Toto sú bizarné zákony, ktoré môžu vodičov prekvapiť. O mnohých ste doteraz nepočuli
1/16FOTO: Pixabay
2/16Cez kaluže len pomaly – Stalo sa vám už niekedy, že ste pri jazde náhodou jedného či viacerých chodcov ošpliechali vodou z kaluže? Ak plánujete cestovať do Spojeného kráľovstva, dávajte si na to poriadne veľký pozor. Ide totižto o priestupok, za ktorý môžete dostať pokutu od 100 do 5 000 libier a k tomu aj trestné body. Británia však nie je jediná, dokonca aj na Slovensku sa legislatíva takémuto „správaniu“ vodičov venuje – „Vodič nesmie používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky, vyhadzovať z vozidla predmety a obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode.“ Za porušenie hrozí vodičovi u nás pokuta od 50 do 100 eur, dokazovanie však môže byť v mnohých prípadoch poriadne náročné. FOTO: TASR/AP
3/16Nulová tolerancia hluku – Pre Švajčiarov je nočný pokoj tak dôležitý, že majú niekoľko zákonov, ktoré vo vybraných hodinách zakazujú robiť väčší hluk. Napríklad v čase od 22:00 do 7:00 nesmiete hlasno zabuchnúť dvere auta, kapotu alebo kufor. Vodiči majú taktiež zakázané prudko zrýchľovať a rušiť pokoj v obytných zónach. Dokonca, pri zastavení na semafore musia vypnúť motor. FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/16Pozor na rezervu – S najneobvyklejšími cestnými zákonmi sa stretnete v USA. Napríklad v Youngstowne v štáte Ohio je nezákonné, aby vášmu autu došiel benzín. Úrady sa takýmto spôsobom snažia motivovať vodičov k tomu, aby si kontrolovali hladinu paliva v nádrži a vyhli sa tak nútenému zastaveniu, kvôli ktorému by mohli blokovať a ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky. FOTO: Reuters
5/16Špeciálne EČV len pre zodpovedných – V New Jersey zas platí, že personalizované evidenčné čísla sú určené len pre skutočne zodpovedných vodičov. Naopak tým, ktorí boli prichytení, že šoférovali pod vplyvom alkoholu alebo nedodržiavali zákony, ich môžu úrady zakázať až na 10 rokov. FOTO: Ford
6/16Náhradné okuliare ako súčasť povinnej výbavy – Povinná výbava je neodmysliteľnou súčasťou automobilov a to prakticky vo všetkých krajinách. Jej obsah sa však, pochopiteľne, v rôznych miestach líši. Úlohou je pomôcť v krajnej situácii a zabezpečiť, aby bol vodič pripravený na niektoré problémy, ktoré môžu počas jazdy vzniknúť. Základom sú zväčša doklady, poistenie a potom sady na opravu defektu alebo rezervné koleso, rovnako ako lekárnička. V Španielsku však môžu vodičovi kontrolovať aj náhradné okuliare. Ak totiž šofér nosí okuliare, je podľa tamojšieho zákona povinný mať so sebou v aute aj náhradný pár okuliarov – pre prípad, že by si tie nosené poškodil a bol by inak odkázaný na jazdu bez nich. A to môže byť nebezpečné. FOTO: Archív HN
7/16Žiadne rozptyľovanie počas jazdy – Vodiči by sa mali počas jazdy sústrediť len na šoférovanie a to v každej krajine a pri každej jazde. Rozptyľovať by ich nemalo nič a pozornosť by mali vždy upriamovať iba na dianie v premávke, čím zaistia bezpečnosť sebe i ostatných a zároveň budú vedieť včas a rýchlo reagovať na podnety alebo vzniknuté situácie. Napríklad i zabrániť nehode alebo škodovej udalosti. Mnohé krajiny preto zakazujú rôzne aktivity, ktoré by mohli spôsobovať rozptyľovanie. Napríklad na Cypre je počas jazdy prísne zakázané jesť a piť, vybaviť si to musíte na odpočívadle, pred jazdou, po jazde alebo na čerpacej stanici. Nikdy však nie pri šoférovaní. FOTO: HN/Radoslav Petrík
8/16Vystrčenie ruky von z okna – Hlasná hudba a lakeť trčiaci z okna – typický obraz „frajera“ za volantom aute, no nie? V Austrálii však majú vodiči zakázané vystrkovať ruky alebo iné časti tela von z okna. Tento zákon má za cieľ zabrániť rôznym nehodám, ku ktorým by mohlo dôjsť v prípade, že auto bude prechádzať v tesnej blízkosti iných vozidiel. Jedinou výnimkou je situácia, keď vodičovi nefungujú smerovky a svoj zamýšľaný smer musí ostatným ukázať práve rukou. FOTO: HN/Radoslav Petrík
9/16Autokamery? Povolené nie sú všade – Autokamery sú skvelým pomocníkom, no dávajte si pozor na zákony v krajinách, do ktorých plánujete vycestovať. Vo Švajčiarsku je totiž napríklad kamera povolená iba na zachytenie dôležitých udalostí na cestách. Nemôžete ju mať zapnutú nepretržite. Okrem toho tiež platí, že osoby, ktoré kamerou natočíte, musia byť o tejto skutočnosti informované. „Zatiaľ, čo niektoré krajiny vodičom umožňujú používať autokamery na objasnenie okolností dopravnej nehody, v iných je ich používanie prísne kontrolované alebo úplne zakázané,“ hovorí Matas Buzelis, odborník na automobilový priemysel zo spoločnosti carVertical. Portugalsko je v tejto súvislosti pravdepodobne najprísnejšie – nahrávanie ostatných účastníkov cestnej premávky je tam úplne zakázané, pričom samotná autokamera sa nesmie ani nachádzať vo vozidle. Autokamery, respektíve záznam následne nie je povolený ani v Luxembursku, no tu ich už v aute môžete mať. V Nemecku a Belgicku sú autokamery povolené, no zákony jasne definujú, akým spôsobom môžete použiť nahraté zábery, aby ste ochránili súkromie nasnímaných osôb. FOTO: HN/Radoslav Petrík
10/16Zákaz používania slúchadiel – Mnoho dopravných nehôd vzniká kvôli nedostatočnej koncentrácii a aj na našich cestách sme sa už veľakrát stretli s tým, že vodiči mali v ušiach slúchadlá. Francúzsko napríklad preto v roku 2015 zaviedlo zákon, ktorý zakazuje používanie slúchadiel počas šoférovania. Podľa zákona sa vodič, ktorý telefonuje (a to aj v prípade, že používa hands-free súpravu) nemôže plne sústrediť na jazdu, čím zvyšuje riziko vzniku dopravnej nehody. Tento zákaz pritom platí pre všetkých vodičov, vrátane cyklistov. FOTO: Archív HN
11/16Platená hudba v taxíkoch – Máte pri využívaní taxislužby radšej tichú jazdu alebo ste spokojnejší, ak vám pri jazde hrá hudba a na palube nie je „trápne ticho“? Vedzte, že fínski taxikári to v tomto smere nemajú vôbec jednoduché. Každoročne totiž musia platiť licenčné poplatky za to, aby vôbec mohli púšťať hudbu vo svojom vozidle. Je totiž považovaná za komerčné použitie, a preto si taxikári musia platiť licenciu. Nezáleží, či ide o klasické rádio alebo hudbu púšťajú skrz populárne aplikácie alebo CD. Ročne táto licencia stojí iba pomerne symbolických maximálne 20 eur, veľa taxislužieb sa však vydalo cestou jazdy v tichu. FOTO: Elements.envato.com
12/16Používanie ciest len v určité dni – Hlavné mesto Filipín Manila určuje, v ktoré dni môžete použiť niektoré cesty, aby minimalizovalo zápchy a zefektívnilo premávku. Robí tak na základe evidenčných čísel. Napríklad, ak vaša poznávacia značka končí jednotkou alebo dvojkou, nemôžete využívať určité cesty v pondelok od 7:00 do 19:00. Viacerí vodiči však tento zákon obchádzajú tak, že si zaobstarajú dve autá a použijú vždy to, ktoré v daný deň môže podľa evidenčného čísla prechádzať cez vybrané úseky. Pohyb áut obmedzujú aj niektoré ázijské krajiny – napríklad v Jakarte v Indonézii môžu určité ulice a cesty používať len autá s minimálne troma ľuďmi na palube. FOTO: TASR
13/16Udržiavanie čistého auta – Patríte k pedantom, ktorí pravidelne dôkladne čistia auto a nikdy ho nenechávajú dlho špinavé? Alebo vozidlo beriete „s nadhľadom“ a čistíte ho až v naozaj kritickom stave? V prípade, že sa chystáte do Rumunska, určite myslite na čistotu svojho vozidla. Ak totiž policajti uvidia, že máte veľmi znečistené okná, ktoré vám bránia vo výhľade, môžete dostať pokutu. Rumunské zákony presne nešpecifikujú úroveň znečistenia vozidla, kvôli ktorej vás môžu policajti zastaviť. Každý prípad sa hodnotí individuálne. U nás je v zákone taktiež špecifikované, že vodič musí mať vždy zabezpečený ničím nerušený výhľad z vozidla a predné bočné okná a čelné okno nemôže mať na sebe fóliu znižujúcu priehľadnosť. Ak vás s ňou na cestách nachytajú, musíte ju strhnúť na mieste alebo môže byť vozidlo považované za nespôsobilé pre jazdu na verejných komunikáciách (prídete o TP). FOTO: Pixabay.com
14/16Žiadne bezpečnostné pásy počas jazdy na ľade – Estónsko počas zimy sprístupňuje takzvané ľadové cesty, ktoré vodičom umožňujú skrátiť si svoju trasu tým, že prejdú cez zamrznuté jazero alebo rieku. Cestovanie na ľade sa spája s rôznymi rizikami, preto ho prísne regulujú viaceré zákony. Na ľadových cestách nie je povolené predbiehanie iných vozidiel a počas jazdy sa nesmú používať bezpečnostné pásy. Zároveň platí, že vodiči môžu po týchto úsekoch prechádzať len za denného svetla a pri viditeľnosti na vzdialenosť minimálne 300 metrov. Cestovanie po ľadových cestách je zakázané počas hmlistých dní, keď je viditeľnosť len na niekoľko desiatok metrov. Aj keď zákaz pripútania sa na ľadových cestách môže znieť zvláštne, zvyšuje šancu na rýchly únik z vozidla v prípade, že by sa prepadlo do vody. Vtedy je čo najkratší čas vyslobodenia kľúčový. FOTO: TASR
15/16Zákaz umývania auta pred domom – Švajčiarsko je známe snahou výrazne chrániť životné prostredie. Jedným z opatrení je aj zákaz umývania vozidla na príjazdovej ceste s čistiacimi prostriedkami. Ak majiteľ/vodič auto čistí iba čistou vodou, je to v poriadku, nemali by sa však používať žiadne šampóny a ani iná autokozmetika. Sieť kanálov je tam totiž určená len na dažďovú vodu a obsah autošampónov a inej chémie by mohol znamenať znečistenie miestnych zásob vody. Ak chcete vykonať dôkladnú očistu vozidla, možnosťou sú autoumyvárne. FOTO: Pixabay.com
16/16Šoférovanie bez trička? Zakázané – Na záver ešte jeden úsmevný zákon, ktorý platí v Thajsku. Tam sa vodičom zakazuje viesť vozidlo bez trička a nie je pritom rozhodujúce, o aké pohlavie ide. Dôvodom je, že riadenie vozidla bez vrchného odevu je v krajine považované za neúctivé. Na opačnej strane stojí zákon v Nemecku, kde je vodič výrazne slobodnejší a môže šoférovať dokonca aj úplne nahý. Ak sa teda cítite za volantom lepšie bez oblečenia, pokojne choďte do toho. Ak však šofér z auta bez oblečenia následne aj vystúpi, vtedy už môže dostať pokutu. Netradičné zákony má aj Fenwick Island v štáte Delaware, kde nemôžete v aute spať, variť a ani sa prezliekať. FOTO: Reuters