Ako sa nenechať oklamať pri kúpe jazdenky: Tu sú najčastejšie podvody, tvrdia odborníci
1/9Ako sa vyhnúť podvodom s jazdenými vozidlami pri kúpe vytúženého auta?FOTO: Škoda Auto
2/9Podvodné webové stránky predajcov – Svoje praktiky dnes už podvodníci posunuli tak ďaleko, že dokonca vytvárajú podvodné webové stránky ponúkajúce „výhodné“ vozidlá. Tieto webové stránky sú často veľmi podobné známym sieťam predajcov automobilov a používajú i takmer identické webové odkazy, informuje spoločnosť carVertical, zaoberajúca sa spracovávaním údajov automobilov. Keď zákazníci nájdu tieto ponuky a kontaktujú údajného predajcu, často ich podvodník požiada o platbu vopred - čím ich pripraví o peniaze. Kupujúci by mali vždy venovať zvýšenú pozornosť akejkoľvek webovej stránke, najmä ak cez ňu plánujú poslať peniaze. A ak ponuka vyzerá príliš dobre na to, aby bola pravdivá, pravdepodobne ide o podvod. Predávajúci v mnohých prípadoch presvedčia potenciálneho kupujúceho, že sa auto nachádza na vzdialenom mieste, a požiadajú ho, aby poslal peniaze vopred ešte predtým, ako si auto pozrie. Často tiež predstierajú, že o auto má záujem veľa kupujúcich, aby na kupujúceho vyvinuli tlak. Keď kupujúci naletí na tento trik, pošle peniaze podvodníkovi, ktorý ich potom okamžite vyberie z účtu, vymaže inzerát a a už ho nikdy nikto neuvidí. A vy zostanete bez auta i peňazí.FOTO: Dreamstime
3/9Podvody sú čoraz sofistikovanejšie – Kúpa auta takpovediac na ulici od súkromnej osoby cez inzerát, môže byť vo výsledku iba zásterkou a v skutočnosti za tým nezriedka stoja podvodníci. Na druhej strane profesionálni predajcovia, teda veľké autobazáre, vynakladajú na preverovanie vozidiel množstvo prostriedkov a majú na to dostatok skúseného personálu. „Preverenie na možné odcudzenie a preskúmanie pravosti VIN kódu vozidla patria medzi ich základné kontrolné činnosti, ktoré samozrejme na ulici, v strese a bez potrebného vybavenia, neurobíte. Pri kúpe cez inzerát od súkromníka či od malého autobazáru sa vám ľahko môže stať, že si zaobstaráte auto pochádzajúce z kriminálnej činnosti, keďže medzi predajcami je aj veľa podvodníkov pracujúcich pre medzinárodné gangy zlodejov áut. Políciu však nemusí zaujímať, že ste o tejto skutočnosti nevedeli a takéto vozidlo okamžite zabaví. Mnohým motoristom auto policajti zabavia až v zahraničí, napríklad pri ceste na dovolenku. Podvedení a nešťastní ľudia potom môžu stráviť aj niekoľko dní v policajnej cele,“ hovorí Karolína Topolová spoločná generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings.FOTO: TASR
4/9V hlavnej úlohe exekúcia – Ďalším vážnym problémom je kúpa automobilu, ktorý je v exekúcii. Dlžníci sa snažia auta zbaviť skôr, než si ho zoberie exekútor. V takejto situácii môžete skončiť bez auta, aj bez vrátenia peňazí, ktoré ste do kúpy vozidla investovali. Praktické skúsenosti sú také, že množstvo ľudí si pred kúpou vozidlo nepreverí. Ak má majiteľ exekúciu, vozidlo je na dopravnom inšpektoráte blokované a nedá sa prepísať na nového majiteľa. „Skoro každý týždeň nám telefonujú podvedení ľudia, ktorí riešia tento problém. Žiaľ, vozidlo si vopred neoverili a až na dopravnom inšpektoráte im oznámili, že sa nedá prepísať na novú osobu,“ informuje Asociácia overovateľov vozidiel. Ak nastane situácia, pri ktorej sa exekútor nevie dopátrať k vozidlu, príde na rad polícia, ktorá vám auto zadrží. FOTO: X
5/9Predávajúci tají, že ide o dovoz – Odborníci tiež varujú pred nákupom áut z dovozu, niekedy sa totiž predajcovia vyhýbajú poskytnutiu informácií o histórii vozidla pochádzajúceho zo zahraničia. Aj keď bolo auto dovezené pred piatimi alebo ôsmimi rokmi, stále ide o cennú informáciu, ktorá môže byť pre kupujúceho pri rozhodovaní veľmi dôležitá. Dovoz auta na Slovensko je relatívne jednoduchý a lacný proces, preto sa mnoho áut často kupuje v jednej krajine, ale nakoniec sa prevezú do inej krajiny, kde sa potom predávajú. Pri cezhraničných transakciách však môže dôjsť k manipulácii s počtom najazdených kilometrov a niektoré poškodenia môžu dokonca úplne zmiznúť z histórie, upozorňuje carVertical. Dovezené „jazdenky“ bývajú najčastejšie predmetom rôznych podvodov, ako je pretáčanie tachometrov, falšovanie roku výroby či zatajovanie vážnych havárií a následných neodborných opráv alebo sú to aj vytopené vozidlá. O to viac si dajte záležať na spôsobe kúpy (autobazár je o niečo väčšia istota) a dôkladnom preverení stavu i histórie auta.FOTO: Reviver
6/9DPH-čkari – Objavujú sa aj podvody s DPH. Podozrivo lacné luxusné autá z dovozu totiž často nemajú zaplatené DPH, finančná správa ich zabaví a novému majiteľovi potom namiesto auta zostanú len oči pre plač. Tento rok na jar napríklad Finančná správa SR pri akcii s názvom LOTUS, zameranej na nepoctivých dovozcov ojazdených áut, ktorí za vozidlá neplatia DPH, zabavila autá a nehnuteľnosti v hodnote štyroch miliónov eur. Ide o takzvané „karuselové podvody“, teda podvody s DPH, najmä pri dovoze luxusných ojazdených áut za dumpingové ceny. „V prípade vozidla zo zahraničia býva zložitejšie overiť si jeho históriu a kupujúci sa potom vystavujú hroziacim problémom, a to v podobe väčších investícií do opráv auta alebo bezpečnostným a zdravotným rizikám v prípade havárie spôsobenej zlým technickým stavom. V porovnaní s Európou sa na domácom trhu predávajú ojazdené autá za priaznivejších podmienok a v lepšom technickom stave. Navyše je to vidieť na zmene smeru, ktorým teraz autá cez hranice putujú – trend sa obrátil a naopak vzrástol dopyt po slovenských vozidlách v cudzine,“ dodáva Topolová z AURES Holdings.FOTO: Mafra/Michal Růžička
7/9Podvody so stáčaním kilometrov – Medzi ďalší obľúbený podvod medzi nepoctivými predajcami patrí dlhodobo (a aj dnes) stáčanie najazdených kilometrov. Je to preto, lebo podvodníci chcú umelo zvýšiť hodnotu predávaného vozidla. V prípade starších vozidiel sa počet najazdených kilometrov dá stočiť ručne. V prípade novších vozidiel je proces stáčania kilometrov možný prostredníctvom diagnostického zariadenia. Pri podvodoch so stáčaním kilometrov dochádza k tomu, že vozidlo vyzerá oveľa mladšie – akoby malo najazdených oveľa menej kilometrov, než v skutočnosti má. Vodič sa tak vystavuje riziku, že si kúpi auto s rôznymi problémami a preplatí zaň, pretože jeho hodnota je už v skutočnosti oveľa nižšia.
Stočený tachometer môžeme rozpoznať aj voľným okom, napríklad, ak sa pod sklom prístrojovej dosky nachádzajú odtlačky prstov alebo iné nečistoty. Ďalšou možnosťou je kontrola pomocou internetových databáz, kde vám na kontrolu stačí zadanie VIN kódu. Okrem počtu najazdených kilometrov vám systém skontroluje aj ďalšie záležitosti, či nebolo auto kradnuté alebo či nie je majetkom leasingovej spoločnosti.FOTO: Archív HN
8/9Skryté vady – Tu a tam dôjde k nejakému poškodeniu, čo je celkom bežné pri využívaní vozidla v premávke. Podvodní predajcovia však radi zatajujú históriu poškodenia áut alebo kupujúcemu neoznámia podrobnosti o poškodení. Jediným spôsobom, ako odhaliť históriu vozidla, je preto jeho dôkladná kontrola. Kúpa ojazdeného vozidla s vážnym poškodením v minulosti by mohla kupujúceho nakoniec stáť veľa peňazí navyše za neočakávané opravy. Nehovoriac o tom, že vozidlo môže mať štrukturálne poškodenie, ktoré môže následne ohroziť bezpečnosť vodiča, posádky i ostatných účastníkov cestnej premávky.
Niektorí podvodní predajcovia vylepšujú svoje praktiky dokonca falšovaním prehľadov o histórii vozidla, aby si kupujúci myslel, že vozidlo, ktoré sa predáva, nemá o výsledku žiadne nedostatky. Ak má predávajúci už pripravený prehľad histórie vozidla, napríklad v tlačenej podobe, je možné, že z histórie vozidla umelo vymazal niektoré významné udalosti ovplyvňujúce hodnotu alebo stav vozidla. Kupujúci by si preto mal prehľad histórie vozidla overiť sám, aby sa vyhol napríklad aj tomuto druhu podvodu.FOTO: HN/Radoslav Petrík
9/9Taxíky alebo ukradnuté vozidlá a prenájom – Vo všeobecnosti by ste sa mali vyhýbať pri nákupe jazdeného auta i vozidlám, ktoré sa využívali na krátkodobé prenájmy spoločnostiam poskytujúcim zdieľanie vozidiel a taxislužbám, pretože tieto vozidlá bývajú veľmi opotrebované a stávajú sa z nich napokon iba žrúti peňazí. Nepoctiví predajcovia však často zatajujú takúto skutočnosť a zákazníkovi nepovedia, že auto bolo použité na tieto účely. Najväčším problémom áut používaných na účely carsharingu alebo prenájmu je vysoký počet studených štartov a taktiež nešetrné zaobchádzanie užívateľov. To znamená, že motor a niektoré ďalšie komponenty už môžu mať svoje najlepšie dni za sebou. Auto tak už nemusí byť také spoľahlivé, ako by ste očakávali.
Na druhej strane, taxíky majú zvyčajne najazdených veľa kilometrov, čo spoznáte podľa opotrebovania interiéru – môžete si to všimnúť najmä na zadných sedadlách. Keďže väčšina taxíkov krúži po mestách, kupujúci by si v prípade záujmu o takéto vozidlo mali dôkladne skontrolovať brzdový systém a komponenty odpruženia. A na záver – takmer všetky ukradnuté vozidlá končia na čiernom trhu a zlodeji ich predávajú na náhradné diely. Niekedy sa však tieto autá môžu objaviť aj v internetových bazároch alebo na sociálnych sieťach. Ak si kúpite kradnuté auto, môže to znamenať mnoho dní, ak nie týždňov, márneho snaženia sa získať svoje peniaze späť. Kontrola histórie vozidla vám pomôže zistiť, či nebolo auto nahlásené ako kradnuté, prípadne sa radšej obráťte na renomovaných veľkých predajcov (autobazár) a najmä vždy trvajte na podrobnej kúpnej zmluve.FOTO: Waldemar Brandt