StoryEditor

Francúzska ofenzíva pokračuje aj na autosalóne v Paríži

07.10.2002, 00:00

Tento rok bol pre automobilové značky skutočne veľmi ťažký. V Európe zaznamenali najvýznamnejšie trhy klesajúce čísla. V Nemecku vládla napätá atmosféra v situácii, keď všetky tradične silné značky predávali v mesačných porovnaniach so situáciou v minulom roku menej automobilov -- na druhej strane nevídaný nárast zaznamenali luxusné terénne automobily a autá z kategórie SUV. Na talianskom automobilovom trhu začal mať veľké problémy domáci koncern Fiat, práve pre stagnáciu v predaji. Veľké prírastky bolo možné zaznamenať iba na zámorskom trhu v USA. Tento trh si však vyžaduje aj "americké autá". Domáci favoriti majú pevne situáciu v rukách vo Francúzsku. Francúzsky koncern PSA -- jeho značky Citroën a Peugeot -- a Renault si vybudovali na európskom trhu nevídanú pozíciu a odborníci už najmenej dva roky hovoria o "francúzskej ofenzíve", ktorá nemá v histórii obdobu. "Francúzi" dominovali aj na pódiách expozícií v parížskom výstavnom centre na Námestí Porte de Versailles.
RENAULT POKRAČUJE VEĽMI ODVÁŽNE
Po typoch Vel Satis a Avantime, ktoré rozvírili hladinu konzervatívnych automobilových konštrukcií svojím hypermoderným štýlom, sa Renault rozhodol pokračovať veľmi odvážne. Na parížskom autosalóne sa v svetovej premiére predstavil následník populárneho modelového radu Mégane. A znova s veľmi odvážnou zadnou časťou karosérie a netradičným oblúkom zadných okien. Podľa šéfdizajnéra značky Patricka Le Quémenta je práve nový Mégane najdôležitejším medzníkom od čias typu Renault Twingo. V tých časoch bol Renault vo svojich kreáciách nenápadný -- dizajnérsky "sivá myška" a práve Twingo to mal zmeniť. Dnes si v najpredávanejšom európskom segmente dovolí riskovať s automobilom, ktorý môže vyvolať iba dve reakcie: nadšené prijatie alebo rozhorčené odmietnutie. To druhé by mohlo Renault stáť veľa.
V triede, ktorú práve Renault definoval v Európe svojím legendárnym typom Espace, sa do veľkých experimentov nepúšťa. Nový Renault Espace ponúka všetky kvality svojho predchodcu, avšak na technologickej úrovni pre nové milénium. Športové ambície jedného z mála európskych zástupcov v seriáli F1 znázorňuje aj nový Renault Clio V6. Renault zatiaľ nemá v ponuke plnokrvný tereniak, a tak si tento segment opatrne "oťukáva" štúdiou Renault Kangoo Break ´up. Jednu z možných budúcnosti značky ukazuje futuristická štúdia Renault Ellypse.
PEUGEOT STAVIL NA KOMPLETNÉ MODELOVÉ RADY
Zatiaľ čo Renault sa púšťa do dizajnérskych experimentov, Peugeot si vybral inú cestu. Značka, ktorá v koncerne PSA dlhé roky mierne utláčala svojho koncernového brata Citroën, sa definuje dnes ako mierne konzervatívne luxusnejšia. Napriek tomu ponúka aj v nižších triedach kompletnú paletu modelov. Výrazom tohto trendu je aj parížska expozícia Peugeot. Na domácom ihrisku znova Peugeot predviedol svoj tvorivý a kreatívny potenciál na šarmantných štúdiách, ale v sériovej produkcii zostal nadčasovo mierne konzervatívny. Pokračuje však vo filozofii kompletných modelových radov. Veľmi úspešný typ Peugeot 307 dostal po atraktívnom kombíku aj elegantný štvormiestny kabriolet s pevnou sklápacou strechou. Peugeot 307 cc má ambície stať sa novým otvoreným európskym hitom. Plány značky "zabrúsiť" do nižšej triedy ako je dnes Peugeot 206 sú už známe dlhší čas. Peugeot Sésame, ktorý sa na parížskom autosalóne predstavil ako dizajnérska štúdia, komentovali motoristickí novinári a odborníci ako dobre zamaskovaný budúci Peugeot 107. Tretím dôležitým typom je určite vynovený Peugeot Partner a silnú štvorku dopĺňa nový európsky van Peugeot 807.
CITROËN S DIZAJNÉRSKOU ODVAHOU
Ani Citroën sa na domácom parížskom "ihrisku" nechcel nechať zahanbiť. Priam nadšenie vyvolal u domáceho publika Pluriel, o ktorom sme písali v minulom čísle našej rubriky. Kreatívny štýl tejto značky stvárnila však najmä štúdia štvormiestneho kupé C-Airdream a na pódiá sa vrátil aj C-Crosser. Najdôležitejšou novinkou však pri všetkom tomto ohňostroji návrhárskej kreativity bude pre značku okrem typu Pluriel určite nový Citroën Berlingo. Keďže je veľmi populárny aj na našom trhu, budú sa určite naň tešiť aj Slováci. Budú si však musieť ešte trochu počkať.
Ak hovoríme o francúzskej ofenzíve, neznamená to, že by iné "nefrancúzske" značky neukázali v Paríži nič zaujímavé. Naopak, a postupne to našim čitateľom všetko ukážeme. Na úvod sme však dali prednosť "domácim", najmä ak si to veľkosťou expozícií a ich obsahom určite zaslúžili. A kto by sa chcel presvedčiť na vlastné oči, do 13. októbra je parížsky autosalón ochotný privítať aj slovenských fanúšikov motorizmu.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 16:09