Pozrite si päť neprávom prehliadaných rodinných jazdeniek. Podleziete 20-tisíc eur
1/6Opel Insignia s dodatkom Sports Tourer patrí k výberu a zároveň ide o najreprezentatívnejší model z pätice vyvolených.FOTO: Netcarshow.com
2/6Ford Focus Wagon – Nie je to prvýkrát, čo Ford nezažíva v Európe najúspešnejšie obdobie, ale to neznamená, že vyrába zlé autá. Modeový rad Focus stále vyniká v kompaktnej triede z hľadiska jazdných vlastností, ale rodiny skôr ocenia veľký a nadpriemerne široký batožinový priestor (vo verzii kombi) alebo asistenčné systémy, ktoré získali pochvalu aj od organizácie Euro NCAP. Praktické detaily, ako je elektrická detská poistka alebo výsuvné chrániče hrán dverí, tiež nie sú z pohľadu rodinného používania na zahodenie. Problematickú dvojspojkovú automatickú prevodovku nahradila v rokoch 2018-2019 nová, osemstupňová prevodovka tradičnej konštrukcie, ktorá v testoch už nerobí hanbu. K dispozícii je aj terénne orientovaná verzia Active - hoci bez pohonu všetkých kolies, ale so zakrytovaným podvozkom a o 30 mm zvýšenou svetlou výškou.
– Pozitíva: Jazdné vlastnosti, veľký batožinový priestor, sofistikované funkcie diaľkového prístupu cez aplikáciu, jazdené vozidlá zo západných trhov majú veľmi slušnú výbavu
– Negatíva: Neatraktívny interiér, kolísavá kvalita vyhotovenia, malá nádrž na AdBlue.
Na čo si dať pozor? Stav batérie, vibrácie od polosí, závady elektroinštalácie.FOTO: Ford
3/6 Opel Insignia Sports Tourer – Rozhodne najreprezentatívnejší automobil vo výbere a jedna z najväčších záhad automobilového trhu. Je totiž trochu nepochopiteľné, prečo sa z modelového radu predáva tak málo kusov. Svojimi jazdnými vlastnosťami síce neohromí, ale ani neurazí, a okrem toho má samé pozitíva – dobre vyzerá, je úžasne priestranný, má vynikajúce, všestranné sedadlá a v čase písania bolo medzi našimi vyhľadávacími kritériami aj vozidlo s dvojlitrovým biturbo motorom s výkonom 154 kW (209 koní) a pohonom všetkých kolies. Podobne ako Focus, aj Insignia má svoj ”dobrodružný” variant Country Tourer, ktorý však už prekračuje stanovený cenový limit. Pre niekoho aj napriek tomu možno bude zaujímavou alternatívou, hoci drahšou.
– Pozitíva: Kráľovský vnútorný priestor, reprezentatívny vzhľad, dostupnosť výkonných motorov, pohon aj 4x4.
– Negatíva: Nekultivovaný chod dieselového motora, preposilované riadenie, nemoderný vzhľad budíkov na prístrojovej doske.
Na čo si dať pozor? Zanesený EGR ventil, stav rozvodov pri naftovom motore s objemom 1,6-litra.FOTO: Opel
4/6Renault Kadjar – Dôvod, prečo sa v našom výbere nachádza len jedno SUV je prostý – pretože väčšina z nich je príliš malá alebo príliš drahá na to, aby spadala do definície ”rodinného auta do 20-tisíc eur”. Kadjar je však v tomto smere výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo. Hoci je založený na rovnakej platforme ako kompaktný Nissan Qashqai, v porovnaní s ním je dlhší a vyšší a vyzerá ako trochu dospelejšie vozidlo. Na trhu je množstvo vozidiel Kadjar s bohatou výbavou a oveľa prijateľnejšou cenou ako nemeckí konkurenti v porovnateľnej špecifikácii. Nájdu sa aj vozidlá s pohonom všetkých kolies, ale 95 percent ojazdených Kadjarov je s pohonom predných kolies. V prípade benzínu by sa odborníci vyhli 1,2-litrovému TCe, ktorému sa príliš nedarilo, ale v roku 2018 ho nahradil nový 1,3-litrový TCe 140 alebo 160 (v závislosti od výkonu). Diesel je stávka na istotu a odporúčaný je variant s výkonom 96 kW (130 k) a motor s objemom 1,6-litra.
– Pozitíva: Výborný pomer veľkosti, výbavy a ceny, jazdenky pritom nemajú veľa najazdených kilometrov.
– Negatíva: V ponuke úplne chýbajú výkonné motory, priemerná kvalita spracovania a jazdné vlastnosti.
Na čo si dať pozor? Motor 1.2 TCe, ktorý je katastrofálny snáď úplne vo všetkom.FOTO: Renault
5/6Seat Leon ST – Štýl, ktorý púta aj dnes. Španielsky Seat však nie je taký populárny ako jeho bratranci z VW, ale práve to z neho robí tajný tip na trhu s jazdenými vozidlami. Ak ste ochotní tolerovať nevľúdny interiér z tvrdších, lacnejšie vyzerajúcich plastov a malú obrazovku palubného systému, v Leone nájdete presne tú istú techniku ako v Golfe Variant za výrazne lepšiu cenu. A s oveľa zábavnejším správaním v zákrutách či atraktívnejším zovňajškom. V našom cenovom limite zoženiete aj Leon s motorom na CNG, alebo - ak budete mať šťastie -, s dvojlitrovým dieselom a pohonom všetkých štyroch kolies.
– Pozitíva: Športový jazdný prejav, široká ponuka motorizácií vrátane štvorkoliek, univerzálna dostupnosť dielov a servisu, lepšie ceny ako u technicky podobných koncernových bratrancov.
– Negatíva: Morálne zastaraný (nová generácia na trhu od roku 2020), lacný dojem z interiéru, slabší komfort odpruženia, často autá z firemných flotíl alebo požičovní.
Na čo si dať pozor? Stav chladiacej sústavy a sedemstupňovej prevodovky DSG (6st. pri dieseloch je spoľahlivejšia).FOTO: Seat
6/6Volkswagen Golf Sportsvan – Je trochu v tieni svojho dlhšieho príbuzného Tourana, ale ak naozaj nepotrebujete sedem sedadiel alebo obrovský batožinový priestor, Sportsvan je vynikajúcou voľbou pre bežnú rodinu s lepšou ovládateľnosťou v stiesnených parkoviskách. Nastupuje sa doň a vystupuje z neho rovnako pohodlne ako do SUV, na ceste sa správa vzorne a vďaka posuvnej zadnej lavici môžete meniť pomer priestoru pre cestujúcich a nákladu podľa aktuálnej potreby. Deti zvyčajne nepotrebujú toľko miesta na nohy, koľko ponúka Sportsvan. A keď už hovoríme o deťoch, určite ocenia štandardné sklápacie stolíky na operadlách predných sedadiel. Ak si vyberáte Sportsvan so sedemstupňovou prevodovkou DSG, nechajte si ju dôkladne skontrolovať niekým, kto vie, čo robí. Je to známy strašiak pri servise. Vozidlá vo vyššej výbave Highline majú lepšie sedadlá a výrazne hodnotnejší interiér, preto by sme sa pri hľadaní zamerali najmä na ne.
– Pozitíva: Dobrý výhľad pre všetkých cestujúcich, variabilný interiér, plynulé ovládanie, celková prepracovanosť.
– Negatíva: Viacprvková náprava len pri výkonnejších motoroch, horšie materiály v základnej výbave Comfortline.
Na čo si dať pozor? Opäť predovšetkým na stav sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.FOTO: Volkswagen