StoryEditor

Budúcnosť? Peugeot ju vidí v ekoautách

16.04.2013, 00:00
Hybridné alebo elektrické autá. O pár rokov budú preferované len tieto typy vozidiel.

Trend vývoja súčasných automobilov je jasný a je pritom jedno, či ide o lacné mestské auto, rýchly športiak alebo o luxusnú limuzínu. Konštruktéri musia navrhovať a výrobcovia vyrábať autá, ktoré v čo najmenšej miere zaťažujú životné prostredie. Na druhej strane barikády stoja motoristi, ktorí sa však nechcú zriecť pôžitku z jazdy a nie sú veľmi ochotní si priplácať za nové ekologické technológie. Nájsť rovnováhu medzi dvoma pomerne odlišnými požiadavkami nie je ľahké. Výzvu prijímajú len najsilnejšie a najinovatívnejšie automobilky, patrí medzi ne aj koncern PSA a jej značka Peugeot. 

Zreteľné pokroky
Ekologická politika francúzskej značky sa prejavuje neustálou optimalizáciou spaľovacích motorov (zlepšenie výkonu, downsizing, stop&start e-HDi) a uvedením motorov novej generácie prostredníctvom benzínových trojvalcových motorov 1.0 l a 1.2 l. Aj preto sa vlani podarilo znížiť priemerné emisie automobilov Peugeot na hodnotu len 121,6 g/km oproti 128,6 g v roku 2011. S veľkým predstihom sa tak zvláda záväzok 130 g/km stanovený na, rok 2015. Ďalším dôležitým príkladom technologického náskoku a ekologickej snahy ako aj posunu značky smerom k luxusným typom automobilov, je hybridná dieselová technológia HYbrid4.



Tiché, úsporné a aj bez emisií
Pohonom HYbrid4 sa vo svetovej premiére objavil v crossoveri 3008 HYbrid4 a o niečo neskôr aj v modeloch strednej triedy 508 RXH a 508 HYbrid4. Všetky tri modely HYbrid4 prakticky okamžite vzbudili na náročnom trhu pozornosť, oslovili už viac ako 25-tisíc zákazníkov. Len na pripomenutie, modely HYbrid 4 využívajú kumulovaný výkon dvestokoňového dvojlitrového motora HDi FAP, ktorý poháňa prednú nápravu, a elektrického motora na zadnej náprave. Pri modeloch HYbrid4 sa snúbi nová skúsenosť z riadenia vychádzajúca z výberu jedného zo 4 režimov (automatický, nulové emisie ZEV, sport, 4WD) a emisie CO2 od 88 g/km.

Inovácia, to je vzduch
Na nedávnom autosalóne v Ženeve predstavil Peugeot celkom novú hybridnú technológiu s názvom Hybrid Air, ktorá sa na združený pohon auta pozerá z celkom iného uhla. Cieľom technológie je dosiahnuť priemernú spotrebu 2 l/100 km, nový prevratný pohon tvorí benzínový motor a systém, ktorý poháňa auto využívajúc silu stlačeného vzduchu. Už žiadna komplikovaná elektrina. Komprimovaný vzduch získaný vďaka rekuperácii energie pri brzdení pomáha trojvalcovému benzínovému motoru pri rozbehu, alebo ho dokonca aj celkom nahrádza. Prevodový systém HYbrid Air, ktorého pneumatickú časť tvorí vysokotlaková nádrž v stredovom tuneli, nízkotlaková nádrž na zadnej náprave a motor s čerpadlom na prevode, nijako neuberá automobilu z priestoru a modularity a vodičovi ponúka tri prevádzkové režimy: Air (ZEV), benzín a zmiešaný režim. Predpokladá sa, že táto nová technológia sa bude od roku 2016 používať tak pri osobných, ako aj ľahkých úžitkových automobiloch v segmentoch B a C a bude si ju môcť dovoliť čo najširšia verejnosť na všetkých kontinentoch. Nová technológia má premiéru v modeli 2008 Hybrid Air.



Malý mestský
208 HYbrid FE
V projekte 208 HYbrid FE spojili sily spoločnosti Peugeot a Total, ktorí sú partnermi už od roku 1995. Emisie zatiaľ len experimentálneho vozidla 208 HYbrid FE sú iba 49 g CO2/km, teda 2x nižšie než pri úspornom motore 208 1.0 VTi, ale auto pritom akceleruje z 0 na 100 km/hod. za osem sekúnd, teda približne tak svižne, ako 208 GTi. Ide o prelomový koncepčný automobil, ktorého technologické základy chce Peugeot použiť v budúcich automobiloch. Práce sa zamerali na niekoľko vecí: optimalizáciu aerodynamiky, zníženie hmotnosti o dvesto kilogramov vďaka masívnemu využitiu kompozitných materiálov a polykarbonátov. Vozidlo má hybridný benzínový pohon, ktorý využíva trojvalcový benzínový motor s robotizovanou prevodovkou a elektrický motor s batériou používanou v automobiloch, ktoré sa zúčastňujú na vytrvalostných pretekoch, špecifické motorové mazivá, ktoré vyvinul Total. 208 Hybrid FE bude v predpremiére opatrený kompozitným nápravovým systémom, špecifickými pneumatikami a kolesami znižujúcimi valivý odpor.

Čistá elektrina
Peugeot už viac ako dva roky ponúka aj čisto elektrickú motorizáciu, teda pohon úplne bez tvorby emisií. Štvordverový a štvormiestny elektromobil Peugeot i-On má elektromotor umiestnený v zadnej časti, poháňa zadnú nápravu, batérie sú umiestnené v podlahe. Malé mestské auto dosiahne maximálnu rýchlosť približne 110 – 120 km a jeho dojazd, v závislosti od režimu jazdy, je na jedno dobitie približne 130 km. Auto čerpá energiu z bežnej verejnej siete 220 – 230 V (6 hodín) alebo zo špeciálnych rýchlodobíjacích staníc, 80 % batérie sa vtedy nabije za 30 minút.

Snímky: Peugeot

01 - Modified: 2004-10-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Manažment Opla priznal chyby 02 - Modified: 2004-10-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zvolen pripraví pozemok do marca 03 - Modified: 2004-10-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Bang Joo už zamestnal 190 ľudí
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 22:58