Viete, s akými problémami sa môžete stretnúť v banke, na úrade či v obchode? V novom seriáli HN vám povieme, na čo si dať pozor. Otestujeme za vás služby a produkty a pomôžeme k správnym rozhodnutiam. Brusel bol úžasný, chytili sme ešte posledné letné dni, videli pekné miesta a stihli ochutnať niekoľko z 320 druhov pív, ktoré ponúkajú. Tak nejako by som dnes v práci opisovala kolegom môj víkendový výlet do Belgicka. S priateľom sme tam mali osláviť jeho narodeniny. Avšak - mali sme letieť so SkyEurope. Už pár týždňov predtým sme so známymi uzatvárali stávky, či prepravca vydrží, alebo nie. Nevydržal.
| Nezabudnite - reklamácia musí byť v písomnej forme - reklamácia cez elektronickú poštu nie je reklamácia v písomnej forme - pohľadávku musíte do 45 dní do vyhlásenia konkurzu prihlásiť v Obchodnom vestníku správcovi a súdu - poraďte sa s právnikom, ako správne vyplniť prihlášku pohľadávky - ak ste letenku platili kreditnou kartou, náhradu žiadajte od kreditnej spoločnosti - môžete uvažovať aj o žalobe na štatutárov leteckej spoločnosti |
Nekomunikujú
Keď SkyEurope v polovici augusta presunul všetky lety z Viedne do Bratislavy, považovali sme to za prvé varovanie o konci spoločnosti. No mali sme letenky práve z Viedne, a tak sme na chvíľu podľahli tomu, že nám to vlastne vyhovuje. Ušetríme čas a peniaze za cestu na Schwechat, mysleli sme si. Keď sa však začali množiť správy o niekoľkohodinových meškaniach letov a neistote cestujúcich, znervózneli sme aj my. Rozhodli sme sa výlet vzdať.
Pred týždňom a pol som sa márne pokúšala dovolať na rezervačnú linku SkyEurope. Kto v stredu 26. augusta alebo vo štvrtok 27. augusta volal na bratislavské číslo 02/3301 7301, pravdepodobne počul to isté čo ja. "Čakajte, prosím, momentálne všetci naši operátori hovoria,“ ozývala sa hláška v tomto duchu z telefónu. Čakala som asi 20 minút, a nie raz, no stále nič. A to ešte spoločnosť fungovala.
Mail nie je list
Keď som neuspela telefonicky, napísala som v piatok e-mail. Slušný. So žiadosťou o storno leteniek. Takisto som žiadala informáciu o tom, či potrebujú odo mňa nejaké ďalšie podklady, akú sumu z ceny leteniek mi vrátia a kedy. Dodnes mi žiadna odpoveď neprišla.
Predtým, ako som e-mail poslala, som sa snažila nájsť pravidlá zrušenia leteniek zo strany zákazníka vo všeobecných prepravných podmienkach, ktoré má SkyEurope na webovej stránke. No píše sa tam len o možnostiach, ktoré má klient, ak sa let presunie alebo zruší. Pobavili ma pravidlá v časti o reklamáciách. Hoci sa vzťahovali len na reklamáciu batožiny, dá sa predpokladať, že to platí na všetku komunikáciu s firmou týkajúcu sa sťažností. Konkrétne sa tam píše, že "všetky reklamácie musia byť vykonané v písomnej forme a v rámci stanovených lehôt doručené na adresu prepravcu, v opačnom prípade nemožno voči prepravcovi začať konanie z tohto dôvodu. Reklamácia vykonaná elektronickou poštou sa nepovažuje za reklamáciu v písomnej forme.“
Ani neskúšajte
Takže ani snaha o zrušenie leteniek pred oficiálnym oznámením o krachu spoločnosti mi nepomohla. Som teda v podobnej situácii ako ďalších 280-tisíc ľudí, ktorí majú bezcenné konfirmačné číslo letu. Musím teraz podobne ako ostatní čakať na vyhlásenie konkurzného správcu. Svoju pohľadávku by som mala do 45 dní od vyhlásenia konkurzu prihlásiť v Obchodnom vestníku správcovi a súdu. Vyplnenie prihlášky si však žiada radu právnika, hovorí právnik Viliam Karas z Maple&Fish. Často totiž dochádza k zamietnutiu prihlášky pre formálne chyby, napríklad, že nesprávne uvediete dôvod prihlášky. Správny postup teda niečo bude stáť. Pri uvedomení si toho, že Sky Europe mala všetky lietadlá a vraj aj ostatný majetok na lízing, je zrejmé, že plnú sumu naspäť nedostane asi nikto. Ak sa podarí uspokojiť veriteľov napríklad na 20 percent, pri akciových cenách leteniek by šlo o smiešne sumy. Nestojí to za to, radia mi neformálne právnici spomedzi mojich známych.
Nechať to tak ma nabáda aj fakt, že som letenky platila v hotovosti. Akú-takú šancu na vrátenie peňazí majú tí, ktorí platili kreditnou kartou. Môžu si žiadať náhradu od kreditnej spoločnosti. Aj tí si však musia overiť, či bola ich karta poistená aj pre prípad bankrotu spoločnosti. Často sa na to poistenie nevzťahuje.
Neúspech
Keďže som letenky kupovala už v marci, stáli ma "len“ 156 eur. Píšem s úvodzovkami, pretože za lacné by sa dali považovať vtedy, ak by som s nimi odletela. Keďže sa to nestalo, je to pridrahý výdavok. Zdá sa, že nedobytný. Možno by sa dalo uvažovať ešte o žalobe na štatutárov spoločnosti, ktorí predávaním leteniek do poslednej chvíle ľudí podviedli, no úspešný výsledok je aj tak v nedohľadne.
