StoryEditor

Test HN: Nový Mercedes je dlhý, ale ľahko ovládateľný

10.02.2013, 23:30
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake má síce tvar športového kupé, ale tvári sa trochu aj ako kombi.

Proporcie nového Mercedesu-Benz CLS Shooting Brake sú skutočne prekvapivé. Päť metrov dlhé auto má jednoznačne tvar kupé, zároveň však tak trochu aj kombi. Pôsobivá je dlhá kapota motora, úzka grafika okien s bezrámovými bočnými oknami, strecha dynamicky naklonená dozadu a prikrčená zadná časť. Ide o doteraz nevídaný tvar športového automobilu s piatimi miestami na sedenie a s veľkým kufrom. Atraktívny CLS Shooting Brake, ktorý vytvára na trhu nový segment, sme si vyskúšali v športovej verzii AMG, vybavený šesťvalcovým trojlitrovým turbodieselom 350 CDI. Dojmy z viac než tisícky testovacích kilometrov ho radia medzi päť najlepších áut, ktoré sme testovali za posledných 12 mesiacov.

Shooting Brake je pojmom

Výrazom „break“ alebo rovnako znejúcim „brake“ sa v angličtine voľakedy označovali povozy používané na zlomenie odporu neskrotených koní a zbrzdenie ich nutkania cválať dopredu, aby sa dali využiť ako pracovné zvieratá. Keďže sa povozy pritom mohli ľahko poškodiť, nepoužívali sa také, ktoré nutne potrebovali na iné účely. Tieto breaks/brakes potom vystrojili iba ľahkými, často variabilnými nadstavbami, ktoré slúžili napríklad iba na to, aby odviezli veci potrebné na poľovačku. Také vozidlo, ktorým sa prevážalo na streľbu (shooting), nazývali shooting brake alebo shooting break.

V 60. a 70. rokoch sa vo Veľkej Británii stali populárnymi motorizované shooting brakes – exkluzívne dvojdverové športové automobily, ktoré luxus a štýl kupé spájali s väčším batožinovým priestorom a veľkou zadnou kapotou. Dnes históriu prinavracia nový Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, ktorý prekvapuje avantgardným vzhľadom a prémiovou technikou.

Podmanivý vnútrajšok

Nová verzia modelového radu CLS ponúka niekoľko tromfov. S batožinovým priestorom napriek športovo plochej streche poskytuje veľa miesta vnútri, ako aj v kufri. Sériové automaticky otvárané zadné dvere sprístupňujú batožinový priestor s objemom 590 až 1 550 litrov, ktorý je pred zvedavými pohľadmi chránený tmavými oknami a roletkou. Zadné sedadlá poskytujú miesto pre tri osoby. Pozornosť si zaslúžia predné sedadlá. Sú široké, mimoriadne pohodlné a v testovanom vozidle mali dokonca aj pneumatickú výplň čalúnenia. Okrem masážnej funkcie chrbta ponúkali aj dynamickú podporu držania tela v zákrutách.


Palubná doska kombinuje digitálnu modernu s klasickými tvarmi, je veľmi elegantná a jej ergonómii alebo dielenskému spracovaniu niet čo vyčítať.

Odľahčená konštrukcia karosérie nového Mercedesu-Benz CLS Shooting Brake významne prispieva k tomu, že rozmerné auto s plnou výbavou a kvalitnou bezpečnosťou zostáva ľahko a spoľahlivo riaditeľné. Viacero komponentov je z hliníka, napríklad bezrámové dvere, zadná kapota, kapota motora, predné blatníky, rozličné nosné profily, ako aj hlavné časti podvozka a motorov. K ovládateľnosti a v konečnom dôsledku i k lepšej hospodárnosti modelu významne prispieva tiež aerodynamika.

Silný a hospodárny

CLS Shooting Brake sa dodáva v štyroch rôznych motorizáciách, tvoria ju dva benzínové a dva dieselové motory, všetky sú sériovo kombinované s automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus a funkciou Eco štart – stop. V zimnom období sa iste zídu verzie s pohonom všetkých kolies 4Matic. Nami skúšaná klasika a pohon zadných kolies však dokázali, že pri jazde v meste si s kvalitnými pneumatikami a elektronikou vie poradiť aj so snehom na ceste. Šesťvalcový CLS 350 CDI BlueEfficiency operuje s výkonom 195 kW (265 k) a s priemernou spotrebou len 9 litrov nafty na 100 kilometrov.


Vec výberu

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake patrí k najatraktívnejším luxusným autám na trhu. Ponúkanej technike a kvalite zodpovedá aj jeho cena. Základná narastá s dovybavením hoci aj na dvojnásobok. Mercedes si necháva dobre zaplatiť za akékoľvek extra. Jazda v plne vybavenom aute tohto formátu je však nielen bezpečná a komfortná, ale aj imidžová. Iste i preto sa aj u nás nájdu ľudia, ktorí do takejto noblesy ochotne investujú, povedzme aj stotisíc eur. Toľko stála aj nami skúšaná brilantne biela verzia AMG. 

Snímky: Vladimír Dimov

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 16:36