Vlastníte auto s manuálnou prevodovkou? Poradíme, ako ľahko predĺžite jej životnosť
2/7Zanedbanie servisu – Preventívny pravidelný servis sa netýka iba automatických prevodoviek, na čo mnohí vodiči zabúdajú alebo žijú v omyle. Ani v manuálnych prevodovkách totiž nie je olejová náplň doživotná, respektíve sa ňou môže stať pri ignorovaní intervalov výmeny a „pochovaní“ jej častí.
Hoci oficiálny interval výmeny nebýva bežne výrobcom presne stanovený, podľa odborníkov by ste tak mali robiť približne každých 60-tisíc až 70-tisíc kilometrov. V prípade, že za autom často ťaháte príves, jazdíte skutočne dynamicky (alebo ide o športový model) či v teréne, interval radšej ešte skráťte.
Aj keď je manuálna skriňa mechanicky jednoduchšia, netreba podceniť pravidelné kontroly prevodovky. Tie pomáhajú predchádzať zbytočným nákladom na opravy a zaručujú dlhú životnosť. Ak je prevodovka v dobrom stave, radenie je plynulé a efektívne. Zanesené alebo poškodené súčiastky môžu spôsobiť ťažšie radenie, škrípanie pri preradení rýchlostí alebo dokonca stratu výkonu. Pokiaľ sa porucha prevodovky odhalí v ranom štádiu, oprava je väčšinou jednoduchšia a často aj lacnejšia.FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/7Ani rýchlo, ani pomaly – Základom fungovania manuálnej prevodovky je aj jej neodmysliteľná súčasť – spojka, čiže spojkový pedál. Ten treba stláčať a púšťať plynulo a bez trhania, čo je potrebné naučiť sa už od začiatku svojho „motoristického života“. Ak pedál spojky totiž pustíte prirýchlo, motor zhasne alebo auto začne skákať. Naopak, príliš pomalé púšťanie spojky spôsobuje dlhý preklz lamiel, čo skracuje jej celkovú životnosť a vy si zarábate na nie práve malý finančný problém. O to náchylnejšie na správanie vodiča a prácu so spojkou sú dvojhmotné zotrvačníky, nachádzajúce sa najmä v dieseloch. Ich výmena/oprava vás poriadne zabolí. FOTO: Toyota
4/7Ruka na radiacej páke – Absolútny základ by sme teda mali, presuňme sa k zlozvykom vodičov. Najčastejším je: odkladanie si ruky na radiacu páku. Vodič to môže robiť podvedome, čím má väčší pocit „vládnutia“ nad autom a skracuje sa tiež reakčný čas v prípade náhlej potreby radiť, ale je to chyba, ktorou si môžete spôsobiť zbytočné problémy. Rukou na radiacej páke totiž vyvíjate neustále mierny tlak na tiahla, čo môže ďalej spôsobovať trenie a následne sa skončiť skorším opotrebením prevodovky. Jej výmena je pochopiteľne drahou záležitosťou. FOTO: Archív HN
5/7Státie so zaradenou rýchlosťou – Život vo veľkomeste s autom s manuálnou prevodovkou môže byť naozaj náročný. Zápchy, križovatky, časté zastavenia – to všetko vplýva na životnosť spojky a prevodovky. Neprospieva jej však najmä to, keď s vozidlom dlho stojíme, máme zaradenú rýchlosť a zároveň stlačený spojkový pedál.
Spojka na dlhé „postávanie“ nie je práve stavaná a takýmto štýlom používanie jej škodíte. Riešením je vyradiť si do neutrálu, pedál uvoľniť a až pri naskočení zelenej na semafore/rozjazde zaradiť rýchlosť a následne sa pohnúť. Ušetríte si tým niekoľko peniaze za opravy, ktoré nie sú v súvislosti so spojkou a prevodovkou nikdy finančne úplne banálne. FOTO: HN/Radoslav Petrík
6/7Nohu na spojku neodkladajte – Ďalší častý zlozvyk, ktorý robíte vedome i nevedome: ponechanie aktuálne „nepotrebnej“ ľavej nohy na spojkovom pedále. Nie je práve ideálne a nevypláca sa to. Každé vozidlo má záber spojky nastavený inak a preto môže pri neustálom (neúmyselnom) stlačení dôjsť k preklzovaniu spojky či opotrebeniu spojkového ložiska. Je vhodné prekonať sa a o tých pár centimetrov si svoju nohu posunúť. Mnohé automobily majú už totiž opierku na nohu vyriešenú vyhradeným miestom hneď vedľa pedála spojky. FOTO: HN/Radoslav Petrík
7/7V kopci radšej brzda – Niektorí vodiči na spojke tiež doslova držia celé auto v kopci. Namiesto ručnej brzdy tak nesprávne využívajú možnosť udržiavať vozidlo na mieste pomocou mierne zaberajúcej spojky, prešmykovania. Netušia pritom, ako výrazne jej touto činnosťou škodia a aké drahé problémy si môžu spôsobiť.
Rovnako ako pri predchádzajúcich bodoch sa extrémne namáhajú jej časti, čím rapídne znižujete životnosť celej spojky. Odporúčame pri státí a rozjazde používať radšej ručnú brzdu, aj keď to nie je pre niekoho úplne jednoduché. Naučte sa to, určite nastanú vo vašom motoristickom živote situácie, kedy túto zručnosť oceníte. Moderné autá už potom často disponujú asistentom rozjazdu do kopca, ktorý na tú chvíľu medzi pustením brzdy a záberom spojky vozidlo automaticky podrží. FOTO: Pexels
8/7Naplno pri nízkych otáčkach – Ďalším a posledným častým zlozvykom v našom zozname je „šliapanie na krk“ autu v nízkych otáčkach. Inak povedané, podtáčanie motora a následné neprimerané zaťažovanie. Dávkovanie výkonu by malo prichádzať rovnomerne, preto v prípade potreby treba radšej podradiť a snažiť sa nevyžadovať zrýchlenie so stopercentným výkonom pri nízkych otáčkach a vysokom prevodovom stupni.
Trpí tým samotný motor, spojka, ako aj dvojhmotný zotrvačník a ďalšie diely namáhané vysokými vibráciami. Ich oprava, prípadne výmena, sú opäť finančne veľmi náročné. Myslite na to a vyhýbajte sa spomenutým zlozvykom, vaša manuálna prevodovka i všetky jej súčasti sa vám poďakujú, rovnako ako vaša peňaženka. FOTO: Netcarshow.com