Hodiny čakania na letisku, zmeškané pracovné stretnutia, dôležité rodinné udalosti či pokazená dovolenka. Také sú zvyčajné následky oneskorenia, prípadne úplného zrušenia letu zo strany aerolínií. V takýchto prípadoch máte nárok na odškodnenie. Môže byť aj 600 eur. Zodpovednosť za meškanie, respektíve zrušenie letu a následnú náhradu nesie letecká spoločnosť, ktorá mala let uskutočniť. Letísk sa tento problém netýka. "To nie je nijako zainteresované do zmluvného vzťahu medzi leteckou spoločnosťou a cestujúcim, ktorý automaticky vzniká kúpou letenky,“ potvrdzuje hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická.
Zrušený let
V prípade zrušenia letu má dopravca povinnosť poskytnúť náhradné spojenie. Ak sa tak nestane, získavate nárok na finančnú kompenzáciu. Tá sa v závislosti od vzdialenosti pohybuje od 250 do 600 eur. Dôležité však je kontaktovať aerolínie čím skôr, najlepšie osobne na ich predajnom mieste na letisku. Obrátiť sa môžete aj na predajcu leteniek, ktorý kúpu sprostredkoval. "Štandardne by čas vrátenia peňazí nemal prekročiť 30 dní,“ hovorí pre HN Martin Horváth zo spoločnosti Pelikantravel.com.
Podľa smernice Európskeho parlamentu nemáte na odškodnenie nárok, ak vám letecká spoločnosť oznámila zrušenie letu aspoň dva týždne pred odletom.
Hana Hejsková, hovorkyňa Českých aerolínií, však upozorňuje, že kompenzácia sa nevypláca ani v prípade, ak je let zrušený z dôvodov, ktoré dopravca nemôže ovplyvniť - počasie či teroristický útok. "ČSA poskytujú v prípade zrušenia letu z viny dopravcu kompenzácie podľa nariadenia Európskej únie z roku 2004,“ potvrdila. Dodržiavanie pravidiel stanovených úniou deklaroval aj obchodný riaditeľ spoločnosti Danube Wings Arpád Agócs.
Meškanie
Ak lietadlo neodletí načas, práva poškodených pasažierov sa priamoúmerne zväčšujú s dĺžkou meškania a vzdialenosťou destinácie. Ak sa let oneskorí o menej ako päť hodín, aerolínie sú povinné poskytnúť vám v závislosti od vzdialenosti cieľovej destinácie bezplatné telekomunikačné služby, občerstvenie alebo - pri najdlhších letoch - aj ubytovanie v hoteli.
Pri viac ako päťhodinovom meškaní je dopravca povinný vrátiť za letenku peniaze - v prípade, ak neodletíte náhradným letom, ktorý aerolinky môžu poskytnúť. Cestujúci však, pripomína Madunická, o svojich právach vedia často veľmi málo. Ich vedomosti sú "základné, zoschématizované a zjednodušené“.
Odmietnutie nástupu
Na peňažnú náhradu 250 až 600 eur - rovnako ako pri zrušení letu - máte právo, ak vám dopravca neumožní z kapacitných dôvodov vstup na palubu lietadla. Musíte však odmietnuť náhradné spojenie do cieľovej destinácie. Vzniká vám tiež nárok, v závislosti od dĺžky letu, na občerstvenie a telekomunikačné služby.
Kde sa sťažovať?
V prípade, ak si pri vzniknutých problémoch s odletom dopravca nesplní povinnosti, využite reklamáciu. Tú treba, vysvetľuje Božena Stašenková z Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska, uplatniť písomne a čo najskôr. "Reklamáciu pasažier podáva u toho, komu zaplatil za letenku, s kým má fakticky uzatvorenú zmluvu o doprave,“ spresňuje Stašenková.
Dôležité je, aby ste si doklad o zrušení či meškaní letu vyžiadali už priamo na letisku. Ak pri reklamácii narazíte na problémy, so sťažnosťou sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo na Európske spotrebiteľské centrum. "Naša asociácia rieši priemerne tri až päť sťažností mesačne,“ hovorí Stašenková.
