Ministerstvo dopravy chce ľudí na túto zmenu pripraviť informačnou kampaňou, za ktorú zaplatí 1,6 milióna eur reklamnej agentúre B.M.A.
Pre porovnanie, v Česku kampaň nefinancuje štát, ale televízie. "Tým, že to financujeme my, sa zabezpečí, aby sa k potrebným informáciám dostal každý,“ bráni sa hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Televízie podľa neho na kampaň prispejú aj bezplatným uvoľnením časti vysielacieho priestoru na propagáciu.
Česi uvažujú ináč
Česi len v tomto roku za kampaň zaplatia 74 miliónov českých korún (takmer 3 milióny eur). "Rozpočet na kampaň sa hradil zo špeciálneho účtu Českej televízie, keď časť príjmov z reklamy išla na kampaň,“ vysvetlil Matyáš Vitík z tlačového oddelenia českého ministerstva priemyslu a obchodu. Svoju vysvetľovaciu kampaň však podľa neho mali aj súkromné televízne spoločnosti.
V čase prípravy kampane v Česku zastával vtedajší minister informatiky Vladimír Mlynář názor, že jej financovanie nie je úlohou štátu, ale firiem, ktoré v danej oblasti podnikajú.
Prvá bude Bratislava
Ako prví majú digitalizáciu pocítiť obyvatelia bratislavského regiónu a ďalších oblastí, kde sa už dnes skúšobne vysiela aj v digitálnom formáte. Na ten do konca roka 2012 prejde celé Slovensko, čím sa rozšíri priestor pre nové televízne kanály. "Súčasné vysielacie spektrum, ktoré využívame, je už prakticky vyčerpané,“ zdôvodnil včera minister dopravy Ľubomír Vážny.
V informačnej kampani sa ľudia dozvedia, že si skôr alebo neskôr musia zaobstarať takzvaný set-top-box, teda zariadenie, ktoré umožňuje sledovať televíziu v digitálnom formáte. Riešením je však aj kúpa nového televízora podporujúceho moderné technológie alebo sledovanie televízie cez satelit alebo internet. Podľa prieskumu agentúry sa digitalizácia dotkne asi polovice populácie, ktorá dnes sleduje televíziu cez "analóg“. Rezort Ľubomíra Vážneho sociálne slabších podporí sumou 20 eur. Dotácia, na ktorú budú mať nárok seniori, invalidní dôchodcovia, zdravotne postihnutí či poberatelia sociálnych dávok na nákup set-top-boxu postačí.
Analógový signál sa bude vypínať postupne od konca budúceho roka. Podľa Vážneho by mohli prísť na rad regióny Bratislava, Banská Bystrica, Prešov a Košice, kde vlastník vysielacej siete, spoločnosť Towercom, digitálny signál prevádzkuje skúšobne.
Nové budú špecializované
Už dnes majú niektoré televízie jasno, ako chcú po rozbehu digitalizácie na trhu preraziť. Slovenská televízia zvažuje spustiť štvrtý kanál zameraný na vzdelávanie, detské programy alebo dokumentárnu tvorbu. Pri Markíze do úvahy prichádza filmový, športový a hudobný kanál. Pre TA3 bude digitalizácia znamenať rozšírenie pokrytia, spravodajská televízia zatiaľ nový kanál nepripravuje. Ďalší, v poradí tretí kanál chystá aj trhová dvojka, televízia Joj. O jeho zameraní však zatiaľ nehovorí.
Frekvencie, ktoré sa uvoľnia prechodom z analógového vysielania na digitálne, môžu využiť aj rozhlasové stanice, prevádzkovatelia internetu, ale aj vláda pri zavádzaní služieb e-governmentu.
