. Aj nami skúšaný základný benzínový motor so zdvihovým objemom 1,0 litra operuje výkonom bezmála sedemdesiat konských síl, čo malému a ľahkému autu dodáva značnú dávku temperamentu. Prevodovka má päť rýchlostných stupňov veľmi dobre rozložených, radia sa tradične pohodlne a s presnosťou. Chválime aj presné radenie???? a pomerne ostré brzdy s rýchlym nástupom.
Napriek ľahkosti je auto vybavené štvoricou kotúčových bŕzd. Podvozok s mäkšou, komfortnou charakteristikou ponúka autu slušnú oporu aj pri rýchlom prejazde zákrutami. Výhodou je nízke ťažisko, veľký rázvor a rozvor???? náprav, kolesá v rohoch karosérie a veľké pätnásťpalcové pneumatiky.

Tichý a pokojný motor
Litrový benziniak ukrytý pod prednou kapotou malej Toyoty IQ pracuje ticho. Je natoľko odhlučnený a uchytený, že svoju trojvalcovú konštrukciu prezrádza miernym chvením len pri voľnobežných otáčkach. V mestskej premávke sa uskromní so spotrebou približne päť litrov benzínu na sto kilometrov.

Malý mestský model sa nestratí ani na rýchlostnej komunikácii alebo na diaľnici, jeho maximálna rýchlosť je 150 km/h. Aj napriek svojim veľmi kompaktným rozmerom bol model IQ navrhnutý tak, aby cestujúcim zabezpečil maximálnu ochranu v prípade nehody. Vozidlo je štandardne vybavené celým radom prvkov aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Najmenšia v Európe predávaná Toyota získala v prísnejších nárazových testoch organizácie Euro NCAP maximálne - päťhviezdičkové ohodnotenie. Napomohla to špeciálna konštrukcia celokovovej karosérie vyvinutá podľa princípu viacnásobnej distribúcie zaťaženia. Auto má už v základnom vybavení pokrokový systém Toyota VSC+, ktorý slúži na riadenie trakcie a dynamickej stability vozidla, a spolu až osem airbagov.

Malý mestský automobil sa môže pochváliť aj jedným svetovým prvenstvom, a tým je hlavový airbag, ktorý nájdete v oblasti zadného okna. Posádku chráni v prípade nárazu zozadu.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. november 2025 10:09