StoryEditor

Strach z krízy klesá, rozvoj je však v nedohľadne

31.08.2009, 00:00

Dôvera v našu ekonomiku sa zvyšuje už tretí mesiac za sebou. Podľa analytikov je však predčasné hovoriť o definitívnom zlepšení optimizmu. "Skôr to beriem ako ,sezónny výkyv´. August je obdobím dovoleniek a prázdnin, keď ľudia sú bezstarostnejší, takže aj ich dôvera rastie,“ analyzuje situáciu predseda Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Peter Mihók. Keď sa prázdniny skončia a absolventi škôl si začnú hľadať prácu, no mnohí neuspejú, "pozitívny vývoj ekonomického sentimentu sa bude vytrácať“, predpokladá.

Na rozvoj nemáme
Nálada v slovenskej ekonomike sa podľa Štatistického úradu SR zvýšila v auguste oproti júlu o 3,1 percentuálneho bodu na 73,2 bodu. Tento vývoj ovplyvnilo predovšetkým zvýšenie dôvery v maloobchode, stavebníctve a v službách. Dôvera v maloobchod vzrástla v auguste o osem bodov. Podľa Mihóka je to aj tým, že "minimálne tri mesiace je subjektívne vnímaná inflácia menšia ako skutočná“, hoci väčšinou to býva naopak.

Indikátor dôvery v priemysle však mierne klesol. Oproti júlu sa v auguste znížil o 0,3 percentuálneho bodu. Tento vývoj bol podľa Štatistického úradu ovplyvnený očakávaním poklesu priemyselnej produkcie v nasledujúcich troch mesiacoch. Negatívne očakávania sú vo všetkých odvetviach. Najhoršia situácia sa očakáva v odvetví spracovania dreva, vo výrobe produktov z gumy, plastov a kovov. "O reálnom oživení ekonomiky nie sú ešte v Európe signály, hoci v určitých segmentoch trhu už áno. To však znamená len toľko, že podmienky na prežitie firiem sú lepšie. No určite to neznamená, že majú na investície a rozvoj,“ vysvetľuje Mihók.

Po ôsmich mesiacoch sa zlepšila situácia v stavebníctve. V tomto rezorte sa očakáva zvýšenie zamestnanosti. Indikátor ekonomického sentimentu je však v ňom stále hlboko pod dlhodobým priemerom. "Je to dôsledok odkladu mnohých projektov v oblasti infraštruktúry,“ povedal analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Obchod reagoval správne
Stále za neistú považuje Vaňo aj situáciu na trhu práce. S tým sa podľa neho spája znižovanie výdavkov spotrebiteľov a zároveň snaha po vyšších úsporách. Ľudia síce neprestali nakupovať, stále však míňajú málo. Obchodníci sa v tomto "zmenenom prostredí učia fungovať“, dodal Vaňo. Maloobchod podľa analytika trhu Ľubomíra Drahovského v uplynulých mesiacoch správne reagoval na nákupnú turistiku hlavne do Maďarska a znížil ceny. Tým ich motivoval k nákupom doma.

"Obchod sa s nákupnou turistikou popasoval a výsledkom je návrat zákazníkov do našich predajní,“ hodnotí situáciu prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 12:07