StoryEditor

V ére malých trojvalcov sme vyskúšali americký šesťliter. Nemohli sme sa ho nabažiť

22.07.2017, 12:28
Nemusí byť najlepšie ani najrýchlejšie. Napriek tomu ho budete stále štartovať s detskou radosťou.

Vždy po návrate zo Spojených štátov amerických je nám ľúto, že nevidíme viac z ich „auto kultúry“ aj u nás v Európe alebo konkrétne u nás na Slovensku. Jednoducho veľké „rebelské“ alebo hlučné autá, ktoré majú pod kapotou „poctivý“ benzín. Aspoň by medzi najčastejšie predávané nemecké, juhokórejské či japonské autá priniesli trochu zmeny a menej nudy. 

Iste, u nás im veľmi do karát nehrá stav našich ciest či cena pohonných látok. Napríklad za cenu, za ktorú si u nás natankujete do auta približne jeden liter, máte často v USA polovicu galónu. Čo znamená približne dvakrát viac paliva za rovnakú cenu. A to vie už pri takom klasickom ročnom najazdení, povedzme 20-tisíc kilometrov, urobiť slušný rozdiel v nákladoch. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je v USA toľko Mustangov ako u nás Felicií. A to sme tento model škodovky nechceli nijako uraziť. 

Zvuk, na ktorý nezabudnete

Nedávno sme však vyskúšali špecialitu, pri ktorej spozornel aj vrátnik v našej budove. Auto sa totiž nedalo pri štartovaní prepočuť. Kým v EÚ sa už takmer aj 2-litrový motor považuje za veľký, v tomto modeli bol objemom trikrát väčší. Vychutnať sme si mohli Camaro, ktoré malo pod kapotou 6,2-litrový osemvalec. Ak by sme mali označiť najlepšiu vec na tomto aute, tak by to bol jednoznačne zvuk. 

Na ten sa myslelo už pri vývoji a práve verzia s osemvalcom ho má ešte viac zvýraznený. Aby však človek mohol s takýmto autom aj normálne jazdiť, a to aj na dlhšie trate, má klapku. Počuť tento orchester pri každom štartovaní je síce skvelé, ale nechcete to mať stále v ušiach pri 500-kilometrovej trase... Táto Amerika skvele reprezentuje svoje korene a bezpochyby práve „obyčajný výfuk“ spolu s motorom sme si zamilovali najviac.

Toto je už šiesta generácia Camara. Auto sa zrodilo už v šesťdesiatych rokoch 20. storočia a vždy to bol takzvaný muscle car. Jednoducho auto, ktoré má zadný náhon a motor V8. Druhou vlastnosťou, ktorou sa vyznačovalo, a čo sme si chceli overiť, bolo, že neexcelovalo v jazdných vlastnostiach. Hoci na to malo dostatok výkonu. 

HN/Drahomír Piok

Dokáže aj zatáčať

Výkon 333 kW, teda približne 450 koní a zrýchlenie z nuly na sto na úrovni štyroch sekúnd. Veľmi slušné hodnoty, pred ktorými treba mať na ceste rešpekt. Navyše, najnovšia generácia Camara sa vyznačuje tým, že je takmer o sto kilogramov ľahšia a na cestách o niečo kompaktnejšia. Medzigeneračne sa totiž zmenšila. A to v každom smere. 

Pomohlo to. Auto dokáže jazdiť nielen rovno, ale aj v zákrutách. Podvozkom to nie je práve BMW, no za volantom je to absolútne zážitková jazda. Nemáte pri nej pocit, že niečo nie je v poriadku. Kontrola trakcie má často čo robiť a len pri trochu razantnejšom zošliapnutí pedála sa rozbliká ako o život. Chráni vás a aj vaše peniaze. 

Pri vypnutom stave sa však všetko zmení. V Camare pálite pneumatiky už aj v momente, keď sa rozbiehate zo stopky alebo z červenej na semafore. Až chirurgicky treba v tom čase pristupovať k plynovému pedálu. Zadné pneumatiky by ste mohli meniť azda aj každý týždeň. 

Elektronika na vás veľmi poctivo dohliada. No aj pri zapnutom systéme je cítiť, že pri plnej akcelerácii auto „znervóznie“. Americké auto vás však začne viac a viac baviť. Je to absolútne iný pocit, ako šoférovať klasiku z Európy. 

HN/Drahomír Piok

Aký má kufor?

Z praktickej stránky je Camaro síce na papieri štvormiestne, no v skutočnosti sa tu pohodlne odvezú len dvaja ľudia. V tejto kategórii je to však úplne normálne. Aj kufor má neuveriteľne malý otvor a jeho objem je približne 320 litrov. Dvaja sa doň však spokojne zbalia. Dokonca ak sa trošku potrápite, dáte doň aj súpravu golfových palíc alebo kočík. 

Rovnako nás zaujal aj interiér, ktorý je podľa nás prehľadnejší, ale aj lepší ako v Mustangu. Samozrejme, nie je to žiaden Mercedes, niečo sem-tam „vrzne“, ale očakávania boli výrazne nižšie. Vodič má pred sebou prehľadný head-up displej. Celý multimediálny systém s dotykovou obrazovkou reaguje pomerne svižne. V interiéri je aj náladové osvetlenie, kde si môžete vyberať z 24 farieb. Samozrejmosťou sú odvetrávané kožené sedadlá, ktoré sú navyše príjemné a komfortné. 

Čo sa týka výbavy, nebolo sa na čo sťažovať. Jedno z najlepších tlačidiel v interiéri bolo na zmenu režimov, ktoré ovplyvňuje, ako sa auto bude na cestách správať. Najzábavnejšie je tlačidlo Sport alebo v prípade našej verzie Track, keď sa Camaro snaží „odtrhnúť“ z reťaze. V komforte je to športové kupé, s ktorým si viete predstaviť aj dovolenku. 

Camaro sa vo svojej najnovšej verzii naučilo vypínať polovicu valcov. Na displeji pred sebou presne vidíte, kedy máte zo svojho auta štvorvalec a kedy osemvalec. A od toho závisí aj spotreba. S Camarom v meste sme sa ťažko dostávali pod extrémnych 17 litrov, ale ani sme sa nesnažili jazdiť na najlepšiu spotrebu. 

Skôr sme volili klasickú jazdu. Pri pokojnej jazde mimo mesta dokážete jazdiť bez problémov aj pod desať litrov. Auto sa dodáva so 72-litrovou nádržou, a tak netreba každú chvíľku chodiť na čerpaciu stanicu. 

HN/Drahomír Piok

Camaro v Európe

Camaro na nás zapôsobilo ako výborné osvieženie pri „bežných“ autách. Jednoducho je skvelé. Vyrába sa v troch motorizáciách a táto je z nich jednoznačne najzaujímavejšia. Navyše nie je ani drahé, no v Európe má komplikovanú situáciu. 

V základnej verzii by ste si tento model so zaujímavým osemvalcom mohli kúpiť za 48-tisíc eur (cena v Nemecku), čo nie je v tejto kategórii vôbec veľa. Oproti Mustangu, ktorý je pre Ford v Európe extrémne úspešným autom, mu však Chevrolet nemá šancu konkurovať.

Na Slovensku už táto značka takmer neexistuje. Je to dôsledok situácie, ktorú sa GM rozhodlo najskôr vyriešiť tak, že v Európe ponechalo len Opel, ktorý sa neskôr dostal do rúk francúzskeho PSA.

Ale späť k autu. Camaro je kus automobilovej histórie, ktorú si treba minimálne raz aspoň vyskúšať a vôbec nie je bláznivé mať ho napríklad v garáži. No určite len ako auto pre radosť alebo „víkendovku“. 

Chevrolet Camaro

Motor: osemvalec, 6,2 litra

Výkon: 333 kW/453 koní

Krútiaci moment: 617 Nm

Maximálna rýchlosť: 290 km/h

Prevodovka: automatická, 8-stupňová

Spotreba kombinovaná: 11,1 litra

Orientačná cena: od 48-tisíc eur

Auto nám na test zapožičala spoločnosť atcar.sk.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 12:13