StoryEditor

Reklamný útok na podvedomie

12.11.2007, 06:03
Keď v roku 1957 prišiel James Vicary so štúdiou o podprahovej reklame, vyvolal veľký rozruch. Tvrdil, že počas šiestich týždňov premietania filmu Piknik, umiestnil doň odkazy "pi Coca-Colu" a "jedz popcorn." Obrázky s odkazmi boli premietané v päťsekundových intervaloch na 1/3000 sekundy. Následne sa mal značne zvýšiť predaj spomenutého nápoja aj popcornu.

Na základe Vicaryho štúdie bola podprahová reklama zakázaná v USA, Veľkej Británii aj v Austrálii. Ale v roku 1962 Vicary priznal, že si všetko vymyslel. Veľká bublina napriek tomu nespľasla. Dodnes je téma podprahovej reklamy populárna. Nikto však ešte dostatočne dôveryhodne nepreukázal, že taká reklama dokáže ovplyvniť spotrebiteľa až tak, že sa vďaka nej rozhodne k nákupu daného výrobku.

 

Veľká bublina nespľasla aj vďaka ďalšiemu vedcovi. Wilson Bryan Key je autorom množstva kníh o podvedomí a jeho využívaní. Za jeho najznámejší „objav“ možno považovať muža s erekciou v ťave Camel. Key sa snažil poukázať na to, že najmä tlačené reklamy útočia na podvedomie ľudí, hlavne na základný sexuálny inštinkt. Key však sexuálne symboly doslova vyhľadával a nachádzal ich aj tam, kde ani neboli.

 
 

O ďalšie známe prípady podprahovej reklamy sa postarali veční rivali na poli nealkoholických nápojov Coca-Cola a Pepsi. Coca-Cola sa previnila reklamou, kde je v kocke ľadu silueta ženy vykonávajúcej orálny sex. Pepsi zas navrhla obaly plechoviek tak, aby po poukladaní na seba vytvárali slovo SEX. Možno však len špekulovať, či skôr nešlo o premyslené ťahy na upútanie pozornosti. Viacerí odborníci sú totiž presvedčení, že takáto technika odhalenia predtým „skrytého“ sexuálneho motívu prinesie väčší profit ako neodhalená reklama vraj pôsobiaca na podvedomie.

 

Druhý motív, ktorý bol objavený v podprahových reklamách, je strach. Ten sa využíva najmä pri alkoholických nápojoch. Smrtky či démonické tváre majú dohnať spotrebiteľa k pitiu alkoholu. Prvý, kto objavil taký motív v kockách ľadu, bol už spomínaný Key. Odvtedy sa jeho priaznivci predháňajú v hľadaní podobných motívov.

 

Nájdu sa ľudia, ktorí za podprahovú reklamu považujú aj product placement. Vo filmoch sa však skrývajú rafinovanejšie odkazy. Špecialistom na ne je vraj Walt Disney. Pozrite si nasledujúce video.

 

 

Malá morská víla má na svadbe kňaza s erekciou a jeden zo stĺpov zámku tvorí penis. Navyše sa tam objavil aj Goofy. Vo filme Kto obvinil králika Rogera? Jessica nenosí spodné prádlo, Leví kráľ spí pod hviezdami, ktoré vytvárajú slovo sex a nahá žena v okne bola určite prekvapením aj pre Bernarda a Biancu. Walt Disney buď tvrdilo, že tie niektoré odkazy tam vôbec nie sú, iné že sa tam ocitli omylom, respektíve ako zlý žart tvorcov. V každom prípade nemal Walt Disney takýmito podprahovými správami čo získať. Práve naopak, štúdio čelilo pohoršeniu rodičov.

 

Manipulovanie s naším vedomím a podvedomím je praktika, ktorá sa stala bohužiaľ úplne bežnou. Podprahová reklama je len vrcholom ľadovca. O rôznych druhoch manipulácie píše napríklad Douglas Rushkoff. V knihe Manipulatívny nátlak na rôznych príkladoch uvádza, ako predajcovia dokážu ovplyvniť naše nákupné správanie. Tieto praktiky však zakázané nie sú. O obchodníkovi používajúce také taktiky sa hovorí práve v pozitívach, ako keby bol odborník v psychológii spotrebiteľa.

 

A ešte niečo. Koľkí z vás si na obrázku v perexe všimli medzi kvetmi slovo sex? :-D

 

Veronika Michalková 

Autorka je študentkou Fakulty masmediálnej komunikácie na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/dane-a-odvody-2007, menuAlias = dane-a-odvody-2007, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 15:33