Slovensko prichádza ročne o stovky malých podnikov. Vplyvy krízy, politická nestabilita, neustále zmeny aj slabnúca spotreba sa podpisujú pod to, že úrady evidujú v jednotlivých kategóriách aj tretinové úbytky menších firiem. Tie pritom tvoria jeden z pilierov slovenskej ekonomiky. „Neustále sa zvyšuje záťaž podnikateľov tak v administratíve, odvodoch či daniach a malý podnikateľ na rozdiel od veľkého podniku nemôže odísť do daňového raja,“ konštatuje prezident Slovenskej asociácie malých podnikov Vladimír Sirotka.
Tlak z juhu aj severu
„Uvažujeme o skončení činnosti,“ hovorí Tatiana Hebelková, konateľka podniku Floriplast (výrobca sviečok). Rodinná firma poukazuje na zhoršujúce sa podmienky na trhu. „Na juhu nám komplikuje situáciu čierny predaj maďarských podnikateľov, na východe zase Poliaci bez registračných pokladní,“ tvrdí konateľka.
O tom, že mnohí domáci podnikatelia situáciu vzdali, hovoria aj čísla. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR ubudlo za rok v kategórií malých podnikov (10 - 19 zamestnancov) vyše 3700 firiem.
Ešte horšie
„Sú ťažké časy. Darí sa len veľkým monopolom, ktoré majú vybudované široké obchodné siete,“ vysvetľuje prognostik Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž. Menšie firmy sa môžu podľa jeho slov spoľahnúť len na domáci dopyt a ten je momentálne slabý. Pohode nepridáva ani politická nestabilita a najmä byrokracia.
Trend by mal aj pre avizované vládne opatrenia pokračovať aj ďalej. „Podľa podnikateľskej verejnosti zmeny prinesú len zvýšenie byrokracie, sprísnenie podmienok a tak môžeme očakávať aj výrazné poklesy v prípade nových podnikov,“ uzatvára Lukačovičová.