StoryEditor

Aj z garáže sa dá prepracovať na vrchol

11.09.2009, 00:00
Aj slovenské firmy môžu zvádzať úspešný súboj s nadnárodnými gigantmi.

Napriek tomu, že Slovensko si ešte donedávna svet mýlil s podobne nazvaným balkánskym štátom a oddelenie od Česka ľudia žijúci za našimi hranicami často ani nezaregistrovali, situácia sa rýchlo mení. Našu krajinu síce ešte v cudzine nespájajú s pojmami ako nemecká precíznosť či japonská kvalita, no mnohí úspešní Slováci sa z garážových začiatkov dostali vo svojom biznise doslova do svetovej špičky.
Dnes najznámejšie slovenské exportné spoločnosti vznikali takmer bez výnimky na začiatku deväťdesiatych rokov, často s minimálnym kapitálom a v prenajatých priestoroch. Zmena režimu so sebou v tom čase okrem iného priniesla aj možnosť súkromného podnikania. Na druhej strane sa však podpísala pod bankrot mnohých štátnych podnikov. Novovzniknuté firmy v 90. rokoch na Slovensku sa tak budovali najmä na protichodnej báze vízií a tradícií.

Bez peňazí
Najúspešnejšia slovenská IT firma Eset začínala ako garážová firma s dvoma zamestnancami a s odvážnym podnikateľským zámerom. Slovenský výrobca analógových elektrónok JJ Electronic zasa vznikol ako odchovanec štátneho podniku Tesla. Čo obe spoločnosti v tom čase spájalo, bol nedostatok počiatočného kapitálu. Úvery boli vinou vtedajšej legislatívy pre začínajúcich podnikateľov takmer nedostupné a nanajvýš nevýhodné. Problémy so získaním finančných prostriedkov tak mnohí riešili investovaním všetkých svojich úspor do neistého výsledku. Ako spomína Ján Hrabovský zo spoločnosti na výrobu ultraľahkých lietadiel Aerospool, v ich prípade sa na splatenie základného imania skladali všetci jej členovia. "Keď sme začínali, nemali sme okrem chuti a nápadu nič, takže nám ani nezišlo na um, že by nám nejaká banka bola ochotná dať úver. Tak sme dali dohromady peniaze potrebné na založenie firmy a z toho sme rozbehli podnikanie,“ dodáva. Nešlo pritom o malé sumy. Iní riešili neľahké začiatky úvermi zo zahraničia.

Euro a kríza
Dnes je spoločnosť Eset jedným zo svetových lídrov vo výrobe bezpečnostného softvéru. Výrobky JJ Electronic sa používajú ako komponenty v zvukovej technike najznámejších svetových značiek a lietadlá firmy Aerospool lietajú na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy. Neľahké začiatky sú tak, zdá sa, minulosťou.

Ani dnes však nie je situácia jednoduchá. Posilňovanie koruny, následné prijatie eura a silnejúca konkurencia možnosti slovenských firiem v zahraničí komplikujú. "Vzhľadom na trvalé posilňovanie koruny oproti doláru musíme neustále zvyšovať produktivitu práce zavádzaním moderných technológií,“ povedal pred časom pre HN majiteľ JJ Electronic Ján Jurčo. Jeho slová potvrdzuje aj riaditeľ Aerospoolu Ján Hrabovský: "Zavedenie eura odstránilo kurzovú neistotu. Na druhej strane považujeme výsledný dohodnutý kurz za príliš silný. V súčasnosti je veľkou nevýhodou v porovnaní s okolitými krajinami, ktoré ešte euro nemajú.“
Kombinácia finančnej krízy a lacnej ázijskej výroby sa postupne prejavila na hospodárskych výsledkoch mnohých domácich exportérov. Vo východoslovenskom regióne známom výrobou krištáľu úspešne pokračuje v tradícii už len spoločnosť Glass LPS. Ostatné podniky tlaku konkurencie podľahli.

Nielen na svetovom, ale aj na domácom trhu je situácia zložitá. Napriek rastúcej nezamestnanosti zápasia najznámejšie slovenské exportné spoločnosti s nedostatkom pracovníkov. Dôvodom je najmä špecifickosť výroby, ktorá si vyžaduje zaškolenie. To môže trvať od pár mesiacov až po niekoľko rokov. Skutočnosť, že nájsť kvalifikovaných zamestnancov do firmy je problém, potvrdil aj generálny riaditeľ spoločnosti Eset Miroslav Trnka. "Stále nemáme dostatok ľudí. Chystáme sa preto osloviť tiež Slovákov v zahraničí a ponúknuť im prácu doma,“ povedal v rozhovore pre HN. Presvedčiť absolventov a kvalifikovaných zahraničných Slovákov, aby pracovali pre domácu značku, však nie je jednoduché. Tých lákajú predovšetkým veľké nadnárodné spoločnosti a často nepomáha ani štedré finančné ohodnotenie.

Na úkor rodiny
Pre mnohých mladých a začínajúcich podnikateľov sú možnosť presadiť sa na zahraničných trhoch a vidina veľkého zisku lákavé. V mnohých prípadoch však ide o beh na dlhé trate, ktorý si najmä zo začiatku vyžaduje obete. "V začiatkoch to bola veľká záťaž pre naše rodiny, lebo v prvom roku nás doma takmer nevideli,“ potvrdzuje riaditeľ Aerospool Ján Hrabovský a dodáva: "Ani dnes to nie je jednoduché - sme firma rodinného typu. Sme majitelia a zároveň firmu vedieme, takže aj ak chceme, aby veci fungovali, neexistuje pre nás pracovný čas.“ Stále tak platí, že ak má byť niečo úspešné, treba sa tomu venovať naplno.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
12. november 2025 17:44