1/7Na kompletnosti celej povinnej výbavy, prípadne aj prítomnosti doplnkových drobností, si dajte záležať. A to nielen pred dovolenkou.FOTO: Archív HN
2/7Doklady, PZP a správa o nehode:
Už pri odchode z domu k vozidlu by ste u seba mali mať všetky potrebné doklady pre vedenie motorového vozidla. Ide o občiansky preukaz, vodičský preukaz potvrdenie o PZP (kedysi biela a zelená karta, dnes už je len jedna biela) a vo vozidle následne odporúčame mať po ruke tlačivo „správa o nehode“, ktoré je potrebné vypísať v prípade kolízie. Tlačivo obsahuje údaje o oboch účastníkoch a ich poisťovniach, pričom v dokumente popíšu aj priebeh nehody a vzniknutú škodu. Odporúčame mať pri sebe aj kontakty na asistenčné služby pre prípad núdze.FOTO: Archív HN
3/7Reflexná vesta/odev:
Ďalším prvok, ktorý je potrbené vo výbave vozidla mať a nosiť je reflexný odev (či už ide o vestu alebo bundu je na vás). V prípade akejkoľvek poruchy alebo nehody je však vašou povinnosťou si odev obliecť a až následne vystúpiť z vozidla. Tu ide vyslovene o vašu bezpečnosť a o to, aby vás ostatní účastníci cestnej premávky včas a zreteľne videli. Aj preto musí byť reflexná vesta umiestnená v dosahu zo sedadla vodiča, aby ste pre jej oblečenie nemuseli vystupovať a loviť ju z útrob batožinového priestoru.
Vo farebnosti máte tiež pomerne voľnú ruku, hoci ideálne sú klasické zelené, oranžové alebo žltozelené vesty. Zákon inak stanovuje iba to, že vodič nemôže použiť vestu, ktorá je zameniteľná s bezpečnostnými odevmi používanými políciou alebo armádou. Umiestnite ju ideálne v skrinke pred spolujazdcom, v boxe vo dverách alebo odkladacom priestore medzi sedadlami. Ak ju vo výbave mať nebudete, polícia vám môžu počas kontroly udeliť pokutu do výšky 60 eur, rovnako ako za to, že ju nebudete mať oblečenú počas núdzového státia. Preverte si, či v destinácii dovolenky nepotrebete mať v aute reflexný odev pre každého z pasažierov.FOTO: Archív HN
4/7Homologizovaný prenosný výstražný trojuholník:
V prípade nehody či poruchy následne potrebujete i povinný homologizovaný prenosný výstražný trojuholník. Musia ním byť vybavené všetky druhy osobných áut, nákladných vozidiel, autobusov, traktorov a samohybných pracovných strojov. Musí byť zároveň homologizovaný podľa predpisu EHK č. 27, uložený v ochrannom obale (či inak chránený) a umiestňuje sa na okraj vozovky pri prerušení jazdy, poruche vozidla a dopravnej nehode.
V obci sa trojuholník umiestňuje minimálne 50 metrov a na diaľnici sto metrov od auta. Ak však stojíte v zákrute alebo za horizontom, mal by byť viditeľný ešte pred zákrutou alebo vrcholom kopca tak, aby ho iní účastníci premávky včas a zreteľne videli a vedeli tak správne zareagovať s dostatočným predstihom. V niektorých krajinách musíte mať vo výbave hneď dva, preto si preverte podmienky v zahraničí.FOTO: Archív HN
5/7Autolekárnička:
V prípade nehode, ale aj bežných zranení niekde na turistike môže padnúť vhod základná výbava autolekárničky. Tú musia mať všetky osobné vozidlá, nákladné autá, autobusy, traktory a samohybné pracovné stroje. K tomu sa pridávajú aj motocykle, trojkolky a štvorkolky s výkonom motora nad 50 centimetrov kubických.
Od novembra 2019 už nie je potrebné meniť lekárničku vždy, keď skončil dátum spotreby. Aktuálne sa už môže používať, za predpokladu, že je neporušená, vizuálne v poriadku a nevykazuje známky znečistenia alebo iného znehodnotenia, aj po uplynutí dátumu spotreby. Nemalé problémy, ktoré prešvihnutie dátumu spotreby a kúpy novej autolekárničky pri policajných kontrolách spôsobovalo (a bolo zakončené pokutami až do 150 eur), už teda odpadá.
Autolekárnička je delená do niekoľkých modulov, ktoré uľahčujú prácu v prípade potreby – 1. pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu, 2. malé rany a odreniny, 3. veľké rany, krvácanie či popáleniny, 4. zlomeniny a poranenia kĺbov. Zároveň je súčasťou nových lekárničiek i karta prvej pomoci. Je to rýchly a stručný návod na správne poskytnutie prvej pomoci pri život zachraňujúcich výkonoch a ťažších poraneniach. Ak nie je vaša autolekárnička kompletná alebo je poškodená, môžete si vyslúžiť pri kontrole pokutu do výšky 60 eur na mieste alebo do sto eur v správnom konaní.FOTO: Archív HN
6/7Rezervné koleso, runflat alebo sada na opravu defektu:
Vo výbave je povinnosťou mať i náhradné koleso či aspoň sadu na opravu defektu. Ak patríte medzi majiteľov áut vybavených pneumatikami typu Runflat, povinnosť mať u seba sadu na opravu defektu alebo náhradné koleso odpadá. Tieto pneumatiky sú totiž schopné dojazdu aj na defekte.
Ak máte na aute klasické pneumatiky, potom je povinnosťou nosiť vo vozidle opravnú sadu (kompresor a špeciálny roztok) alebo dojazdovú/plnohodnotnú rezervu. Tá sa nemusí riadiť aktuálnymi obdobiami, hoci nemá zimný dezén, môže byť v núdzi použitá aj na snehu a ľade. K tomu potrebujete mať vo výbave taktiež príslušenstvo na výmenu kolesa - príručný zdvihák a kľúč na matice kolesa.FOTO: Archív HN
7/7Doplnkové prvky výbavy:
Tých povinných prvkov výbavy nie je veľa, no ak chcete mať istotu, že vás na cestách nič neprekvapí a to primárne počas jazdy na dovolenku, pribaľte si aj niekoľko ďalších drobností. Patrí medzi ne kompaktný hasiaci prístroj, ťažné lano, náhradné elektrické poistky, náhradné žiarovky (v prípade, že auto disponuje halogénovými svetlami) a v zimnom období štartovacie káble či snehové reťaze.
Všetko sú to dobrovoľné prvky, ktoré však v prípade núdze určite oceníte. Záleží, na akú cestu sa vydávate a ako náročná bude pre konkrétny model. Ak sa vám do povinnej výbavy zmestí ešte aspoň lano a hasiaci prístroj, určite neurobíte chybu. FOTO: Archív HN