StoryEditor

Skener znova monitoruje vlaky

14.09.2009, 17:40
V pondelok prešli po takmer mesačnej prestávke, cez znovu zapnutý colný inšpekčný skener v Maťovciach, prvé vlaky z Ukrajiny.

"Je to výsledok dohody na najvyššej úrovni medzi oboma krajinami,"  informoval hovorca generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva SR Vojtech Jakab. Ešte na obed bola v priestoroch špeciálnej techniky pracoviska v Maťovciach ukrajinská delegácia.

Spolu so slovenskými expertmi vyhodnocovali posledné kontrolné merania pracoviska rušňovodiča radiačnou kontrolou. " Potvrdilo sa, že zodpovedá podmienkam radiačnej ochrany a nepredstavuje riziko," konštatuje Jakab. " Skener možno prirovnať k röntgenu, ale na rozdiel od medicínskeho, vyžaruje oveľa nižšie dávky rádioaktívneho žiarenia, čo pre potreby colnej kontroly postačuje ," vysvetľuje expert.

Jeho efektivita je pri odhaľovaní pašovaného tovaru však vysoká. " Nateraz je dohoda taká, že sa okrem rušňa neskenujú ešte prvé tri vozne, ktoré sa musia prehliadnuť fyzicky," dodáva hovorca. Tento režim by mal trvať dovtedy, kým do Maťoviec nepríde nezávislý expert z Medzinárodnej organizácie pre atómovú energiu vo Viedni. Urobí nové merania, ktoré sa posúdia a potom sa uvidí, čo ďalej. Kedy to bude, sa zatiaľ nevie.

Technika kontra pašeráci
Pred monitormi počítačov čakáme na vlak, ktorý stojí pred hranicou. Má dva rušne a štyridsaťtri vágónov. Sú naložené uhlím, rudou, plochými valcovanými výrobkami, drevom. Na konci súpravy sú dve cisterny s nejakou chémiou. Niekoľko kamier sníma úsek od pol kilometra vzdialenej hranice, ďalšie prechod skenerom. Vlak dostal povolenie na vjazd, ale stále stojí.

Asi po dvadsiatich minútach sa pohýna. Na kamere s najväčším priblížením matne vidieť slabé tiene, ako sa mihajú vagóny poza stĺpy trakčného elektrického vedenia. Skenerom môže prejsť súprava pätnásť kilometrovou rýchlosťou. Na monitoroch vidieť vagóny z rôznych pohľadov, snímané z rôznych kamier, ale i v grafickom zobrazení s naloženým obsahom.

"Všetko sa zaznamenáva a archivuje," hovorí vedúci smeny. V prvej fáze sa kontroluje vizuálne, porovnáva sa prepravovaný tovar s deklaráciou, v druhej sa vyhodnocujú  skeny. Túto prácu robia špeciálne školení experti. Ak sa im niečo nezdá, urobí sa ešte fyzická obhliadka podozrivého vozňa.

Keď je vlak v poriadku, trvá vyhodnotenie asi tridsať minút a tovar môže ísť na územie Európskej únie. Pri vypnutom skeneri je to pol druha hodiny i viac, a to pri nepomerne väčšom počte nasadených ľudí, pričom Maťovcami prechádza denne osem až dvanásť vlakových súprav.

Pribudla preprava dreva
Firmy závislé na dovoze surovín z východu i podnikatelia v prekládkovej stanici sú so zapnutím skenera spokojné. " Je to dobrá správa. Len aby sa neobjavili znova nejaké obštrukcie," reaguje Pavol Gallo, riaditeľ logistickej spoločnosti PREMAKO v Maťovciach.

Odstavenie skenera podľa neho nezdržovalo prekládku a colníci situáciu zvládali. V Maťovciach sa po piatich rokoch obnovila činnosť stanice fytokontroly, čo umožňuje aj prepravu tovarov rastlinného pôvodu a skenovanie bude dôležité najmä pri dreve, ktoré by bolo treba pri vypnutom skeneri a následnej fyzickej inšpekcii vykladať. "

Očakávame veľké objemy dreva pre českých klientov a funkčnosť skenera priamo ovplyvní podmienky jeho prepravy," vysvetľuje Gallo. Skener bol vypnutý od 19. augusta, potom, ako ukrajinské železnice na dva dni úplne zastavili prepravu . Ohrozené nedostatkom železnej rudy boli najmä košické železiarne  spoločnosti U.S.Steel.

Oficiálnym dovôdom vypnutia malo byť  ohrozovanie zdravia vlakového personálu. Merania i vyjadrenia slovenských orgánov takúto možnosť už vtedy vylúčili. Ukrajinská strana však trvala na svojom. Neoficiálne sa hovorilo o tlaku pašeráckej mafie, ktorej po uvedení skenera do činnosti pred dvoma rokmi klesli zisky predovšetkým z pašovania cigariet do západnej Európy. Pri odstavenom skeneri museli colníci tovar kontrolovať fyzicky, vizuálne, sondami a so psami.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
11. november 2025 11:11