1/10Poradíme, na čo sa pred jazdou autom na dovolenku a počas cestovania zamerať.FOTO: HN/Radoslav Petrík
2/10Základné „nastavenie“ a príprava na cestu – V úvode je nepochybne nutné si dobre premyslieť, ktorá destinácia je a ktorá nie je vhodná na pricestovanie po vlastnej osi. Dnes sú už moderné vozidlá skutočne komfortné aj na trasy vzdialené niekoľko tisíc kilometrov, otázkou však je, či ste pripravení aj vy. Zhodnoťte si preto celkový potrebný čas na cestovanie, či to zvládnete vy a aj posádka, kde je možné v prípade potreby prespať a kde je možné získať pomoc/servis v prípade poruchy alebo iných problémov. Prezistite si potrebu dokumentov pre vodiča i posádku, kde je potrebné platiť za diaľničnú známku a kde sa využívajú mýtne brány. Aká trasa bude pre vás najlepšia a plánujete si robiť aj „turistické“ zastávky pri niektorých miestach v tranzitných krajinách? Ak si naplánujete trasu vopred a budete pripravení aj na možné problémy, bude cesta určite jednoduchšia na zvládnutie. Nezabúdajte ani na už v úvode článku spomínanú kontrolu a prípravu auta na cestu, jeho dobrá kondícia je totiž základ.FOTO: Archív HN
3/10Voľnosť v batožine, no neberte zbytočnosti – Áno, vlastné vozidlo vám dáva možnosť pribaliť si do batožiny aj prvky, ktoré by ste si napríklad do lietadla vzali asi iba veľmi ťažko alebo by vás to stálo dodatočné poplatky. V prípade auta máte takpovediac voľnú ruku v tom, čo si do kufra zabalíte. Samozrejme, prihliadať musíte na isté podmienky vstupu do krajiny a zakázané veci by jednoducho mali zostať mimo, nemusíte však premýšľať nad tým, či si so sebou zoberiete dva alebo tri nafukovačky a či si manželka zoberie o kabelku naviac. Pochopiteľne, ak sa to do auta zmestí. Treba však myslieť aj na to, že každá záťaž (a to aj tá v podobe batožiny) sa pretaví do vyššej hmotnosti auta a zákonite aj do spotreby paliva. Okrem toho, zvýšený apetít auta docielite aj osadením „rakvy“ na batožinu na strachu auta, prípadne sa treba pripraviť aj na zhoršenú dynamiku auta vzhľadom na dodatočné zaťaženie v podobe plnej kabíny. Povinnú výbavu a dôležité doplnky si pri balení nechajte na ľahko prístupnom mieste, aby ste v prípade potreby nemuseli z auta vyložiť všetky veci iba kvôli získaniu prístupu k autolekárničke alebo reflexnej veste.FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/10Kedy je ideálny čas na odjazd? – Keď už máte auto, posádku i batožinu pripravenú, nastáva otázka vhodného odjazdu. Ide o veľmi individuálny fakt, vo všeobecnosti sa však dajú odporúčať niektoré rady. Ideálom z pohľadu príchodu do cieľa a následného fungovania, prípadne tiež dopravnej situácie, je jazda v noci. Cesty sú podstatne prázdnejšie, benefitom je taktiež priaznivejšia klíma a teda sa nebudete v aute musieť piecť kvôli horúcemu slnku. To vo výsledku môže jemne znížiť aj náklady na palivo, nakoľko klimatizácia nebude musieť pracovať „na plné obrátky“. Okrem toho, pravdepodobne najlepšou voľbou je odjazd v strede týždňa – napríklad v utorok či v stredu. Cestovné kancelárie väčšinou fungujú na turnusoch v pondelok a piatok či počas víkendov, takže práve v tých dňoch môže byť premávka na cestách hustejšia aj v noci. Nie každému sa však takýto termín v strede týždňa hodí, či už vzhľadom na pracovné povinnosti alebo z iných dôvodov. Ak teda nemáte na výber a vycestovať musíte až počas víkendu, zvoľte si najlepšie piatok neskoro večer. Na druhú stranu, cestovanie v strede týždňa a to aj počas ranných alebo denných hodín, môže znamenať väčšiu premávku kvôli dochádzajúcim pracujúcim vodičom. Negatívom sú taktiež kamióny.FOTO: NDS
5/10Tak aká hodina? – Dôležitým faktorom je okrem dňa, kedy sa na cesty vyberiete, taktiež samotná hodina. Niekomu vyhovuje viac cesta po svetle cez deň, iný preferuje naopak cestovanie v noci, kedy vás neotravuje vysoká teplota a pozitívom sú taktiež prázdnejšie cesty. Nech už zvolíte jedno či druhé, dôležité je dopriať si ako vodič ešte pred vyštartovaním na cesty kvalitný spánok a oddych, určite neodporúčame cestovať po celom dni strávenom v robote. Od preferovania dňa alebo noci sa potom odvíja aj ďalšie plánovanie cesty a definitívny termín/čas odjazdu. Taktiež si nenechávajte balenie či vybavovanie kľúčových vecí na poslednú chvíľu, posledný deň pred odchodom by ste už mali byť všetci pripravení a upriamovať pozornosť len na prípravu seba (oddych pred cestou), prípadne dolaďovať detaily cesty.FOTO: NDS
6/10Cestovanie počas noci – Ak chcete zvoliť obľúbené cestovanie v noci, štartujte v čase, kedy sa deti ukladajú na spánok alebo hodinu až dve pred tým. K pokojnej atmosfére na palube potom môže prispieť, ak si deti pred cestou užijú vybláznenie niekde vonku (napríklad zatiaľ čo šofér doma nerušene spí), čo zväčša zaistí, že veľkú časť cesty následne prespia kvôli únave. Výhodou takéhoto cestovanie sú aj spomínané prázdnejšie cesty č lepšia „klíma“ bez letnej horúčavy vonku. Na druhú stranu, takéto cestovanie musí vodič vopred prehodnotiť, či mu nočný presun naozaj vyhovuje. Rizikom je totiž nielen hrozba mikrospánku, ale aj vyššia pravdepodobnosť stretu so zverou na cestách mimo diaľnic alebo absentujúci zážitok zo „skúmania“ tranzitných krajín. Počas tmy toho totiž veľa neuvidíte a prevádzky budú zväčša zatvorené. Okrem toho môžete prísť do cieľa veľmi skoro a na ubytovanie si budete musieť počkať aj niekoľko hodín, nehovoriac o tom, že vodič bude ďalší deň musieť cestu zrejme dospávať a to počas dňa, kedy to nebude úplne komfortné.FOTO: HN/Radoslav Petrík
7/10Cestovanie počas dňa – Ak zvolíte cestovanie cez deň, je ideálne začať už nadránom (okolo štvrtej až piatej hodiny rannej), keď má doma posádka za sebou najdôležitejšiu časť spánku, na cestách ešte nie je tak veľa áut a ani teploty ešte nesiahajú do extrémov (tomu sa však neskôr počas cesty zrejme nevyhnete). Deti môžu istú počiatočnú dobu cesty bdieť a následne pravdepodobne dospia „zvyšok noci“, čo im z celkovej cesty môže vítane istú porciu ubrať. Ani tu nezabúdajte ako vodič na dôkladný oddych pred cestou a pravidelné zastávky, ideálne každé dve hodiny alebo ak pocítite nástup únavy. Výhodou je, že ak chcete, môžete počas dňa navštíviť po ceste rôzne pamiatky a atrakcie, ktoré cestu zatraktívnia a rozšíria vám obzory. Ak sa cestuje na dlhé vzdialenosti a časový úsek svetla nepokrýva potrebný čas na dojazd do destinácie, pokojne si na trase vyhliadnite nejaké ubytovania a urobte si medzizastávky. Cestu tak zvládnete jednoduchšie, budete oddýchnutejší a vyhnete sa i riziku mikrospánku. FOTO: HN/Radoslav Petrík
8/10„Tichý zabijak“ – Áno, najväčším rizikom dlhých ciest za oddychom po vlastnej osi je únava a hroziaci mikrospánok. Mnoho vodičov preceňuje svoje schopnosti, čoho výsledkom môže byť i fatálna nehoda. Ohroziť teda môžete nielen seba a svoju posádku, ale taktiež ostatných účastníkov cestnej premávky, ktorí môžu doplatiť na vašu nezodpovednosť. Ak je vodič unavený, jazdí v podstate ako „pod vplyvom“. Je nepozornejší, reakčné časy sú poriadne natiahnuté, na krízové situácie nie je schopný správne reagovať a výsledkom môže byť mikrospánok a nehoda. Kľúčové je vedieť si včas uvedomiť a priznať si, že na vás už únava naozaj „lezie“. Najčastejšie k nej dochádza presne nadránom (okolo piatej hodiny rannej) alebo neskôr poobede (okolo tretej až štvrtej hodiny poobede). Riziko stúpa aj pri dlhých monotónnych jazdách na diaľnici, môže za to nemeniace sa prostredie, ustálená rýchlosť, stále rovnaké vibrácie – to všetko urýchľuje vplyv únavy a nábeh mikrospánku u vodičov.FOTO: TASR, Kr Pz Trenčín
9/10Boj proti únave a mikrospánku – Najčastejšie sa únava a hrozba mikrospánku začne prejavovať u vodičov pálením očí, častým zívaním, nepokojným sedením, nekontrolovateľnými pohybmi či naopak, strnulým sedením. Ak niečo z toho u seba zaznamenáte, je najvyšší čas čo najskôr vozidlo odstaviť na odpočívadle alebo čerpacej stanici a dopriať si oddych. Časové rozostupy zastávok sú už závislé od schopností vodiča, no nemali by ste cestovať nepretržite viac než zhruba dve až tri hodiny. Extrémne porcie kávy, energetických drinkov či rôzne kofeínové tyčinky alebo iné povzbudzujúce nápoje? Tie vám síce doplnia dávku kofeínu a zázračne nabudia organizmus, no ide len o krátkodobé riešenie a často sa únava čoskoro opäť vráti, pričom „udrie“ v ešte oveľa väčšej sile. Nehovoriac o tom, že ak to budete s kofeínovými nápojmi či inými povzbudzovačmi preháňať, ohrozovať môžete aj svoje zdravie. Proti únave sú ideálnym bojovníkom časté pravidelné zastávky. Ak už teda cítite, že nastupuje únava a spánok, urýchlene zastavte na vhodnom parkovisku, odporúčame prejsť sa na čerstvom vzduchu, natiahnuť sa, osviežiť čistou vodou a vodou si opláchnuť i tvár či krk. Prípadne si na niekoľko minút či hodinku pospite. Ak máte i druhého vodiča, môžete sa napríklad striedať a kým jeden spí, druhý si odkrúti nejaké kilometre za volantom.FOTO: Brainee X Canva
10/10Žuvačka, hudba i posádka padne vhod – Proti únave môžete bojovať napríklad aj žuvaním žuvačky, ktorá podľa mnohých výskumov zväčšuje prúdenie krvi do mozgu, a tým pomáha oddialiť únavu. Žuvačky sú preto vítaným spoločníkom každého vodiča a okrem lepšieho dychu zlepšia aj samotnú bdelosť. Nezabúdajte na pravidelné dopĺňanie tekutín – dehydratácia môže taktiež umocňovať únavu a prispieť k mikrospánku. Vyhýbajte sa však sladeným nápojom a rovnako tak už spomínanému nadmernému pitiu kávy/energetických nápojov. Pomôže tiež hlasnejšia hudba, rozprávanie sa s ostatnými spolucestujúcimi a otvorenie okna (na diaľniciach je to však nepoužiteľný tip). Únavu a riziko mikrospánku zvyšuje aj prehriata kabína, preto sa snažte držať teplotu na nižších hraniciach, pozor však, aby ste to s klimatizáciou neprehnali. V opačnom prípade môže vaše telo dostať po vystúpení do horúceho exteriéru teplotný šok, prípadne môžete v mrazivej kabíne auta prechladnúť či neskôr trpieť bolesťami svalov. Prípravu a jazdu nepodceňujte, následne si budete už iba užívať chvíle relaxu a voľnosť spojenú s vlastným autom v destinácii.FOTO: Archív HN