Notebook sa každým rokom stáva prístupnejší. Priaznivému vývoju pomohla vysoká konkurencia, ako aj výrazné zľavy predajcov. "Ceny notebookov sú dnes na historickom minime,“ hodnotí situáciu Martin Hakulin, produktový manažér spoločnosti Datacom.
Cenové dno?
"Ceny prenosných počítačov klesali oproti minulému roku asi o 15 percent. Priemerná cena notebooku sa dnes pohybuje na úrovni okolo 450 eur,“ tvrdí Laura Ondriášová z marketingového oddelenia Nay. Podľa jej slov sa v boji o zákazníka zľavy na vybrané modely šplhajú až do výšky niekoľko desiatok eur. K cenovej vojne sa pridali aj doplnkové služby. "Snažíme sa vytvoriť pre zákazníka určitú pridanú hodnotu, čo v praxi realizujeme najmä pridávaním rôzneho príslušenstva,“ prezrádza Hakulin. K cenovému pádu prispela aj rastúca konkurencia, keď sa notebooky vo veľkom predávajú už aj v hypermarketoch.
Ešte menší
Ak sa niekomu zdá notebook príliš veľký, trh vyhovie aj jemu. Takmer každý výrobca ponúka aj miniatúrnu verziu prenosného počítača, ktorý zvláda jednoduché úlohy, ako surfovanie po internete alebo pozeranie filmov. "Netbooky zažívajú svoj boom, ich ponuka na trhu neustále rastie. Možno dokonca sledovať efekt, keď má človek bežný notebook v práci či doma a netbook používa pri cestovaní,“ hodnotí situáciu Jozef Orgonáš z PC Revue. Práve rozšírenie ponuky o netbooky prispelo k zníženiu cien aj ich veľkých bratov.
Napriek tomu, že cena netbookov je výrazne nižšia, za predajnosťou notebookov výrazne zaostávajú. Podľa slov Martina Dernára, marketingového manažéra internetového predajcu Mall.sk, tvorí predaj netbookov jednu pätinu z celkového predaja prenosných počítačov.
Najobľúbenejší je HP
"Najväčší záujem je momentálne o značky Hewlett-Packard, Toshiba, Asus a Acer,“ prezrádza najpredávanejšie produkty Ondriašová. Popri značkách, ktoré ponúkajú výrobky nižšej a strednej cenovej kategórie, sa zvyšuje predajnosť aj drahších výrobkov. "Zaznamenali sme výrazný nárast predajnosti notebookov Dell,“ hovorí Hakulin. Drahšie značky však naďalej zostávajú v úzadí. "Myslím si, že na Slovensku stále platí, čím lacnejší, tým lepší,“ hovorí o predajných návykoch domácich spotrebiteľov Rastislav Bališ z internetového portálu PCmania.sk.
Ceny notebookov sú na historických minimách, predajcovia chcú veriť, že nižšie sa ísť nedá. Podľa Orgonáša z PC Revue však možno očakávať, že ceny budú naďalej klesať. Podľa jeho slov otvoril cenovú vojnu práve nástup netbookov. "Z notebookov sa stane ‘spotrebný materiál‘, už dnes možno sledovať veľké predaje prostredníctvom rôznych veľkých reťazcov, budú klesať ich ceny a uvidíme, kde až sa zastavia,“ hodnotí Orgonáš.