1/7Stále väčšia časť ponuky značiek prichádza o možnosť kombinácie pohonu aj s manuálnou prevodovkou. Aké sú výhody automatu? Ste fanúšikom alebo odporcom?FOTO: Koláž HN
2/7Aj pre menej skúsených
Je pochopiteľné, že autá vybavené automatickou prevodovkou sú vo všeobecnosti ľahšie ovládateľné. K dispozícii máte iba dva pedále, nestaráte sa o citlivé púšťanie spojky a odpadá i práca s radením prevodových stupňov podľa akutálnej potreby/situácie. Stačí vám stlačiť brzdu, naštartovať, zaradiť smer jazdy na voliči automatu a potom už len akcelerovať či brzdiť. Toto môže byť vítaná výhoda pre menej skúsených „príležitostných“ vodičov alebo tých, ktorí si jednoducho s manuálnou prevodovkou príliš nerozumejú či nemajú talent na rýchle vyhodnocovanie vzniknutej dopravnej situácie. Zvládne to ešte štvrtý stupeň alebo už podradiť?
Rozhodne nenavádzame k tomu, aby ste si okamžite po absolvovaní autoškoly osvojili jazdu výhradne s ľahšie ovládateľnou automatickou prevodovkou, je dobré vedieť sa prispôsobiť jednému i druhému typu. Začiatočníci inak môžu rýchlo vyjsť z cviku. Nebude to predstavovať žiadny problém až do chvíle, keď si budú musieť sadnúť do cudzieho auta s riadiacou pákou. No vzhľadom na to, že sa čoraz viac rozširuje používanie automatov môže nastať i situácia ako v niektorých častiach sveta – niektorí vodiči sa tam s manuálom ani nepohnú, nevedia to alebo nemajú absolvovanú príslušnú autoškolu s obsluhou manuálnej prevodovky.FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/7Vyššia miera „ochrany“
S predchádzajúcim bodom súvisí aj vyššia miera ochrany prevodovky pred poškodením vinou vodiča. Automat je možné chybou šoféra poškodiť v oveľa menej prípadoch, než je tomu u manuálnej prevodovky. Dopúšťať sa s manuálom môžete množstva zlozvykov znižujúcich životnosť prevodovky alebo spojky. Časté je „počítanie zubov“, ktoré sa prejavuje nepríjemným zvukom pri zošliapnutí spojky v nesprávnej chvíli a radení prevodov.
Vodiči prevodovku či spojku taktiež zbytočne ničia tým, že stoja na spojkovom pedáli, používajú v kopci spojku namiesto brzdy, odkladajú nohu na pedál spojky alebo opierajú ruku o riadiacu páku. Aj citlivosť, s akou precujete so spojkou a radiacou pákou, môže vplývať na životnosť systému. V prípade vozidiel s automatickou prevodovkou starosti s ničením prevodového mechanizmu vlastným pričinením skoro odpadajú, hoci aj tu treba brať do úvahy správne používanie a vyhnúť sa niektorým (hoci menej škodlivým) zlozvykom.FOTO: Toyota
4/7Bezpečnosť počas jazdy
Pri vedení auta s manuálom sa vo výranejšej miere prejavia schopnosti alebo skôr neschopnosti vodiča spojené s vysokou presnosťou a citlivou prácou so spojkou. Bude totiž záležať len na vás, aký rýchlostný stupeň zaradíte a kedy tak urobíte. Pre veľa vodičov však predstavuje práve práca s riadiacou pákou a s tromi pedálmi len problémy, preraďovanie rýchlostí ich stresuje a zhoršuje koncentráciu pri vedení vozidla a to môže vo výsledku viesť k skratovým situáciám a riziku nehody.
V podstate ide o už spomínané rýchle reakcie, vyhodnotenie situácie a správnu prácu s pedálmi i rýchlostnými stupňami. V prípade automatickej prevodovky sa tomu viete vo veľkej miere vyhnúť, riešite len brzdový pedál a pedál akcelerátora, zvyšok rieši technika automatickej prevodovky sama a vy sa môžete naplno sústrediť na jazdu – bez nutnosti skladať ruky dole z volantu.FOTO: Unsplash/Jackson David
5/7Úspora paliva
V minulosti, keď ešte automatické prevodovky neboli na takej úrovni ako dnes, patrili manuálne prevodovky k efektívnejšiemu spôsobu radenia a vo výsledku sa prítomnosť manuálu v aute odrazila aj na spotrebe paliva. Dnes už sa rozdiely v mnohých prípadoch vyrovnávajú alebo sa benefit úspory prikláňa dokonca k automatickým prevodovkám.
Môže za to fakt, že veľa vozidiel disponuje automatickými prevodovkami s vyššou porciou prevodových stupňov (sedem, osem alebo pokojne aj 10) a tým dokážu byť autá napríklad na diaľničných úsekoch šetrnejšie – motor funguje na nižších otáčkach a tým sa redukuje i spotreba paliva.
V prípade automobilov zo súčasnej produkcie tak majú modely s automatom mierne nižšiu spotrebu voči totožným verziám s manuálnou prevodovkou. Sú tiež plné elektroniky, a tak dokážu preraďovať rýchlosti skutočne veľmi rýchlo, presne a efektívne. Reagovať vedia aj na zvolený jazdný režim, napríklad v ECO režime vyradia, plachtia alebo lepšie brzdia motorom. Straty z jazdy v meste, kedy môžu mať automaty vyššiu spotrebu, tak rýchlo doženú pri vyšších rýchlostiach na diaľnici.FOTO: Archív HN
6/7Pohodlie v meste a v kolónach
Čaro automatických prevodoviek naplno objavíte v momente, keď sa ocitnete v dlhej kolóne alebo budete cestovať v dopravnej špičke v mestách. U automatických prevodoviek odpadá práca s pedálom spojky, žiadny tu nie je a tým pádom sa vyhnete otravnému stláčaniu spojkového pedála, radeniu rýchlosti, pomalému púštaniu a následne opäť stláčaniu pedála a vyraďovaniu prevodového stupňa.
To všetko dokola a dokola počas pokojne niekoľko kilometrovej kolóny – mimochodom, takéto zaobchádzanie neprospieva ani samotnej manuálnej prevodovke a spojke. Naopak v aute s automatickou prevodovkou sa o všetko stará systém v útrobách a na vás je vyvíjaný podstatne menší tlak na prácu, tým pádom sa výrazne zvyšuje miera komfortu jazdy. V kombinácii taktiež s rôznymi asistentmi a pokročilými systémami sa vodič takmer vôbec nemusí zaoberať šoférovaním (takmer!) a len kontroluje pohyb auta. Vydrží tak v bdelom stave dlhší čas a nebude natoľko vyčerpaný ako po viachodinovom vedení auta s manuálom.FOTO: Archív HN
7/7Podporí výkonový potenciál
Ako sme spomínali, manuálna prevodovka si u puristických motoristov určite ešte nejaký ten čas bude obhajovať miesto v športových vozidlách. Spojenie s fungovaním auta, ovládateľnosť a celkové súžitie je niečo, čo mnohí stále nekompromisne vyhľadávajú. Treba však dodať, že automatická prevodovka vie v mnohých prípadoch výrazne podporiť výkonový potenciál ostrého vozidla.
Je totiž v niektorých prípadoch skutočne silných modelov so stovkami koní pod kapotou priam nereálne kombinovať pohonné ústrojenstvo s manuálnou prevodovkou. Radenie by nielen výrazne ovplyvňovalo prenášanie výkonu, ale taktiež pridávalo nutnosťou manuálneho radenia pri akcelerácii na čase. Aj vďaka automatickým superrýchlym prevodovkám totiž dokážu športiaky akcelerovať na stovku aj za ohromujúce jednotky sekúnd, to by s manuálom možné jednoducho nebolo. Nehovoriac o tom, že v prípade elektrifikovaných alebo plne elektrických áut je automat v zásade jedinou možnou voľbou pre správne fungovanie systému.FOTO: HN/Radoslav Petrík