StoryEditor

Malý s veľkým dojazdom

26.04.2004, 00:00

Aj objemovo menší turbodiesel dokáže pod kapotou poriadne divy. Úsporný a pritom dynamický vznetový motor sme si vyskúšali pri teste Fiatu Punto.
Novú podobu "ľudového" automobilu pod označením Punto predstavil taliansky FIAT pred rokom, pričom v ponuke sa dnes nachádza aj verzia s malým vznetovým motorom. FIAT Punto 1,3 JTD Multijet dokáže prejsť pri úspornom štýle jazdy s jedným naplnením nádrže až 1 000 km -- a to už je parádna hodnota. Pravda, takýto výsledok možno dosiahnuť len pri priemernej spotrebe 4,5 litra na sto kilometrov a to nie je v skutočnej premávke reálne.
Napriek tomu sa nám počas testovania podarilo prejsť 500 km s priemernou spotrebou pod šesť 6 litrov (5,7), a to sme sa pohybovali rýchlosťou nad sto km/h. Keď sme jazdili (po diaľnici) deväťdesiatkou, na rovine sme vystačili so štyrmi litrami na 100 km! Okrem toho sme skúsili jazdiť razantným štýlom, v rôznorodom teréne a s permanentným využívaním maximálneho rýchlostného limitu. Aj za takýchto okolností sme na trase dlhej 200 km udržali spotrebu na priaznivej hodnote -- tesne nad 6 litrov. Tieto skúsenosti nás utvrdili v presvedčení, že dieselová verzia Fiatu Punto je mimoriadne úsporné auto.
Štvorvalcový turbodiesel využíva systém priameho vstrekovania paliva pod vysokým tlakom (common rail), ako aj štvorventilovú techniku, čo maloobjemovému naftovému agregátu jednoznačne prospieva. Motor s hmotnosťou iba 130 kg, ktorý meria na dĺžku pol metra, reaguje už na minimálne stlačenie pedála mimoriadne citlivo. V spojitosti s turbom a úctyhodným krútiacim momentom tak získa majiteľ dynamické vozidlo, vhodné najmä do mestskej premávky.
Už pri 1 750 otáčkach motor solídne zatiahne, no najlepšie využijete jeho výkon, ak udržiavate otáčky nad 2 000 min-1. Pri predbiehaní sa netreba báť zvýšiť ich až na 4 000. Vtedy sa však už výraznejšie prejaví vyššia hlučnosť motora, ktorá potom prehluší zvuk rádia (integrovaného do panelu).
Vďaka malým rozmerom možno s Puntom jazdiť i v hustej premávke plynulo a rýchlo, navyše s ním zaparkujete aj do takých medzier, kde sa limuzíny nedostanú. Pri prudkom prejazde zákrut sa však Punto dosť nakláňa, na čo si treba zvyknúť. Rovnako aj na mimoriadne účinné brzdy, ktoré vždy spoľahlivo zareagujú, len si treba všímať vozidlá vzadu. Karoséria nového Fiata Punto je o 3 cm dlhšia oproti predchádzajúcej generácii, má výrazne väčšie predné svetlomety a pod čírou optikou vyniknú samostatné kruhové paraboly, ktoré aj pri tlmených svetlách výborne osvetlia vozovku.
V interiéri vodič ani spolujazdec nepociťujú priestorový hendikep malého auta. Naopak, aj dvojmetrový človek sa cíti za volantom, ktorý je výškovo nastaviteľný, pohodlne. Navyše, výškovo nastaviteľné sedadlo možno posunúť extrémne dozadu, no za cenu veľkého uskromnenia sa pasažiera na zadnom sedadle. Inak je však dosť miesta aj na zadných (delených) sedadlách.
Čo sa týka odkladacích priestorov, v interiéri ich je niekoľko, lenže treba sa uskromniť. Sú totiž pomerne malé -- vrátane odkladacej priehradky pred spolujazdcom. Na palubnej doske sú priehlbne v tvare vaničky, no pri prudkom prejazde zákrut sa v nich menšie predmety neudržia. Na stredovej konzole sú dva držiaky na nápoje, no majú menší priemer. Okná sa ovládajú elektricky tlačidlami, umiestnenými v hornej časti stredovej konzoly, kde sú tiež prehľadné kruhové ovládače ventilácie.
Informačný displej sa ovláda tlačidlom na pravej páčke pod volantom a určite je užitočnou pomôckou pre vodiča. Najmä údaje o dojazde a spotrebe patria k vyhľadávaným. Zaujímavým spôsobom sa ovláda posun hlavovej opierky -- po stlačení gombíka naboku opierky. Ocenili sme ovládanie klaksónu na celej vnútornej ploche volantu. Rovnako aj rozsvietenie svetla v interiéri po vypnutí zapaľovania. Ak sa stlačí západka na spínacej skrinke, zostanú svietiť obrysové svetla, čo je v noci určite užitočné.
Presvedčili sme sa, že FIAT Punto je predovšetkým mestským vozidlom. Vďaka výškovo nastaviteľnému sedadlu je z neho dobrý výhľad, čo zrejme ocenia predovšetkým vodičky. Práve tie však môžu mať výhrady k "tvrdému" zaraďovaniu rýchlosti, najmä keď potrebujú rýchlo preradiť.
Konkurenti
Že ani malé autá nemusia byť v premávke znevýhodnené, presviedčame sa čoraz častejšie. V segmente B sa už vlani začal vytvárať široký okruh konkurentov (Citroën C2, C3, FIAT Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai Getz, Mazda M2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio, Toyota Yaris, VW Polo, atď.). Záujemcovia o kúpu vozidla tejto kategórie si teda naozaj majú z čoho vyberať. My sme vybrali pre talianske Punto dvoch konkurentov zo susedného Francúzska -- horúcu novinku C2 a obľúbenú 206. Každý z trojlístka má svoje prednosti i nedostatky, takže pri výbere zrejme najviac zavážia individuálne kritériá (dizajn karosérie, interiér, farebné spektrum, motorizácia). Pozoruhodná je cenová vyrovnanosť. Pripomíname, že optimistické údaje výrobcov o spotrebe sú v skutočnej premávke o čosi vyššie.

Porovnanie s konkurenciou
FIAT Punto 1,3 JTD Multijet Citroën C2 HDi Peugeot 206
Motor -- dieselový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1 248 1 398 1 398
Výkon, kW (k) 51/70 50/68 50/68
Krútiaci moment, Nm 180 150 150
Max. rýchlosť, km/h 164 166 168
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 13,4 13,5 14,7
Spotreba, l/100 km 5,6 -- 3,9 -- 4,5 5,1 -- 3,6 -- 4,1 5,5 -- 3,6 -- 4,3
Cena s DPH (v tis. Sk) od 467 470 468

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 17:58