Na svete žije 2,1 miliardy ľudí s nadváhou, z toho 671 miliónov je obéznych. Navyše až polovica žije len v desiatich krajinách. Na druhom mieste, za USA, je Čína s 62 miliónmi tlsťochov. Znamená to, že 9 percent všetkých obéznych na Zemi žije v Číne.
Životný štýl Číňanov sa „zamerikanizoval”. Rytmus života sa zrýchlil, namiesto bicykla a domácej stravy sa dnes väčšina „nových Číňanov" stravuje v reštauráciách, vozia sa autom a dni trávia pri počítači, píše zdravotnícky magazín The Lancet. Pred päťdesiatimi rokmi bol v Číne hladomor a mäso na stole bolo veľkým sviatkom.
Oproti osemdesiatym rokom váži dnes priemerný Číňan o tri kilá viac, je o desať centimetrov vyšší a obvod hrudníka Číňaniek rastie od roku 1992 o centimeter za rok, uvádza The Lancet.
Experti odhadujú, že v roku 2010 nadváha zavinila celosvetovo 3,4 milióna mŕtvych.
S nadváhou si ale zahrávame, aj keď sadáme za volant. „Obézni ľudia majú pri nehode o 78 percent vyššie riziko úmrtia," udáva Chris O 'Connor, šéf spoločnosti Humanetics. Podľa odborníkov sú obézni vodiči náchylnejší na zdravotné problémy, čo prispieva k vyššiemu riziku úmrtia v prípade nehody. Poukazujú tiež na horšiu funkčnosť bezpečnostných pásov v prípade závažnej nadváhy.
Tento významný výrobca špeciálnych figurín používaných pri crashtestoch áut (hovorí sa im po anglicky Crash Test Dummies) teda predstavuje nový model s váhou 124 kilogramov.
"Dôvod je v tom, ako priberáme," vysvetľuje pre CNN Chris O 'Connor. „Tuk sa nám ukladá v centrálnej časti tela, a to ovplyvňuje našu polohu, v ktorej sedíme v aute."
Humanetics teda vyvíja figuríny s inou stavbou tela ako doteraz. Tie automobilky využijú pre skúmanie a vývoj nových modelov, ktoré lepšie ochránia obéznych pasažierov. Najnovší model figuríny od americkej firmy teda má pri 124 kilách index telesnej hmotnosti BMI 35, pre porovnanie: bežné hodnoty sú približne medzi 18 a 25.
Väčšina značiek z euro-americkej zóny vykonáva nadštandardné testy hneď s niekoľkými druhmi figurín, z ktorých tie najťažšie vážia 100 kilogramov, dnes štandardne používaná mužská figurína má približne 78 kilogramov. Odborníci ale zdôrazňujú, že na hmotnosti vodiča nezáleží pri nehode toľko, ako na správnom posede. Pred niekoľkými rokmi sa kvôli úmrtiu obéznej vodičky za volantom malého Peugeotu 107 dokonca francúzska značka dostala pred súd.
Analytici majú ešte ďalšie zaujímavé údaje: nebezpečenstvo vážneho zranenia vzrastá u päťdesiatnika za volantom o dvadsať percent a u osemdesiatnika o štyridsať percent. Obéznu testovaciu figurínu chce Humanetics predstaviť v budúcom roku. Vzrastajúci vek vodičov si uvedomujú aj automobilky, pracujú napríklad so špeciálnymi oblekmi, ktoré vývojárom simulujú zhoršenú hybnosť starých ľudí.
Od mŕtvol k robotom
V tridsiatych rokoch automobilky pri testoch bezpečnosti používali živých odvážlivcov. Keď sa rýchlosti a s tým rastúce sily pôsobiace pri nehode zvyšovali, začali sa zháňať po mŕtvolách. Áno, automobilky ich v nárazových testoch používali ešte pred pár desiatkami rokov.
Dnes sa používajú sofistikovaní „roboti”, schopní merať obrovské množstvo údajov. Bez overenia bezpečnosti v presne popísaných crashtestoch sa dnes autá nedostanú do prevádzky.
Najmodernejšie testovacie figuríny vedia merať až 130 rôznych údajov, dnes spracovávajú až päťkrát viac informácií ako pred rokmi. Pre automobilky je teda ich obstaranie veľmi nákladné, jedna vyjde na pol milióna dolárov a má len obmedzený počet použití. Na ich vývoji výrobcovia spolupracujú okrem iného s poisťovňami, z ktorých štatistík čerpajú dáta o nehodách.
Vývojári sa dnes v stále väčšej miere spoliehajú na počítačové simulácie, ktoré sa dokážu veľmi priblížiť reálnym testom. Dnes tak môžu virtuálnej figuríne „pridať sádlo", ktoré ovplyvní jej správanie pri modelácii nehody.
František Dvořák
Snímky: EuroNCPA