Náskok Číny v predaji elektromobilov oproti zvyšku sveta sa stále zvyšuje, vlani tam predaje elektrických áut vzrástli o 53 percent na 777-tisíc. Vyplýva to zo štúdie nezávislého nemeckého inštitútu pre automobily a mobilitu CAM.
V Spojených štátoch, ktoré sú druhým najväčším trhom s elektromobilmi, sa počet registrácií zvýšil iba o 24 percent na zhruba 194-tisíc vozidiel.
"Čína odhodlane a so stále rastúcim tempom pokračuje vo svojej úlohe globálneho ťahúňa v oblasti elektromobility," uviedol šéf CAM Stefan Bratzel. Prispievajú k tomu snahy o zníženie znečistenia ovzdušia, ale aj snaha Číny o väčšiu nezávislosť od dovozu ropy a podpora rozvoja tejto technológie v krajine.
V Nemecku a ďalších európskych krajinách sa začalo hovoriť o možnom zákaze automobilov so znečisťujúcim naftovým motorom, čo pomáha k rastu predajov elektrických vozidiel. V Nemecku vlani predaj elektromobilov vzrástol o 117 percent, s 54 500 predanými vozidlami však Nemecko v tejto oblasti ďalej zaostáva, rovnako ako zvyšok Európy, uviedla agentúra DPA.
Popri predajoch sa zvyšuje aj podiel elektromobilov, teda vozidiel na batériu či na hybridný pohon, na celkovom počte registrácií. V Číne tento podiel v minulom roku vzrástol na 2,7 percenta z 1,8 percenta. V Nemecku sa zdvojnásobil z 0,8 percenta na 1,6 percenta. Podiel elektromobilov na celkovom predaji sa zvyšoval aj vo Francúzsku a Británii.
V Európe má v predaji elektromobilov významné postavenie Nórsko. Predaj týchto vozidiel tam vlani vzrástol o 39 percent na 62-tisíc. Podiel na celkovom predaji sa potom zvýšil z 29,1 percenta na 39,3 percenta. Popularitu týchto vozidiel v Nórsku zvyšujú rôzne finančné výhody, napríklad oslobodenie od niektorých daní a poplatkov.
Predaj však rastie oveľa rýchlejšie ako dobíjacia infraštruktúra. Nórsky zväz pre elektromobily nedávno varoval pred nákupom týchto vozidiel, ak si ho majiteľ nie je schopný dobiť doma.
CAM očakáva prudký rast predaja elektrických áut na dôležitých automobilových trhoch od roku 2020 s tým, že v nasledujúcich 10 až 15 rokoch nastane na trhu zlom. Do roku 2020 sa podiel elektromobilov na globálnom predaji nových áut zvýši zo súčasnej hodnoty 2,5 percenta na šesť percent.
V roku 2025 by ich podiel už mal byť asi 12 až 25 percent a do roku 2030 sa dostať na 25 až 40 percent. To však podľa CAM tiež znamená, že spaľovacie motory si ešte dlho udržia prevahu.