1/8Poradíme vám, ako jednoducho a správne vymeniť kolesá aj na parkovisku pred domom. Čo dodržať a aký je postup?FOTO: HN/Radoslav Petrík
2/8Kontrola pneumatík a diskov – Ešte predtým, ako sa vôbec pustíme do výmeny alebo ďalších bodov, je kľúčové preveriť stav zimnej sady kolies a plášťov. Vyhnete sa tak nepríjemnému prekvapeniu z defektu alebo opotrebovaného dezénu ešte predtým, ako odmontujete letné obutie či vôbec zdvihnete vozidlo. V prvom rade si teda overte správny typ a tiež hĺbku dezénu na zimných pneumatikách – ideálom sú aspoň štyri milimetre, zákonným limitom sú však u „zimákov“ až tri milimetre. Tie však už nemusia byť podľa odborníkov úplne optimálne pre zachovanie príkladným vlastností plášťov na ľade/snehu. Vizuálne preverte i samotný stav pneumatík, či nejavia známky poškodenia alebo nie sú na bočniciach rezy/vydutia. Okrem toho, dôležitým je aj vek plášťov – neodporúčame prekračovať hranicu piatich až šiestich rokov, keďže zmes začína meniť svoje vlastnosti a pneumatiky už nemusia v praxi poskytovať optimálne schopnosti. Absolútne najideálnejšie potom je, ak si sadu vezmete preveriť do pneuservisu a rovno ju necháva i vyvážiť, keďže závažia sa mohli počas skladovania odlepiť alebo by si mohli pneumatiky inak sadnúť a po osadení na vozidlo by dochádzalo k vibráciám. Ak nie, tak môžete prípadné vyvážanie riešiť až „za pochodu“, ak sa problémy náhodou prejavia. Samozrejme, ak sú pneumatiky opotrebované alebo staré, návšteve pneuservisu sa predsalen nevyhnete.FOTO: Pixabay
3/8Príprava potrebných nástrojov – Tak, ak už máme zimnú sadu nachystanú a prekontrolovanú, pristúpme k príprave potrebných nástrojov pre výmenu sady. Nachystajte si krížový kľúč na kolesá, ak je to potrebné i bezpečnostný nadstavec na šróby, zdvihák a ideálne tiež momentový kľúč či drôtenú kefu na odstránenie povrchovej hrdze zo šróbov, matíc alebo priamo zo štiftov či nábojov. Nachystajte si tiež odlišné sady šróbov, ak to zimné disky kolies (ak ide napríklad o „plecháče“ oproti letným zliatinovým diskom) vyžadujú. FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/8Pred zdvíhaním vozidla – Ešte pred samotným zdvíhaním vozidla sa uistite, že automobil stojí na pevnom rovnom povrchu, čím zamedzíte jeho prípadnému posúvaniu alebo v najhoršom prípade dokonca „zošmyknutiu“ zo zdviháku. Ideálna je rovná plocha vybetónovaného parkoviska alebo parkovacieho státia na dvore, nikdy však nepodkladajte zdvihák pod vozidlo na tráve či inej nespevnenej ploche. Najmä v súčasnom sychravom období by sa totiž mohol zdvihák pod váhou auta zaboriť do zeme a znemožniť prácu či ohroziť vás i spôsobiť škodu na vozidle. Pevná rovná plocha je teda základ, ak ju k dispozícii nemáte, môžete v krajnom prípade použiť hrubú väčšiu pevnú dosku, ktorú podložíte pod zdvihák. Zaraďte rýchlosť, zatiahnite ručnú brzdu a kým je vozidlo ešte na zemi, povoľte v protismere hodinových ručičiek matice/šróby na kolesách. Vyhnete sa tak pretáčaniu kolies ak sú tieto časti po horúcom lete „zapečené“ a ľahšie ich následne demontujete. Samozrejme, iba ich povoľte/prekonajte najväčší odpor, no nevyšróbujte úplne!FOTO: HN/Radoslav Petrík
5/8Demontáž kolesa – Následne vyhľadajte zdvíhacie body na podvozku vozidla. Nájdete ich ľahko vďaka maličkým šípkam/označeniam vyrazeným v spodnej časti karosérie. Zdvihák musí byť vo vertikálnej polohe, nikdy nie šikmo. Zdvíhajte opatrne vozidlo v jednom zo štyroch „rohov“ až do momentu, kedy sa koleso odlepí od zeme a následne ešte mierne viac, aby ste mali dostatočnú priestorovú rezervu pre manipuláciu. Ideálne je, ak pod vozidlo po zdvihnutí ešte pred demontážou kolesa podložíte napríklad jedno koleso zo zimnej sady, aby ste zamedzili väčším poškodeniam v prípade náhodného padnutia auta – vymeniť koleso bude jednoduchšie ako riešiť opravu podstatne drahších častí na podvozku. Pri výmene posledného kolesa samozrejme podsuňte pod auto kus napríklad z letnej sady. Koleso následne odmontujte, kompletne vyšróbujte matice/šróby, a opatrne ho z auta odoberte.FOTO: Archív HN
6/8Osádzanie zimnej sady – Ešte pred osadením kolesa zo zimnej sady odporúčame pravidelne meniť polohu kolies na prednej/zadnej náprave. Docielite tak rovnomernejšie opotrebúvanie sady a vydrží vám tak o štipku dlhšie. Vždy si teda na koleso poznačte, kde bolo osadené, aby ste ho ďalšiu sezónu mohli vymeniť za ďalší kus napríklad na druhej náprave. Pozor však na to, ak sú pneumatiky smerové (osádzať sa musia vždy na jednu stranu, aby bol zachovaný smer rotácie kolesa/plášťu). Ak máte teda poruke správne koleso, skontrolujte styčnú plochu (prípadne ju očistite) a môžete ho opatrne nasadiť na náboj vozidla. Správny druh šróbov/matíc naskrutkujte a mierne dotiahnite, nemusíte to príliš preháňať, na bezpečné silnejšie dotiahnutie bude čas až po spustení vozidla späť na zem. Máte?FOTO: Pixabay
7/8Doťahovanie za pomoci momentového kľúča – Teraz môžete vytiahnuť „záchranné koleso“ spod auta a vozidlo pomaly spúšťať dole. Ak je vozidlo na zemi, môžete ideálne za pomoci momentového kľúča matice/skrutky dotiahnuť na požadovaný moment. Tento kľúč je dôležité pre správnu silu dotiahnutia kolies, čím sa vyhnete ich slabému dotiahnutiu a hrozbe v krajnom prípade až odpadnutia kolesa za jazdy, prípadne tiež prehnane silnému dotiahnutiu. Potom budete na konci sezóny pri ďalšej výmene kolies nadávať, že sa matice nedajú povoliť alebo dokonca strhnete závit, a to naozaj nechcete. Tak, a toto spravte pre u všetkých štyroch kolies a máte hotovo! V prípade, že doma nemáte takýto kľúč, môžete kolesá dotiahnuť aj bežným krížovým kľúčom, no robte to rozumne a zároveň odporúčame po výmene pravidelnú kontrolu v krátkych rozostupoch. Prípadne sa môžete cestou okolo zastaviť v pneuservise, ak bude obsluha milá, možno vám i bezplatne poskytne na opravné dotiahnutie kolies ich momentový kľúč.FOTO: Pixabay
8/8Skladovanie pneumatík – Zvládli ste to, vozidlo je prezuté na zimnej sade a vy sa už nemusíte obávať ranných mrazov, nečakaného snehu alebo poľadovice, ktorá sa v najbližších mesiacoch nepochybne objaví a vás neprekvapí nepripravených. Matice/šróby si starostlivo odložte, označené kolesá potom skladujte v suchom a tmavom priestore, aby ste predišli znižovaniu ich životnosti. Prikladáme aj jednoduchý návod, ako na správne skladovanie obutia tak, aby vám vydržalo čo najdlhšie. Vyhnite sa skladovaniu vonku, na daždi, slnku alebo vo vlhkej pivnici. Prajeme šťastnú cestu na zimných dobrodružstvách či bežných jazdách kdekoľvek pôjdete.FOTO: iDnes.cz