1/6FOTO: Pixabay
2/6Dostatok vody:
V prvom rade je potrebné uvedomiť si, že auto sa nesmie umývať len veľmi malým množstvom vody. Už po príchode do boxu je nutné auto vystriekať väčším tlakom vody, čím sa z karosérie odstráni najhrubšia špina a veľké čiastočky brzdového prachu či podobné nečistoty, ktoré by mohli neskôr spôsobiť poškodenie laku. Pozor však treba dať až na prehnane silný tlak vody a vzdialenosť, čo môže naopak lak vozidla poškodiť/spáliť. Po zimnom období sa odporúča tiež dôkladne vystriekať podvozok, podbehy vozidla a ďalšie miesta, kde by mohla po oteplení spôsobiť nahromadená soľ s vlhkosťou koróziu.FOTO: Pexels
3/6Saponát:
Samoobslužné umývacie boxy sú vybavené hneď niekoľkými účinnými prostriedkami. Jeden je určený pre ”rozožratie” zaschnutej špiny na kolesách, prípadne hmyzu v letných obdobiach. Pomocou aktívnej peny, ktorú je potrebné dôkladne nastriekať na celé auto, sa potom podarí odstrániť zvyšnú špinu. Treba dbať aj na to, aby bola kefa s ktorou vozidlo čistíte, skutočne čistá (mohol byť v boxe pred vami zablatený offroad, ktorý nedbal na správny postup). Pri využívaní kefy sa snažte robiť jemné pohyby s minimálnym tlakom, začnite od hornej časti a najviac znečistené prvky (spodnú časť karosérie a kolesá) si nechajte na koniec. Množstvo samoobslužných umyvárok ponúka funkciu, kedy vám spod kefy prúdi voda - zaistí sa tak odplavenie nečistôt a vy tak nebudete škriabať lak s drobnými čiastočkami. Ideálne je priniesť si vlastnú mäkkú a čistú špongiu, kedy viete, že v nej nie sú žiadne zvyšné nečistoty. Rozhodne zabudnite na ”suché” čistenie s kefou, je to to najhoršie, čo môžete autu a laku spraviť. Odporúčame tiež používať výhradne prípravky určené na čistenie vozidla, iné môžu napríklad hliníkové disky poškodiť, rovnako ako sklá svetlometov a podobne.FOTO: Pixabay
4/6Čistenie motora:
V drvivej väčšine samoobslužných umyvárok je prísny zákaz umývania motorov. Odporúčame zveriť túto činnosť do rúk odborníkom, no ak sa na takýto úkon predsa len rozhodnete pristúpiť, využívajte na to určené miesta. Rozhodne by sme sa nepokúšali motor auta vystriekať tlakom vody s wapkou. Voda sa totiž môže dostať aj na miesta, kde by nemala byť a spôsobiť tak neskôr problémy či koróziu. Rovnako môže vysoký tlak poškodiť časti v motorovom priestore a ak sa teda rozhodnete motor čistiť, odporúčame využiť na to určené prípravky a rôzne handry. Ak si na to netrúfate, na Slovensku je skutočne veľká sieť rôznych detailingových spoločností, ktoré sa tejto práce radi ujmú - finančne to nie je až taká veľká položka.FOTO: Pexels
5/6Oplach a sušenie:
Po napenení vozidla je potrebné aktívnu penu dôkladne z vozidla odstrániť. Slúži na to vysokotlakový prúd vody, no aj tu platí, že by ste mali dodržiavať dostatočnú vzdialenosť od auta/laku aby ste ho nepoškodili. Následne je nutné auto opláchnuť mäkkou osmotickou vodou, ktorá po vysušení nezanecháva výraznejšie fľaky. V opačnom prípade by sa zaschnutá voda mohla zmeniť na biele škvrny a celý proces bol zbytočný. Možnosťou je následné vysušenie auta - najlepšie sú na tento úkon klasické jelenice (pozor, musia byť navlhčené) alebo dnes už aj moderné jemné auto-uteráky. Treba dbať na to, aby sa vozidlo po umytí a pred sušením nenachádzalo na prašnom mieste. Mohli by sa na laku totiž usadiť čiastočky, ktoré pri utieraní vozidla jelenicou či uterákom spôsobia škrabance.FOTO: Pixabay
6/6Vosk áno alebo nie?
Samoobslužné umývacie boxy obsahujú aj tekutý vosk, ktorý je možné na auto pomocou pištole nastriekať. Po aplikácii je nutné použiť tiež osmotickú vodu, ktorá prebytočný vosk z auta zmyje a nezanechá tak nepekné škvrny. Takýto vosk je však len skutočne veľmi malým základom a po niekoľkých dažďových prehánkach už nemusí byť na vozidle takmer vôbec. Odporúča sa preto najmä po zimnom období (pred letnou sezónou) a pred zimným obdobím podrobiť auto voskovaniu (prípadne je pre pedantov k dispozícii aj nano-keramická ochrana). Najmä luxusné kúsky, ale aj bežné vozidlá, tak získajú dodatočnú ochranu pred nepriaznivými vplyvmi, zimnou cestárskou soľou, silným slnečným žiarením a podobne. Nie je to povinnosť, no ak vám na aute a jeho laku či výzore skutočne záleží, voskovanie by ste mali absolvovať aspoň pri prechodoch na ďalšie obdobie roka. Účinnosť vosku, jeho trvácnosť, záleží od konkrétnej značky a prevedenia, odporúčame preto poradiť sa pred aplikáciou u odborníka. Ani aplikácia totiž nie je jednoduchá a môžete si nesprávnym postupom lak naopak poškodiť (prach, zlé prostredie a podobne).FOTO: Pixabay