StoryEditor

Jazdili sme s legendárnym modelom od Subaru. Po rokoch sa nečakane vracia do Európy

22.11.2017, 11:05
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Najslávnejším modelom značky je nepochybne Impreza. Dnes je to však vcelku pekný hatchback s pohonom všetkých štyroch kolies.

Subaru za pár rokov prestavalo svojou európskou ponuku, dnes o sebe hrdo hovorí, že je to značka SUV. Pravda, jazdí stále dobre, aj keď majú zvýšený podvozok. Avšak rovnako je najslávnejším modelom Impreza, to je dnes príjemný hatchback, ktorý sa zaobíde bez outdoorovej výbavy. A to najdôležitejšie - pohon všetkých kolies - samozrejme má.

Tento rok je to 20 rokov, čo sa predstavila jej prvá generácia, odvtedy vyrobili dva a pol milióna modelov Impreza a v Európe z toho predali štvrť milióna. Pred štyrmi rokmi stiahla značka jej predposlednú - štvrtú - generáciu z Európy s tým, že už sa sem nevráti.

Lenže práve management Subaru je známy svojím nevšedne japonským prístupom. Do toho majú automobilky ťažkú hlavu z ekonoriem, a tak je každé predané auto, ktoré znižuje flotilový priemer škodlivín, vítané. Impreza je teda späť v Európe. Rozhodlo sa to vlastne zo dňa na deň niekedy tento rok na jar a teraz už sú prvé autá tu.

Časy sa menia

Modrá Impreza na zlatých kolesách, s veľkým krídlom na zadku a nadšeným vodičom za volantom, to je automobilová ikona prelomu tisícročí. Nová generácia je už rovnako ako tá predošlá hatchback. Stojí na úplne novej platforme Subaru, 95 percent dielov bolo prepracovaných. Oproti predchodcovi má hlavne oveľa tuhšiu karosériu (v niektorých parametroch až o sto percent).

To znamená, že je superbezpečná, z japonských crashtestov si odviezla najlepšie hodnotenie v ich histórii. Pri stavbe sa konštruktéri zamerali nielen na pevnosť, ale tiež na tlmenie vibrácií. V podlahe je kvôli tomu deväť metrov špeciálnej hmoty.

Subaru zdobia hlavne jazdné vlastnosti a platí to aj o novej Impreze. Podvozok je skvele čitateľný, konštruktéri vedení Masahiko Inoue si dali záležať na riadení, aby bolo veľmi rýchle, dokonale presné a delikátne. Je to klasické Subaru: nenútene letíte okreskami, tiahle oblúky prefrčíte, ani si neuvedomíte, že idete o polovicu rýchlejšie než ostatní.

Subaru

​A k tomu je auto pokojné, pohodlné, žiadne "drncanie" ani pazvuky od kolies, zásluhu na tom má starostlivé ladenie, dobré tlmiče a tiež nízke ťažisko dané plochým motorom (boxer) pod kapotou.

Špecialitou, ktorá je veľmi náročná hlavne technologicky vo výrobe, je uchytenie stabilizátora zadnej nápravy priamo do karosérie, čo výrazne obmedzuje jej húpanie (oproti predchodcom až o polovicu).

Obratnosti v zákrutách ešte pomáha vektorovanie krútiaceho momentu pomocou pribrzďovania vnútorných kolies. Jediné, čo z jazdných disciplín môžeme Impreze vytknúť, je občas nečakaný hluk pri vyšších rýchlostiach, mieša sa v ňom aerodynamický šum so zvukmi od podbehov kolies.

Dokonalosť? Takmer

Pre Európana zvyknutého na vodičskú nirvánu pod vlajkou Imprezy je zatiaľ všetko ako má byť. Pohon všetkých kolies je samozrejmosťou, autu dáva ohromujúcu suverenitu aj dravosť. Aj motory starosvetsky zostávajúce pri benzíne a atmosférickom plnení sú v poriadku. Háčik je však v ďalšom článku pohonného reťazca - variátorovom automate, ktorý je pre piatu Imprezu jedinou voľbou.

Musíte sa s ním jednoducho naučiť žiť. Do väčších Subaru automat nakoniec zákazníci rovnako objednávali a po manuále vzdychol jeden zo sto. Lenže Impreza je predsa len menšia a inak zameraná. A variátor jej chuť do života značne otupí.

V kombinácii s priamovstrekovým dvojlitrovým benziňákom ešte vie skokovo radiť medzi pevne navolenými prevodovými pomermi, takže sa správanie priblíži jazde s konvenčnými automatmi, s "jedna-šestkou" to je však hlavne jačanie a trápenie.

Subaru

​Vo väčšom Subaru Levorg, kde je rovnaký variátor spojený s preplňovanou 1.6, to všetko funguje o dosť lepšie. Turbo vytiahne z motora 170 koní a dáva autu šmrnc. Lenže dva atmosferické benzínové štvorvalce (nafta sa z európskych Subaru vytratí v septembri 2018, v roku 2019 za ňou do ponuky nastúpi hybrid), ktoré sú pre Imprezu jedinou ponukou, sú s ním polovičné.

Suma sumárum, pri hladkej, svižnej jazde zákruta nezákruta to Impreze ide, ako sa na Subaru patrí, len nesmiete chcieť nejako zhurta meniť jazdný režim. A s jedna-šestkou, i keď má 114 koní, to chce pri predbiehaní tiež dosť odvahy a plánovania.

S jedna-šestkou je svižná jazda za desať litrov, tak to u Subaru bolo a je. Dvojliter je o niečo smädnejší, ale Impreza s ním o poriadny kus ožije. S ním už sa Impreze dá vnútiť ostrejší jazdný štýl, ktorý k Subaru parí. Aj tak platí, že podvozok je jednoznačne ďaleko pred motorom.

Ostré linky, skvelý výhľad

Zvonku je to typické Subaru súčasnosti, agresívne, ostro rezané. Aj na pohľad je to kus auta - na dĺžku má 446 centimetrov. Hatchbacková silueta je trochu kombíkovo pretiahnutá, takže okrem priestrannej kabíny zostalo miesto na nečakane veľký kufor, ktorý je taktiež príjemne široký.

Vynikajúci je výhľad von, na tom si dávajú v Subaru veľmi záležať, predné stĺpiky sú navrhnuté tak, že vodičovi zacláňajú len minimálne. Z rovnakého dôvodu tiež konštruktéri trvajú na zrkadle na nôžke, oproti riešeniu v prednom dolnom rohu bočného okna.

Sedadlá vyzerajú parádne, sú veľké, takže pojmú aj vypaseného Európana, len keď si priplatíte za kožené čalúnenie, budete v nich pri vychádzaní v zákrutách trochu "plávať". Stredový panel spájajúci prístrojovku so stredovým tunelom je celkom široký, takže niektoré postavy od neho môžu mať otlačené koleno.

Subaru

Prístrojovka vyzerá k svetu, všetko dôležité obsluhujú mechanické ovládače, infotainment je ako doba káže dotykový s veľkým displejom smerujúcim k stredovému panelu. Klimatizácia sa dá ovládať aj poslepiačky.

​Auto je k dispozícii od sumy 19 990 eur s motorom 1.6i ES a výbavou Classic. Za 25 490 eur získate motor 1.6i-S ES a výbavu Style NAVI. Ak ste sa teraz chytili za hlavu, spomeňte si, že je to auto s pohonom všetkých kolies, automatom a bohatou výbavou už v základnom prevedení.

V "základe" bude systém EyeSight, v ktorom kamery pri vnútornom spätnom zrkadle sledujú cestu a obsluhujú celú armádu jazdných asistentov, vrátane adaptívneho tempomatu. Ak konkurencia vôbec "štvorkolku" ponúkne, budú ceny s rovnakou výbavou veľmi podobné.

01 - Modified: 2022-09-28 09:11:09 - Feat.: - Title: Toto je prvé BMW M svojho druhu. Obor bude najvýkonnejším modelom v histórii značky 02 - Modified: 2022-09-28 11:59:10 - Feat.: - Title: Francúzi vylepšili drobca z Trnavy. Vďaka upravenej technike dosiahne i väčší dojazd 03 - Modified: 2022-09-27 11:33:37 - Feat.: - Title: Povinnosť, ktorú slovenskí vodiči úplne ignorujú. Môže sa to pre nich skončiť fatálne 04 - Modified: 2022-09-27 09:45:32 - Feat.: - Title: Popularita stúpa. Čínska ofenzíva elektroáut prevalcuje Európu, varuje analýza 05 - Modified: 2022-09-26 12:37:22 - Feat.: - Title: Polícia ukázala autá, o ktorých „rozhodli“ Slováci. Víťazný dizajn nakoniec nepoužila
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
29. september 2022 04:39