Filter pevných častíc je zariadenie, ktoré mnohí vodiči vôbec nemajú v láske. Jeho povinnú prítomnosť na palubách naftových automobilov zaviedla Európska únia v roku 2010, predtým bol len v niektorých autách ako ich nepovinná účasť. Za pomerne krátku dobu svojej existencie, tieto filtre dokázali doslova vytvoriť novú vetvu automobilových servisných služieb.
Nie je žiadnym tajomstvom, že životnosť daných filtrov je často oveľa kratšia ako životnosť auta. Mnohí vodiči si za to môžu aj sami, najmä krátkymi jazdami po meste a nedostatočnou regeneráciou filtra.
Keď už však dôjde k zničeniu, respektíve upchatiu filtra, existujú dve možnosti. Výmena za nový kus, v tomto prípade sa ceny pohybujú v stovkách až tisíckach eur, alebo je možné daný filter odstrániť bez náhrady.
Pri odstránení však vznikajú pravdepodobne odôvodnené obavy z možného poškodzovania zdravia. Problém je však ten, že odstránený filter na zachytávanie pevných čiastočiek nedokáže odhaliť ani emisná kontrola. A Ministerstvo dopravy to chce zmeniť.
Filter budete musieť montovať späť
V najbližšej dobe sa plánujú sprísniť limity dymivosti na staniciach technickej a emisnej kontroly. V praxi to bude znamenať, že dôjde k zvýšeniu požiadaviek na meracie prístroje, ktoré zisťujú emisie vo výfukových plynoch.
Ak sa tak v skutočnosti stane, tisíce áut s odstráneným filtrom budú mať problém. Vďaka dôslednejším kontrolám budú mať získanie emisnej kontroly oveľa ťažšie, v extrémnych prípadoch ju nemusia dostať vôbec. Môže sa stať, že čoskoro budú musieť majitelia takto upravených vozidiel spätne inštalovať odstránené filtre.
DPF filtre, či teda filtre pevných častíc majú svojich odporcov ale aj zástancov. Sporný je najmä fakt, že sa síce počas celej cesty nečistoty zachytávajú, no v priebehu regenerácie filtra ich auto aj tak vypáli zo seba von. Okrem toho stále sa zvyšujúce tlaky vstrekovačov rozprašujú palivo na čoraz menšie čiastočky, ktorých splodiny sú pre ľudské zdravie údajne stále nebezpečnejšie.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk