Navonok celkom nenápadné BMW radu 1, v skutočnosti projektil veľkého kalibru. Na diaľnici v Nemecku, kde je maximálna rýchlosť iba odporúčaná, zamotá hlavu nejednému hrdému majiteľovi výkonnej limuzíny či "ľudového" športiaka. Reč je o BMW 130i s trojlitrovým šesťvalcom, ktorý sme testovali. Biela farba karosérie navodzovala k okoliu pocit nevinnosti, no z baránka sa čoskoro vykľula poriadna šelma.
V extrémne anatomickom sedadle, na ktorom sa dá elektricky nastavovať nielen jeho poloha, ale aj zovretie bočných bedrových opierok, ako prvé doslova ohromí zrýchlenie. Biely projektil totiž zrýchľuje z pokoja na stovku za šesť sekúnd a na našich cestách má v tomto smere len veľmi málo konkurentov. Vynikajúcemu zrýchleniu zodpovedá aj účinok bŕzd, ktorý i v krízovej situácii mnohé vyrieši. Na športové vyžitie je BMW 130i so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a tvrdou (rýchlo zaberajúcou) spojkou sú skvelým náradím.
Fotogaléria automobilu BMW 130i
Prepracovaná elektronika
Bezpečnú jazdu citeľne ovplyvňuje viacero elektronických systémov. Okrem ABS je vo výbave dynamická kontrola brzdenia DBC, kontrola brzdenia v zákrute CBC, dynamická kontrola stability tretej generácie DSC, ako aj dynamická kontrola trakcie DTC. Výbornou pomôckou pri jazde po diaľnici je jednoducho ovládateľný tempomat, ktorého nezameniteľná páčka je vľavo pod volantom. Vďaka vysokému krútiacemu momentu je v každom režime dobrý záber. Čo k tomu dodať? Niet čo.
Dobre je tlmený vnútorný hluk, takže aj pri vyšších rýchlostiach majú pasažieri v aute pohodu. Pravda, musia si zvyknúť na tvrdý podvozok, ktorý ich poriadne vytrasie.
Spotreba nás prekvapila
Razantné zrýchlenie je vykúpené vyššou spotrebou - v niektorých chvíľach nám displej ukázal okamžitú spotrebu aj 40 litrov. Pri stovke na šiesty prevodový stupeň s aktívnym tempomatom na rovine sme spotrebovali len 6,5 litra. Pôvodne sme veľmi neverili tomuto údaju (uvádza ho aj výrobca), no taká je skutočnosť.
Na diaľnici sa priemerná spotreba pohybovala okolo 10 litrov a ešte aj pri 150-ke to bolo "iba" 11,5 litra. To všetko považujeme za priaznivé údaje vzhľadom na trojlitrový motor a športovo zamerané auto. Po štyristo kilometroch naozaj razantnej jazdy v kopcovitom teréne, plnej zrýchľovania, sme dosiahli priemernú spotrebu 13 litrov na 100 km a nevyhnutne sme museli natankovať. Objem nádrže je totiž iba 53 litrov.
Výborná ergonómia
Vodič vníma výbornú ergonómiu, obe predné sedadlá majú navyše výsuvnú podložku pod stehná. Na ramenách športovo tvarovaného volantu sú tlačidlá na ovládanie audiosústavy, ku komfortu patria vyhrievané sedadlá (vrátane operadiel), spomínané nastaviteľné bedrové opierky, elektronický imobilizér s plávajúcim kódom (štartuje sa tlačidlom) i palubný počítač. Praktické je trojnásobné zablikanie smerovky po ľahkom dotyku páčky.
Lakťová opierka medzi prednými sedadlami však trošku prekáža šoférovi pri radení.
Naše odporúčanie
V segmente športových automobilov je BMW 130i určite skvostom, s ktorým sa oplatí vyraziť na cesty. Samozrejme, treba akceptovať tvrdý podvozok i vyššiu spotrebu pri razantnej športovej jazde. Pre fajnšmekrov však zážitok z jazdy stojí za to. Konkurentmi sú najmä Alfa Romeo GT či Brera, Honda Civic Type-R, Mitsubishi Lancer Evo IX, Seat Leon Cupra, Subaru Impreza, Škoda Octavia RS, VW Golf R32.
Cena základnej verzie BMW 130i je 1,245 milióna korún, zlepšený testovaný automobil stál 1,4 milióna.
Plusy
+ Razantné zrýchlenie
+ Veľmi účinné brzdy
+ Elektronické systémy
Mínusy
- Vyššia cena
Názor manažérov |
BMW 130i - cena 1,4 mil. Sk. |
Erika Vicianová, Print media manager, Unimedia 1 dizajn karosérie ***** 2 komfort / výbava interiéru ***** 3 bezpečnosť posádky **** 4 výkon / spotreba **** 5 cena *** Celkové hodnotenie *: 4,2 Luxusný, rýchly, elegantný, s príťažlivým sexappealom. Jedno z najobľúbenejších nemeckých áut na Slovensku. Pri prvom pohľade zvonka pôsobí svojim dizajnom nadčasovo. Ako hovorí môj sused, ktorý takéhoto nádherného tátoša vlastní: Vyvoláva vo vás pocit jedinečnosti a dokonalosti. Spĺňa každú vašu požiadavku. Nadčasový vzhľad, nádherný interiér, krásne tvary dokonalého modelu. Naštartujete a cítite, ako sa zrýchľuje tlkot vášho srdca spoločne s každým jedným kilometrom. Vychutnávate si absolútny požitok z jazdy, či už idete po nekonečných diaľniciach, alebo kľukatých zákrutách. Bezpečnosť je základnou vlastnosťou kvalitných automobilov, a to je ďalšia požiadavka, ktorú bezpochyby toto auto spĺňa. Už neostáva nič iné, len nasadnúť a vychutnávať príjemné zážitky. |
Juraj Droba, riaditeľ divízie vonkajších vzťahov, T-Mobile Slovensko, a. s. 1 dizajn karosérie ***** 2 komfort / výbava interiéru ***** 3 bezpečnosť posádky **** 4 výkon / spotreba **** 5 cena ** Celkové hodnotenie: 4,0 Skvelé imidžové autíčko s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami ma zaujalo predovšetkým zrýchlením a stabilitou na vozovke. Odporúčam ho ľuďom s láskou k netradičnému a inovatívnemu. A samozrejme s nadštandardným príjmom. Šesťvalcový trojlitrový motor urobil z testovaného modelu doslova trhača asfaltu. Široká škála elektroniky napomohla k dokonalému športovému zážitku z jazdy. Podvozok je na športové auto primerane tvrdý. Zatiaľ čo pri iných autách som jazdu hodnotil ako príjemnú alebo komfortnú, pri BMW 130i som si ju doslova a do písmena užil. |