StoryEditor

Pomohol nám vstup do únie a euro

11.09.2009, 00:00

Mnohí úspešní slovenskí exportéri dnes priznávajú, že snaha presadiť sa vo svete so spoločnosťou, ktorá má rodný list na Slovensku, bolo spočiatku pomerne problematické. Väčšina potenciálnych klientov ani netušila, kde sa krajina nachádza. Mnohí sa zasa domnievali, že na Slovensku zúri vojna. A tých, ktorí o krajine niečo počuli, odradilo vtedajšie politické dianie, netransparentná privatizácia a nedostatočné napredovanie reforiem.

Počiatočná nedôvera
"Je pravda, že o Slovensku toho veľa v zahraničí nevedeli a museli sme ich o to viac presvedčiť svojimi kvalitami, aby sme sa presadili," hovorí Július Polónyi, riaditeľ spoločnosti na výrobu barikových sudov Iron Art. Dodáva, že najdôležitejšie zo všetkého bolo nájsť korektného zahraničného partnera. Väčšina z nich však o rozvoj dlhodobých vzťahov záujem nemala. Najmä keď sa dozvedeli, že sa firma len rozbieha a jej budúcnosť je neistá. Zákazníci postupovali rovnako opatrne. Riaditeľ spoločnosti na výrobu ultraľahkých lietadiel Aerospool Ján Hrabovský v rozhovore pre HN priznáva: "Keď sa dozvedeli, že je to len druhý prototyp, povedali, že prídu, keď budeme mať dvadsiaty."

Uplatneniu sa na svetových trhoch nepomáhala ani naša minulosť. Obzvlášť ťažké boli začiatky, pretože väčšina zákazníkov slovenských spoločností bola zo západnej Európy. O Slovensku vedeli len toľko, že patrilo do sovietskeho bloku.

Úspech pomohol
V súčasnosti je situácia oveľa priaznivejšia. K zlepšeniu imidžu vo svete výrazne prispel i vstup Slovenska do Európskej únie. Ten so sebou okrem iného priniesol možnosti čerpania eurofondov a dotácií, ktoré pomohli modernizovať priestory a výrobu. Zároveň sa odstránili mnohé obchodné prekážky a formality.

Pomaly sa zlepšujú aj nálady trhu a vnímanie zákazníka voči výrobkom zo Slovenska. Ako uvádza pre HN riaditeľ spoločnosti Eset Miroslav Trnka, kedysi aj v rámci strednej Európy chceli zákazníci západné produkty. Dnes už prichádzajú na to, že slovenské výrobky môžu byť porovnateľné. Čoraz častejšie si ich všímajú na svetových súťažiach a priestor dostávajú aj v renomovaných zahraničných publikáciách. Dôvera v naše produkty za hranicami rastie. Veľkú zásluhu na tom majú práve úspešné domáce firmy, ktorým sa podarilo sa v zahraničí presadiť a pomáhajú tak meniť obraz Slovenska vo svete.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
13. november 2025 00:11