Ako dôkladne očistiť auto po zime? Poradíme vám, ako sa vyhnúť najčastejším chybám
2/9Oplach, ideálne vysokým tlakom – Začnite dôkladným opláchnutím celého auta. Ak máte vysokotlakový čistič alebo ste na verejnej bezkontaktnej myčke, využite ho nielen na celú karosériu, ale dôkladnejšie prebehnite najmä podbehy a spodné časti vozidla. Nedržte však trysku príliš blízko k laku alebo gumeným častiam – vysoký tlak by ich mohol poškodiť. Ak nemáte vysokotlakový čistič, postačí aj obyčajná záhradná hadica, dôležité je využiť väčšie množstvo vody pre odstránenie najväčších nečistôt ešte pred tým, než sa karosérie vôbec dotknete. Kľúčová rada – neumývajte auto na priamom slnku alebo keď je karoséria horúca, voda a čistiace prostriedky rýchlo vysychajú a zanechávajú škvrny.FOTO: Pexels
3/9Umytie kolies – Po prvotnom umytí hrubej špiny sa môžete pustiť do samotného detailnejšieho umývacieho procesu. Kolesá umývajte vždy ako prvé, keďže sú väčšinou najviac znečistené. Použite autošampón alebo prostriedok určený priamo na umývanie kolies, ktorý jednoduchšie odstráni zapečené nečistoty i brzdový prach. Vyhnite sa bežným kuchynským prostriedkom, ktoré by mohli najmä hliníkové disky poškodiť. Ideálna je špeciálna kefa na kolesá, ale postačí aj jemnejší štetec aj na ťažko dostupné miesta.FOTO: Pixabay.com
4/9Umývanie karosérie – Ak realizujete očistu doma, pripravte si dve vedrá – jedno s čistiacim prípravkom (autošampón) a druhé s čistou vodou na oplachovanie čistiacej špongie/rukavice. Ak ste zobrali vozidlo do umývacieho boxu, zvoľte režim aktívnej peny a rovnomerne ju naneste na vozidlo. Ak chcete byť skutočne pedant, po prvom nanesení ju nechajte pôsobiť pár minút a následne ju opláchnite a znova naneste. Samotný „kontakt“ s karosériou začnite špeciálnou hubkou/rukavicou na streche a postupujte smerom nadol. Takto zabránite opätovnému znečisteniu už umytých častí, ale taktiež prípadnému poškriabaniu karosérie od nečistôt v dolnej časti auta. Pravidelne oplachujte rukavicu vo vedre s čistou vodou, aby ste predišli roznášaniu nečistôt (i malých kamienkov) po laku. Odporúčame taktiež preferovať jemné ťahavé pohyby, nie krúživé a s veľkým tlakom na karosériu.FOTO: Pixabay.com
5/9Oplach (osmotická voda) – Pre oplach šampónu/aktívnej peny v umývacích boxoch využite najskôr vysokotlakový režim a následne, ak je k dispozícii, odporúčame využiť mäkčenú osmotickú vodu pre finálny oplach vozidla. Tá zaistí, že vám na karosérii nezostanú biele bodky od tvrdej vody, alebo aspoň toto riziko minimalizuje. Ak nemáte inú možnosť, môžete ešte pred finálnym oplachom osmotickou vodou využiť tekutý vosk na myčke, ktoré karosériu po agresívnej aktívnej pene mierne zakonzervuje a zvýši výsledný lesk. Nezabudnite ho však dôkladne opláchnuť práve osmotickou vodou, inak zostanú na karosérii nepekné fľaky.FOTO: Pixabay.com
6/9Sušenie karosérie – Ak umývate vozidlo doma, sušeniu sa zrejme nevyhnete (inak zrejme zostanú na karosérii fľaky od zvyškov vody), no vhod padne určite aj pri umývaní vozidla na verejnej myčke. Sušenie je akousi „čerešničkou na torte“, vďaka čomu sa vyhnete prípadným stekancom od spätných zrkadiel alebo iných zákutí karosérie, čo by mohlo vplyvom prachu alebo silného slnka vyústiť do fľakov. Použite mäkkú utierku z mikrovlákna alebo jelenicovú utierku, k dispozícii sú veľké a mimoriadne savé autouteráky, ktoré sú jednoduché na použitie a vydržia dlho. Sú zároveň šetrné ku karosérii – utieranie by malo prebiehať najmä „sťahovaním“ vody.FOTO: Pixabay.com
7/9Ochrana laku – Ak máte k vozidlu vzťah a chcete mu dopriať skutočne aj istú dávku pridanej ochrany, odporúčame niekoľkokrát ročne aplikovať vosk alebo leštidlo s voskom, ktoré vytvoria na exteriéri dôležitú ochrannú vrstvu. Bežne dostupné prípravky sú spoľahlivé, ľahko sa používajú/nanášajú, no ich nevýhodou je obmedzená „životnosť“. Preto musíte proces (pre zachovanie ochrany) opakovať niekoľkokrát ročne. Ak zvolíte drahšiu keramickú ochranu, nevyhnete sa predchádzajúcemu prelešteniu karosérie, no vozidlo bude zakonzervované podstatne dôkladnejšie a dlhšie. Odráža sa to však aj na cene procesu, ktorá nie je malá a zveriť by ste tento úkon mali profesionálom. Aj bežné vosky však zaistia istú formu ochrany, lepšie ako nechať karosériu bez čohokoľvek. Vosk nanášajte v tenkej vrstve krúživými pohybmi pomocou mäkkej handričky alebo špeciálneho nanášadla, vyhnite sa aplikovaniu na priamom slnku a pri veľmi vysokej teplote. Nechajte vosk zaschnúť do matného filmu a potom ho vyleštite čistou utierkou z mikrovlákna. Vyhnite sa nanášaniu vosku na plastové a gumené časti.FOTO: Pixabay
8/9Ošetrenie plastov a okien – Plastové nelakované časti už z moderných áut z veľkej časti vymizli, no nie každý má na kúpu úplne nového vozidla a aj tak sa v exteriéri nachádzajú niektoré prvky, ktoré je nutné priebežne ošetrovať. V opačnom prípade môže plast vyblednúť a pôsobiť nepekne či znižovať celkovú hodnotu auta. Na očistené plastové časti nárazníkov a obkladov použite špeciálny prípravok na plasty, ktorý ich rozjasní a zároveň čiastočne ochráni pred UV žiarením. Vynechať pri očiste by ste nemali ani sklá zvnútra aj zvonku, umývajte/utierajte ich pomocou prípravku na čistenie skiel a mikrovláknovej handry/papierových utierok, ktoré nezanechávajú vlákna. Stierače umyte jemným saponátom a skontrolujte ich stav – po zime môžu byť už opotrebované.FOTO: HN/Radoslav Petrík
9/9Interiér je tiež dôležitý – Pri jarnej očiste vozidla (no nie iba pri nej), by vašej pozornosti nemal uniknúť ani interiér vozidla. Sedíte v ňom, je preto dôležité, aby ste sa tam cítili dobre a dbali na jeho čistotu. Vyberte všetky nepotrebné predmety, odpadky, ale taktiež súčasti ako napríklad rohožky či gumové výplne držiakov na poháre. Dôkladne vysajte celý interiér vrátane sedadiel, priestoru pod sedadlami a medzier medzi nimi či odkladacích priehradok. Rohožky poriadne vyklepte mimo auta a vysajte, prípadne umyte (ak ide o gumové rohože). Na čistenie čalúnenie môžete použiť špeciálne prípravky či lokálne „tepovače“, výraznejšie znečistenie si však vyžiada odborné tepovanie.FOTO: HN/Radoslav Petrík
10/9Vyhnite sa odleskom – Prístrojovú dosku a plastové povrchy utrite handričkou z mikrovlákna mierne navlhčenou vodou alebo špeciálnym prípravkom na ošetrenie plastov. Pri výbere preferujte prípravky „s matným výsledkom“, čím zamedzíte nepríjemným odrazom naleštených a vzhľadovo „mokrých“ častí v oknách (najmä na čelnom okne). Používajte iba overené alebo priamo na plasty určené prípravky, vždy otestujte účinok nového prípravku na menej viditeľnom mieste. Nesprávne prípravky by mohli plasty poškodiť a to aj nezvratne. Prach z ventilačných otvorov odstráňte pomocou mäkkého štetca a vysávača, kožené sedadlá a volant očistite špeciálnym prípravkom na kožu a po vyschnutí aplikujte „kondicionér“ na kožu, ktorý zabráni jej vysychaniu a praskaniu. Po čistení nechajte interiér vyvetrať, zamedzíte udržaniu vlhkosti a všetko dôkladne preschne.FOTO: HN/Patrik Koreň