Japonská značka Suzuki je známym špecialistom na malé mestské autá. Tvoria viac ako 80 percent z jej palety modelov. V najpredávanejšom segmente B sa o priazeň motoristov značka uchádza s modelom Swift, ktorý je v aktuálnej generácii na trhu už približne päť rokov. Auto, ktoré patrí v Európe k najpredávanejším vo svojej kategórii, sme si v rámci testu vyskúšali v akčnom prevedení TOP, vybavené benzínovým štvorvalcom so zdvihovým objemom 1,2 litra a výkonom bezmála sto koní.
Štýlové riešenia
Po dizajnérskej stránke je mestské Suzuki Swift stále veľmi atraktívne. Pred približne pol rokom prešlo rozsiahlou modernizáciou a oživením tvarov. Karoséria mierne narástla, z čoho profituje vnútorný priestor. Aj naďalej je to veľmi nadčasové auto, ktoré, aj keď iste nemá ambície nikoho kopírovať, má niekoľko zaujímavých prvkov, ktoré zvyšujú jeho príťažlivosť. Akčná verzia TOP ich navyše zvýrazňuje.
Všimnite si napríklad plochú strechu, ktorá akoby sa nad autom vznášala, ale aj štýlové, športové spätné zrkadlá posunuté dozadu. Ťažiskovým prvkom, ktorý autu dodáva potrebnú dynamiku a robustnosť, je široký zadný stĺpik. Auto má veľkorysý rázvor osí kolies, ktorý podporuje priestrannosť interiéru a rovnako aj neutrálne jazdné vlastnosti. Kolesá sú akoby v rohoch karosérie, auto tento fakt demonštruje aj veľkými oblými prednými a zadnými svetlami, ktorých tvar je symetrický.
Menší kufor, ale stačí
Vnútrajšok auta nešokuje netradičnými riešeniami, je triezvo funkcionalistický, a teda aj prehľadný a nadčasový. Potešia široké a pohodlné predné sedadlá, ako aj zadná lavica s deleným operadlom na jednu a dve tretiny. Palubná doska je horizontálne delená. Má analógové základné ukazovatele, audiosystém s pripojením USB a Bluetooth. Volant je multifunkčný a dobre padne do ruky. Na zadných sedadlách je vzhľadom na veľkosť auta dostatok miesta, takže si tam primeraný komfort nájde aj dvojica dospelých.
Napriek tomu je skôr vhodný pre deti. Batožinový priestor má skromný objem 211 litrov (napríklad Hyundai i20, ako konkurent, má kufor s objemom 295 litrov). Vzhľadom na to, že Swift je určený predovšetkým do mestskej premávky, veľkosť kufra je dostatočná. Komu sa máli, môže sklopiť sedadlá, alebo si dá na strechu prepravný box. Chválime solídne dielenské spracovanie Swiftu. V aute nič nevŕzgalo, a to ani na nerovných mimomestských cestách a pri nízkych vonkajších teplotách, ktoré najlepšie dokážu preveriť kvalitu použitých materiálov a ich osadenie.
Dobre sa s ním zaparkuje
Suzuki Swift sa svojím prevedením radí medzi autá, ktoré s prehľadom plnia aj každodennú úlohu takzvaných rodinných áut. Ráno je vhodný na rozvážanie detí do školy. Pre svoje malé rozmery sa dá ľahko zaparkovať. Zvládne však aj väčší rodinný nákup. Jeho ovládateľnosť je príkladná. V tomto smere mu niet čo vyčítať. Auto s dĺžkou necelých štyroch metrov sa ovláda priam intuitívne a vodič si na neho rýchlo zvykne. Spoza volantu je dobrý výhľad do všetkých strán, a to aj napriek vyšším bokom karosérie.
Swift má polomer otáčania len 5,2 metra, účinný posilňovač riadenia a krátke previsy karosérie. Dobre sa s ním manévruje v hustej premávke. Aj preto patrí medzi vyhľadávané autá začínajúcich vodičov, ale je obľúbený aj medzi seniormi. Z rovnakého dôvodu sa osvedčilo aj ako firemné auto, alebo ako vozidlo slúžiace pre autopožičovne. Vodič si na neho rýchlo zvykne. Nešokuje ho komplikovanými ovládačmi a poteší svojou trvácnosťou.
Tichý a úsporný motor
Benziniak pracujúci pod prednou kapotou mal zdvihový objem 1,2 litra. Okrem neho Suzuki ponúka s modelom Swift aj naftiak 1,3 DDiS a výkonný benziniak 1,6 VVT určený pre model Sport. Nami skúšaná „jedna dvojka“ nesklamala. Je dostatočne výkonná, v meste aj pružná a teší nízkou spotrebou. Počas týždenného jazdenia sme zaznamenali spotrebu 5,9 litra benzínu na sto kilometrov. To vzhľadom na mrazivé dni považujeme za veľmi dobrú hodnotu. Doménou malolitrážneho motora je aj jeho kultivovaný chod s nízkymi vibráciami a s malou spotrebou. Aj kvôli vydarenému agregátu patrí Swift k najúspešnejším autám svojej kategórie.
Swift má polomer otáčania len 5,2 metra a účinný posilňovač riadenia. Dobre sa s ním parkuje a manévruje v hustej premávke.
Technické údaje:
Suzuki Swift TOP
Motor: 1,2 l
Výkon: 69 kW (94 k)
Krútiaci moment: 118 Nm
Prevodovka: 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,3 s
Maximálna rýchlosť: 165 km/h
Rozmery: (d/š/v): 3,85/1,69/1,51 m
Pohotovostná hmotnosť: 960 kg
Priemerná spotreba: 5 l/100 km
Cena: 11 300 eur
Technické údaje konkurencie:
Citroën C3
Motor: 1,2 l VTI
Výkon: 60 kW (82 k)
Krútiaci moment: 118 Nm
Prevodovka: 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,3 s
Maximálna rýchlosť: 174 km/h
Rozmery (d/š/v): 3,94/1,72/1,52 mm
Pohotovostná hmotnosť: 975 kg
Priemerná spotreba: 4,5 l/100 km
Cena: 10 290 eur
Hyundai i20
Motor: 1,2 l
Výkon: 63 kW (85 k)
Krútiaci moment: 120 Nm
Prevodovka: 5-st. manuálna
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,7 s
Maximálna rýchlosť: 168 km/h
Rozmery (d/š/v): 3,99/1,71/1,49 m
Pohotovostná hmotnosť: 1 045 kg
Priemerná spotreba: 4,9 l/100 km
Cena: 8 990 eur
Snímky: Vlado Dimov