StoryEditor

Pár tipov, ako zvládnuť krízové situácie na cestách

06.10.2011, 00:02
Autor:
aszasz
Nepozornosť, vysoká rýchlosť a nedodržanie odstupu sú najčastejšou príčinou nehôd. V spolupráci so školou šmyku Tempus SuperDRIVE prinášame niekoľko rád, ako zvládnuť tieto krízové situácie.

Desiatky vodičov sa denne dostávajú do krízových situácií. Slovenská asociácia odťahovacích spoločností zasahuje denne priemerne až 78-krát a podľa štatistík poskytla minulý rok odťahovacie práce skoro 28-tisíc ľuďom a odtiahla vyše tisíc áut.

Čo je teda príčinou nehôd? Krízové situácie zapríčiňujú podľa riaditeľa Školy šmyku Tempus SuperDRIVE Petra Krištína najmä tri základné chyby vodičov: nepozornosť alebo nevenovanie sa jazde, nedodržanie rýchlosti, ktorá je primeraná podmienkam jazdy a nedodržanie bezpečnej vzdialenosti.
Podľa Jozefa Drahovského, ktorý sa venuje analýzam dopravných situácií, má na vznik dopravných nehôd výrazný vplyv aj  stav cestnej infraštruktúry a na základe štatistických údajov príčin dopravných nehôd boli u nás definované aj kritické nehodové lokality.

Teoreticky možno mnohí vedia, ako by sa mali v krízovej situácii zachovať, ale v praxi to podľa inštruktora SuperDRIVE Mariána Čabáka dokážu len málokedy. Ak sa chceme vyhnúť nehodám a v čo najvyššej miere eliminovať ich následky, je dôležitá prax.  „Je nevyhnutné, aby si každý sám nielen vyskúšal, ale aj natrénoval, ako správne reagovať,“ zdôrazňuje inštruktor. „Keď sa človek zľakne, reaguje a koná podvedome a stráca schopnosť riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom. Zmeniť sa to dá skutočne len tréningom.“



V Európe zomrie na cestách asi 35-tisíc ľudí ročne, čo predstavuje v priemere 95 ľudí za deň. V celosvetovom meradle to predstavuje približne 10 percent všetkých úmrtí na cestách. Ak sa pozrieme na čísla v rámci SR, tak za minulý rok to bolo 345 ľudí, čo je takmer 1 osoba za deň.

Na základe štatistík je príčina  v drvivej väčšine na strane človeka, prípadne zlej cestnej infraštruktúry. Aktívne a pasívne bezpečnostné prvky v automobiloch sa zdokonalili natoľko, že v súčasnosti je to práve človek a spôsob jazdy, kto je hlavnou príčinou vzniku dopravnej nehody.

Vedeli ste, že riziko smrteľnej dopravnej nehody je na cestách s jedným jazdným pruhom v jednom smere (bežné cesty u nás) štyrikrát väčšie ako na diaľniciach?
Veľká Británia má najbezpečnejšie diaľnice a cesty s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere. Z hľadiska rizikovosti sú diaľnice, ako aj cesty s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere na Slovensku hodnotené ako najrizikovejšie v rámci Európy.



Čo teda robiť, ak sa do krízovej situácie dostanete? Najväčším nepriateľom je podľa odborníkov strach. Keď sa človek zľakne, reaguje a koná pudovo a podvedome. „Činnosť tela v priebehu 1 až 3 sekúnd riadi podvedomie v hlboko zakotvenom pude sebazáchovy každého jedinca,“ vysvetľuje Čabák. Krízová situácia sa okrem zvýšeného tepu a strachu vyznačuje:

–  kŕčovitým konaním všetkých pasažierov,
– napnutím celého tela,
– zapretím sa do volantu a pedálov,
– stratou schopnosti riešiť situáciu rozumom a odporúčaným postupom

Základných predpokladov, ako zvládnuť krízovú situáciu, je niekoľko. Najoverenejším je vyskúšať si „riziko“ na vlastnej koži a overiť aj svoje vlastné možnosti a reakcie napríklad v škole šmyku. Na cestách vám pomôže aj pár nasledujúcich rád:

– seďte za volantom správne – ak sa neviete úplne vystrieť, hrozia vám zbytočne ťažké poranenia
– použite všetky dostupné bezpečnostné systémy (pásy, ABS, ESP, BAS, dobré pneumatiky, dobrý technický stav vozidla,...)
– skúste svoju schopnosť krízovo brzdiť (polovica vodičov nedokáže naplno využiť brzdový potenciál svojho auta)
– držte volant a narábajte s ním správne  (mnoho vodičov má vôbec problém správne a rýchlo rúčkovať na volante)

Pripravené v spolupráci s:

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. apríl 2024 22:17