Ako hodnotíte činnosť kancelárie Prešovského samosprávneho kraja za približne rok jej pôsobenia v Bruseli?
-- Našou najdôležitejšou úlohou v počiatkoch fungovania kancelárie bolo etablovať sa v Bruseli a prezentovať Prešovský kraj. Poznanie nášho kraja v tom čase v Bruseli bolo nulové, nielen z pohľadu európskych inštitúcií, ale aj Belgicka vôbec. Načasovanie otvárania kancelárie v máji, to znamená v čase, keď Slovensko vstupovalo do Európskej únie, považujem za veľmi šťastné. Dnes má Prešovský kraj svoje meno, poznajú ho, vedia, kde sa nachádza. Prezentovali sme sa na viacerých podujatiach. Napríklad aktívne sme sa podieľali na organizovaní slovenského týždňa, prezentovali sme sa na zastúpení Baden-Würtembersko, Open days a podobne.
Nadviazali sme kontakty s regiónmi. S niektorými má Prešovský samosprávny kraj uzavreté partnerské dohody. Verím, že v najbližšom období sa podarí zorganizovať výmenné pobyty do partnerských regiónov z rôznych oblastí. Podarilo sa nám tiež skontaktovať s valónskou a flámskou podnikateľskou sférou. Veľké možnosti nášho pôsobenia vidím aj v oblasti cestovného ruchu. Kľúčovou v tomto čase je však regionálna politika. Tu si myslím, že sme už urobili veľký kus práce. Do budúcnosti môžeme získať oveľa viac, ak budeme využívať i ďalšie iniciatívy Európskej únie, nielen štrukturálne a Kohézny fond.
Ako vnímate postoj Európskej komisie k pôsobeniu a aktivitám Prešovského kraja?
-- Predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík je členom Výboru regiónov. To je poradný orgán európskych inštitúcií a zároveň istým spôsobom politicky kopíruje Európsky parlament. To znamená, že prepojenia medzi europoslancami a jednotlivými politickými skupinami vo výbore regiónov sú veľmi silné. Aktívne pôsobenie Prešovského kraja vnímajú ďalší členovia Výboru regiónov a významne nás propagujú, najmä írski zástupcovia. V Prešovskom kraji, aj keď je menej rozvinutý, vidia veľký potenciál. Myslím si, že terajšie hodnotenie "menej rozvinutý", je vďaka spomínanému potenciálu a značným finančným prostriedkom, ktoré sú v podporných fondoch vyčlenené pre regióny Cieľa 1, aj našou výhodou. Zároveň je našou veľkou výhodou, ktorú si v Bruseli zvlášť uvedomujú, strategická poloha -- hranice s Ukrajinou. O náš kraj je skutočne enormný záujem. Svedčí o tom množstvo e-mailov s ponukami na partnerskú spoluprácu, ako aj partnerstvá v projektoch, ktoré denne dostávam. Tieto ďalej posúvame do regiónu. Tu niekedy cítim, že ešte na tieto ponuky nie je patričná odozva, že na takéto projekty ešte nie sme dostatočne pripravení.
Informácie sú dnes najdôležitejším tovarom najmä v súvislosti s kľúčovou oblasťou -- regionálnou politikou. Akým spôsobom môže vaša kancelária prispieť k jej rozvoju?
-- Pre každé zastúpenie je najdôležitejšie získať prvotnú informáciu. To znamená byť v správnom čase na správnom mieste a získať potrebnú informáciu včas. Pre nás je v súčasnosti veľmi dôležité prichystať sa na ďalšie obdobie rokov 2007 až 2013. Prešovský samosprávny kraj má záujem o skutočnú decentralizáciu, to znamená získať do svojej pôsobnosti regionálny program a v rámci vlastných kapacít ho riadiť a implementovať. V tejto súvislosti sme začali prípravu regionálneho operačného programu pre NUTS II. Na to je potrebné vybudovať inštitúcie a pripraviť kapacity, aby sme celý proces zvládli. Máme dva roky na to, aby sme v spolupráci s predstaviteľmi na lokálnej, regionálnej, centrálnej a európskej úrovni tento proces dotiahli a zároveň, aby sme implementovali tie opatrenia, ktoré teraz prichádzajú. Začali sme myslieť na budúce plánovacie obdobie. Rokom 2006 sa totiž nič nekončí, naopak, v roku 2006 začíname.
Európska komisia navrhuje na obdobie 2007 až 2013 väčšie právomoci regiónom s ešte väčším dôrazom na princíp partnerstva. Regiónom to prináša nové možnosti. Ako sa na ne pripravujete?
-- Vychádzajúc z iniciatívy Európskej únie zameranej na podporu regiónov a na základe rokovaní priamo s Bruselom, sa Prešovský a Košický kraj rozhodli vypracovať model spoločného fungovania na úrovni NUTS II. Obidva regióny pritom fungujú na úrovni NUTS III. Takýto model je na Slovensku pilotný. Na základe stratégie, vypracovanej Európskou komisiou, sa budú tvoriť národné strategické a referenčné rámce. Súčasne s ich formovaním sa budú robiť regionálne stratégie, ktoré by ich mali kopírovať. Úlohou našej kancelárie bude prinášať pohľad EK do regiónu, aby sa tento mohol čo najrýchlejšie zakomponovať do našich dokumentov, štruktúr a podobne.
Zároveň budeme vyhľadávať expertov s podobnými skúsenosťami z iných krajín a prinášať ich pohľad na túto problematiku.
StoryEditor
