1/9Poradíme vám, v čom by ste si mali dať pri jarnej údržbe auta pozor a čo určite nevynechať.FOTO: HN/Radoslav Petrík
2/9Vyhnite sa korózii – Ak ste s vozidlom v zime jazdili, prípadne cestovali aj na lyžovačku, je dôvod nielen na rýchle umytie karosérie, ale aj dôkladnú očistu vozidla, vrátane zákutí na podvozku. Nánosy soli a nečistôt sa totiž mohli prichytiť na rôznych častiach karosérie i podvozku a vytvoriť s prichádzajúcim oteplením ideálne podmienky pre šírenie hrdze. „Ak už hrdzu voľným okom na podvozku vidíte, je lepšie požiadať v servise o jej ošetrenie. Rovnako si nechajte skontrolovať stav ochranných manžiet podvozkových častí, ako napríklad kĺbových hriadeľov a čapov,“ radí Vladimír Guštafik, Head of Operations Services Business Lease Slovakia. Pri zanedbaní prevencie to môže viesť k väčšiemu poškodeniu ochranných manžiet a následnému poškodeniu krytých častí. „Ak ste zistili aj poškodenie antikoróznej ochrany karosérie napríklad od odletujúcich kamienkov, tú vám ošetria v kvalitnom servise vhodnou opravárenskou technológiou,“ spresňuje. Každé narušenie laku môže byť časom základom pre vznik korózie, ktorá dokáže nielen znižovať hodnotu vozidla, ale ohrozovať i jeho bezpečnosť. Karosériu je lepšie čistiť šetrnejšie, aby prípadné nalepené nečistoty nepoškriabali lak. Popri strojových autoumyvárňach (často na čerpacích staniciach), je určite vhodnejšou alternatívou ručné umytie. Používajte dostatok vody, kvalitné šampóny/aktívnu penu a rovnako tak špeciálne špongie, ktoré minimalizujú riziko poškriabania auta. Vhod padne určite aj následné navoskovanie či iné ošetrenie laku. Viac sme sa umývaniu venovali v nedávnom článku. Starostlivosť venujte aj očiste interiéru a batožinovému priestoru. Práve tam sa pri prenášaní lyží mohlo vplyvom vlhka vytvoriť ideálne prostredie aj pre pleseň. Vyčistiť a vytepovať môžete aj koberčeky pod nohami, ktoré si toho počas sychravej zimy zažili dosť.FOTO: Pixabay.com
3/9Stav pneumatík skontrolujte – Ak je vonkajšia teplota dlhodobejšie vyššia ako sedem až 10 stupňov, prezutia na letné pneumatiky sa báť nemusíte. Predsalen si však pozrite predpoveď počasia na nadchádzajúce obdobie. Pár týždňov navyše na zimných pneumatikách im určite neuškodí, znížite tak riziko prekvapenia z ranných/nočných mrazov, ktoré sa ešte môžu vyskytovať. Sú však aj iné prípady, kedy na zimných pneumatikách mnohí jazdia i v lete a snažia sa ich pred vyhodením dojazdiť. „Vysoké teploty môžu v závislosti od počtu najazdených kilometrov spôsobiť nadmerné opotrebenie pneumatík,“ konštatuje Guštafik. Nesnažte sa šetriť tým, že dojazdíte v lete zimné obutie. Zákonný limit pri letnej pneumatike je síce len 1,6 milimetra, no ak by ste zimné pneumatiky chceli používať v lete, museli by aj vtedy spĺňať svoju normu minimálnej hĺbky dezénu na úrovni troch milimetrov. „Zimné pneumatiky majú okrem toho oveľa mäkšiu zmes než letné a vplyvom vyšších teplôt sa ich životnosť skracuje,“ upozorňuje odborník. Niekto výmenu zvládne svojpomocne, iní sa obracajú radšej na servisné strediská, hoci aj v prípade výmeny celých kolies. „Pneuservis pri sezónnej výmene kolesá aj vyváži a zmeria tlak v pneumatikách, či nie sú prehustené alebo podhustené, čo je pre bezpečnosť a ich životnosť dôležité,“ obhajuje takéto konanie Guštafik. Skontrolujte tiež vek, trhliny či praskliny, ktoré by mohli spôsobiť prerazenie pneumatiky a zvýšiť riziko dopravnej nehody.FOTO: Pixabay
4/9Geometria v ohrození – Výtlky na ceste nútia vodiča k plnému sústredeniu, no v zime pod nánosmi snehu alebo vody si ich často nevšimnete. Odniesť si to môže geometria vozidla, ktorá ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla a rovnako tak aj opotrebenie pneumatík. Nechajte ju preto skontrolovať pri akomkoľvek náznaku zmeny jazdných vlastností alebo stability auta, pokiaľ ste už skontrolovali správne nahustenie pneumatík. Ideálne je, ak sa správne nastavenie geometrie kontroluje aspoň raz ročne, dokážete tak predĺžiť životnosť pneumatík (letných i zimných) a zároveň zlepšiť správanie auta. FOTO: TÜV SÜD
5/9Pozor na stav bŕzd – Nánosy špiny a soli na cestách môžu mať negatívny vplyv aj na brzdový systém. Spolu s brzdným prachom sa vedia silno zapiecť na komponentoch brzdového systému a spôsobiť ich nadmernú koróziu alebo ryhy. Pocítiť to môžete vibráciami a chvením, alebo tiež pískaním, čo môže byť neklamný signál kritického opotrebenia. „Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou,“ hovorí odborník. Stav brzdového systému preveríte testom v servise. „Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia brzdových segmentov, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia,“ podotýka. Indikátorom opotrebenia bŕzd môže byť tiež rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny, alebo chvenie či neobvyklé zvukové prejavy pri brzdení. Ak ste brzdovej kvapaline neprikladali doposiaľ veľkú pozornosť, nezabúdajte, že aj ona má „stanovené intervaly výmeny“ a rozhodne sa nevypláca ich nedodržiavať či prehliadať. FOTO: Pixabay
6/9Klimatizácia si zaslúži pozornosť – Keďže počas nadchádzajúcej letnej sezóny bude klimatizácia určite nevyhnutným pomocníkom, skontrolujte jej funkčnosť a prečistite ju, aby ste zamedzili množeniu baktérií a plesní. Tie sa usádzajú v klimatizačných filtroch, ktoré inak slúžia na zachytávanie prachu a alergénov. „Pokiaľ už začnete cítiť zápach z klimatizácie, je potrebné ju vydezinfikovať. A to najmä odparovač a potrubie klimatizácie,“ spresňuje Vladimír Guštafik. Aj keď existujú rôzne dostupné prípravky, ktorými si viete klimatizáciu prečistiť aj svojpomocne, jej dôkladnú dezinfekciu radšej zverte do rúk odborníkov v servise. FOTO: HN/Radoslav Petrík
7/9Neunikajú kvapaliny? – V rámci jarnej údržby prekontrolujte aj kvapaliny a to najmä brzdovú, chladiacu a v ostrekovačoch. Nevynechávajte či nepredlžujte taktiež interval výmeny oleja (v motore, prevodovke a pod.). Ideálne je skontrolovať i stav/kapacitu batérie, ktorá dostala v zime poriadne zabrať. Únik brzdovej kvapaliny či oleja sa významne podpisuje pod oslabenie funkčnosti vozidla. Pokiaľ je to možné, skontrolujte aj prípadné znečistenie olejovej vane motora a prevodovky od oleja, čo by mohlo byť znakom netesnosti a úniku. Pokiaľ ide o kvapalinu do ostrekovačov, stačí postupne dopĺňať letnú zmes a netreba pristupovať ku kompletnej výmene ihneď. „Jej výhodou je, že oveľa lepšie čistí sklo od hmyzu a iných letných nečistôt,“ hovorí odborník. Určite nedávajte do ostrekovačov vodu s prostriedkami na čistenie, napríklad riadu, ktoré okno len napenia a neočistia. FOTO: HN/Radoslav Petrík
8/9Stierače musia byť funkčné – Obdobne, ak sú gumičky na stieracích lištách prestarnuté, respektíve ich funkčnosť oslabili nečistoty a soľ v zime a pri stieraní zanechávajú na skle šmuhy, je vhodné gumičky očistiť prípravkom na umývanie skla a handričkou. Ak aj napriek vyčisteniu stierače neplnia zodpovedne svoju úlohu, určite ich radšej vymeňte. Ide o pomerne malú investíciu a výmenu trochu zdatnejší motorista zvládne aj sám. Odporúčame aj kontrolu osvetlenia vozidla, prípadne tiež nastavenie stretávacích, diaľkových a hmlových svetiel. Odskakujúce kamienky mohli v zime spôsobiť aj prasklinu na čelnom skle či svetlometoch, preto je potrebné sa pri kontrole sústrediť aj na tieto drobné poškodenia. Ak vás totiž s poškodeným čelným sklom zastaví polícia, vyslúžiť si môžete pokutu i zadržanie technického preukazu. Záleží však na veľkosti praskliny a jej umiestnení – v alebo mimo výhľadu vodiča.FOTO: Pixabay.com
9/9Pozor na stav lekárničky – Ak ste lekárničku nepoužívali a jej obsah je neporušený, dátum expirácie kontrolovať už pár rokov nemusíte. Tento dátum už nie je v súčasnosti dôležitý a lekárničku je možné používať aj po jeho uplynutí. Ak ste však obsah lekárničky napríklad počas lyžovačky či inej udalosti využili alebo je niektorá jej súčasť poškodená, je vašou povinnosťou doplniť ju.FOTO: Archív HN