Toto sú vychytávky moderných áut, ktoré vám uľahčia život. Vedeli ste o nich?
3/10Škrabka na ľad vo veku nádrže – Jednou z najgeniálnejších, no často prehliadaných vychytávok je malá škrabka na ľad integrovaná priamo do veka palivovej nádrže. Túto funkciu nájdete predovšetkým u mladoboleslavskej Škody a jej modeloch. U elektromobilov tohto výrobcu potom inžinieri pristúpili k „úprave“ a kvôli odlišnému veku umiestnili škrabku do veka batožinového priestoru. Vždy po ruke, nikdy ju nezabudnete doma a nemusíte riskovať zničenie svojej kreditky alebo vstupnej karty do fitka. Je prekvapivé, prečo s podobným riešením ešte neprišli aj mnohé ďalšie značky. FOTO: Škoda Auto
4/10Šípka pri palivomere odhaľuje stranu nádrže – Ak jazdíte jedným a tým istým vozidlom dlhé roky, zrejme to pre vás nie je problém, no ak autá často striedate, môže vám malý detail v kabíne pomôcť. O čo ide? Malá šípka vedľa symbolu čerpacieho stojana pri palivomere nie je len dekoráciou. Túto drobnosť má dnes už väčšina moderných vozidiel, pričom vám presne ukáže, na ktorej strane auta sa nachádza hrdlo nádrže.
Pred návštevou čerpacej stanice sa tak stačí len na sekundu pozrieť na túto šípku a zisíte, z ktorej strany stojanu s vozidlom zastaviť. A vyhnete sa „hanbe“, že pristúpite k stojanu z nesprávnej strany. U niektorých modelov šípku nenájdete, no napovie osadená „tankovacia pištoľ“ na zobrazenom stojane vedľa palivomeru – ak je vpravo, nádrž je vpravo. Ak je umiestnená vľavo, nádrž je tam. FOTO: HN/Radoslav Petrík
5/10Odkladací háčik na veku nádrže – Pri tankovaní paliva ešte na chvíľku zostaneme. Počas tankovania sa totiž často stáva, že nevieme „kam s viečkom nádrže“, aby sa nezašpinilo/nepoškriabalo okolia nádrže alebo nestratilo samotné viečko. Väčšina automobilov už má pre tento prípad na vnútornej strane veka nádrže malý háčik, špeciálny držiak alebo plastovú tyčku. Všetky tieto prvky slúžia prakticky na rovnakú vec – aby si mohol vodič pri tankovaní viečku nádrže komfortne odložiť práve tam.
Či už viečku položíte na presne nadmenzovaný držiak, zaháknete na háčik alebo napichnete na plastovú tyčku, bude pevne držať a nebude zavadzať pri čerpaní paliva alebo strácať sa (ak nie je ukotvené k nádrži). Vyhraté majú tí majitelia, ktorí vlastnia vozidlo s bezviečkovým systémom – po otvorení veka len strčíte tankovaciu pištoľ dnu do otvoru a o nič sa nestaráte – teda okrem sumy, za ktorú chcete natankovať. FOTO: TASR
6/10Zatvorenie alebo otvorenie okien na diaľku – Mnoho vozidiel dnes už umožňuje zatvorenie všetkých okien a strešného okna aj bez toho, aby ste sedeli vo vozidle a mali naštartovaný motor, prípadne aktivovanú elektroniku. Pôvodne s týmto riešením prišli modely nemeckého koncernu Volkswagen, no postupne sa táto drobná vychytávka rozšírila aj do iných značiek. O čo ide tentokrát?
Okná vozidla (všetky) dokážete na diaľku otvoriť alebo zatvoriť dlhým podržaním tlačidla zamykania (zatváranie okien) alebo odomykania (otváranie okien) na vašom diaľkovom ovládači. Táto funkcia je mimoriadne užitočná počas horúcich letných dní, keď chcete auto ešte pred jazdou rýchlo vyvetrať. FOTO: HN/Radoslav Petrík
7/10Indikátor opotrebenia pneumatík – Ďalšia pomôcka alebo vychytávka síce nie je obsiahnutá priamo na vozidle/vo vozidle, ale nájdeme ju na pneumatikách. Dnešné plášte už totiž majú niekoľko rokov vstavaný indikátor opotrebenia, ktorý sa volá TWI (Tread Wear Indicator). Nie je to žiadne zariadenie alebo nápadný merač.
Sú to iba malé a často prehliadané vyvýšeniny v drážkach pneumatiky, ktoré sa nachádzajú v najhlbších častiach dezénu a sú rovnomerne rozmiestnené po obvode pneumatiky na behúni. Ku každému mostíku smeruje často i malá šípka – trojuholník – aby ste ho pri kontrole našli jednoduchšie. Ak je „mostík“ v úrovni dezénu, ihneď viete, že je najvyšší čas na výmenu pneumatík. FOTO: Pixabay
8/10Držiak na lístok z parkoviska – Stalo sa už aj vám, že ste lístok z parkoviska stratili? Zvyčajne je to celkom drahá záležitosť, za stratu parkovacieho lístka si parkoviská účtujú „pokutu“ aj vo výške niekoľkých desiatok eur. O to dôležitejšie je preto mať ho uschovaný na dobre zabezpečenom mieste – či už v peňaženke alebo priamo vo vozidle.
Na to v mnohých automobiloch slúži praktický držiak na vnútornej strane slnečnej clony, kde si môžete uschovať parkovací lístok alebo tiež napríklad doklady od vozidla. Tu by sme však boli opatrní, ak si totiž slnečnú clonu necháte vyklopenú, ukážete potenciálnym zlodejom prítomnosť dokladov vo vozidle a to ich môže lákať. Doklady radšej udržujte „v tajnosti“, napríklad v priehradke pred spolujazdcom, kde nie sú viditeľné.
Držiak na lístok eliminuje jeho hľadanie po celom aute a zabezpečí, že ho budete mať vždy na očiach pri odchode z parkoviska. Niektoré modely, napríklad opäť z dielne mladoboleslavskej automobilky Škoda, majú aj praktický držiak priamo na bočnej strane čelného skla – na strane vodiča.FOTO: Škoda Auto
9/10Pomoc pri parkovaní – Dnes už pokročilejšie vybavené moderné vozidlá disponujú najrôznejšími pomocníkmi pri parkovaní. Tie najluxusnejšie kúsky (z pohľadu výbavy) ponúknu motoristom dokonca automatické parkovanie – zvolíte si za pomoci systému vhodné parkovacie miesto a zvyšok už môžete nechať priamo na vozidlo, ktoré na miesto automaticky zaparkuje.
Nie každý má však takto vybavené auto, oveľa viac je tých, ktorí majú aspoň elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá. Tu sa vám môže hodiť jedna drobnosť, o ktorej veľa motoristov vôbec netuší. Po zaradení spiatočky si totiž môžete nastaviť odlišný sklon spätného zrkadla vodiča, čo vám uľahčí parkovanie pozdĺž vysokého obrubníka a ubráni vás od poškriabania disku.
Vozidlo si tento sklon zapamätá a pri každom zaradení „R-ka“ a ponechaní páčky nastavenia zrkadiel na ľavej strane, sa uhol sklopí. Ak sa vám to práve nehodí, stačí pootočiť voličom/páčkou nastavenia spätných zrkadiel na spolujazdcovu stranu a uhol sa vráti do normálu.FOTO: Škoda Auto
10/10Stierače v servisnej polohe – Mnohí vodiči to možno potrebovať nebudú, lebo v prípade nutnej výmeny stieračov alebo gumičiek sa obrátia na servisné centrá, no ak ste aspoň trochu technicky zdatní, tento tip sa vám môže hodiť. Alebo o ňom už dávno viete. Stierače moderných áut sa dajú nastaviť do takzvanej servisnej polohy, kedy sa presunú do centra čelného skla pre jednoduchšie manipulovanie. Dôvodom je fakt, že kvôli aerodynamike i dizajnu sa u nových áut často hlboko ukrývajú pod úrovňou kapoty, kde by bola výmeny ťažká alebo sa dokonca zdvihnúť vôbec nedajú, kým práve nezvolíte servisný režim. FOTO: Pixabay.com
11/10Háčiky v kufri – Pre niekoho samozrejmosť a každodenne využívaná vychytávka, pre iných doposiaľ neznáma vec. Mnohé automobily, dokonca aj tie najmenšie a najlacnejšie, dnes disponujú šikovnými háčikmi v kufri. Nachádzajú sa na bočných stranách a sú buď permanentne odokryté alebo výklopné. Poslúžia na ukotvenie nákladu alebo odloženie tašiek s nákupom, čím sa vyhnete nepríjemnému prevráteniu nákupu, ktorý by potom „lietal“ po celom kufri.
Na drobnosti poslúži aj často v autách nachádzaná druhá úroveň podlahy – zvýšite si podlahu na hornú hranicu a do tej spodnej si odložíte nákup. Okrem toho, že bude viac chránený, môžete stále ešte na ďalšie veci využívať hornú časť. Niektorí výrobcovia ukotvujú háčiky aj na zadnú stranu operadiel druhého radu, schválne sa pozrite, koľko ich vo vozidle máte vy?FOTO: Škoda Auto
12/10Posvieti v prípade núdze – Zaujímavosťou je u niektorých modelov (najmä u vozidiel Škoda) osadenie zabudovanej lampičky v batožinovom priestore. Tá nielen osvetľuje priestor kufra pri nakladaní batožiny v zlých svetelných podmienkach, ale poslúži aj v prípade núdze ako externá lampa. Stačí ju jednoducho vybrať a vziať so sebou kamkoľvek potrebujete. V prípade svetla od Škody je lampička vybavená aj magnetom, takže ju možno ukotviť na karosériu – napríklad pri výmene kolesa pri defekte. Podobné riešenie majú aj iné značky, napríklad aj Dacia s lampičkou v rámci svojich YouClip doplnkov. FOTO: Škoda Auto