Súčasná, druhá generácia Mercedesu CLS je na trhu od roku 2010, čo znamená, že je čas na zmenu. Automobilka preto celkom logicky pripravila novú generáciu luxusného 4-dverového kupé. Svoju premiéru si CLS odkrútil, podobne ako Bentley Continental GT3-R, alebo faceliftovaný Ford Focus ST, na festivale rýchlosti v Goodwoode. Hlavnou zmenou sú nové LED svetlá s technológiou Multibeam LED.
Keď nie laser tak aspoň viac LED
Mercedes používa predné LED svetlá pre všetky funkcie už v súčasnej generácii CLS, čiže od roku 2010. No, keďže práve teraz je obdobie najväčšieho vývojového rozmachu tejto technológie, je iba prirodzené, že v novom CLS prichádza automobilka z výraznou inováciou svetiel.
Dôvody sú jasné. Asi 5-násobná životnosť oproti xenónovým výbojkám, farba vyžarovaného svetla je porovnateľná k dennému svetlu a v neposlednom rade aj úspora energie. LED svetlá spotrebujú totiž približne 2,5-krát menej energie ako xenónové svetlá a až 3,5-krát menej ako klasické halogénové.
Hlavnou črtou nových svetiel v CLS je technológia Multibeam LED. Využíva modul vybavený 24 LED-kami, pričom každú možno ovládať samostatne a nezávisle. To umožňuje napríklad ovládať ľavé a pravé svetlo zvlášť a veľmi cielene osvetľovať vozovku pred autom.
Výrazne sa tým zlepšila funkcia adaptívneho asistenta diaľkových svetiel. Nové svetlá teda svietia viac a ďalej v oblasti okolo protiidúceho auta, bez oslepovania jeho vodiča. Informácie o premávke a svetelných pomeroch pred autom dáva systému kamera umiestnená za čelným sklom podobne, ako v novej triede S,E alebo C.
Prevodovka dostane o dva stupne naviac
Ďalšou vylepšenou funkciou je osvetlenie zákruty. Zaujímavosťou je, že takisto pracuje s informáciami z kamery a preto sú schopné svetlá sa natočiť už pred zákrutou a ešte pred samotným natočením volantu.
Novinkou je funkcia osvetlenia kruhového objazdu. Systém v tomto prípade komunikuje s navigáciou, aby dokázal rozpoznať kruhový objazd. Pred vjazdom doň rozsvieti odbočovacie svetlá vpravo aj vľavo, pre dosiahnutie čo najlepšej viditeľnosti.
Zaujímavou novinkou Mercedesov, v posledných rokoch, sú zadné svetlá s regulovanou intenzitou. Znamená to, že napríklad brzdové svetlo, či smerovky majú jas podľa aktuálnych svetelných podmienok a jazdného režimu. Ak teda v noci stojíte na križovatke svietia s menšou intenzitou, aby zbytočne neoslňovali vodičov za vami.
Pod kapotu novej generácie CLS bude Mercedes montovať 5 základných motorov s výkonom od 170 k až do 408 koní.
Skutočným vrcholom ponuky však budú samozrejme verzie s označením AMG A sú hneď tri. CLS 63 AMG s 5,5 litrovým biturbo motorom s výkonom 410 kW (557 k) a krútiacim momentom 720 Nm, môžete mať ako zadokolku ale aj s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Nad ním je ešte v ponuke najrýchlejší CLS 63 AMG S-Modell s výkonom zvýšeným na 430 kW (585 k) a 800 Nm. Ten je už k dispozícii iba s pohonom oboch náprav.
Novinkou bude aj použitie 9-stupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC. Doteraz bolo totiž CLS k dispozícii so 7-stupňovým automatom 7G-TRONIC PLUS. Nový 9-stupňový automat s hydrodynamickým meničom by mal pomôcť znížiť spotrebu paliva.
Cena by sa mala pohybovať na obdobnej úrovni ako doteraz, a to okolo 60 tisíc eur.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: Mercedes-Benz