StoryEditor

Mecom kúpil Hrádok a získal tretinu trhu

13.07.2006, 00:00
Vzniká najväčšie zoskupenie mäsokombinátov v regióne. Prepojené firmy by mali mesačne dodávať jeden a pol tisíca ton mäsa a zamestnávať 1 800 ľudí. Pre začiatok chce zoskupenie preniknúť do Nemecka.

Slovensko má prvý obrovský mäsokombinát. Koncom minulého mesiaca prevzal humenský Mecom lučeneckého konkurenta Hrádok. Akvizíciou získal vyše 30-percentný podiel na domácom trhu. Prepojené firmy by mali mesačne vyrábať okolo tri a pol tisíca ton mäsových výrobkov, dodávať jeden a pol tisíca ton mäsa a zamestnávať 1 800 ľudí. Ich spoločný obrat by sa mal priblížiť piatim miliardám korún.

Hrádok klesal, Mecom rástol
Dôvodom prevzatia je podľa Jána Molnára, prezidenta Mecomu, rozšírenie výroby a globalizačné tlaky v mäsopriemysle. Zatiaľ čo humenská spoločnosť zaznamenávala v posledných rokoch rast tržieb a nestačila napriek rozvoju výrobných kapacít uspokojovať trh, Hrádok sa prepadal do krízy a mal problémy s predajom.
Kým pred štyrmi rokmi dosiahla lučenecká firma obrat vyše 2,2 miliardy korún a jej nový vlastník z východného Slovenska ešte len atakoval dvojmiliardovú hranicu, vlani sa už situácia obrátila a Mecom predbehol Hrádok. Ten síce účtovne vykazoval v posledných rokoch symbolický zisk, ale reálne bol v strate. Do modernizácie investoval vyše 600 miliónov, no ani to nestačilo.

Nastúpi revitalizácia
"Fabriku sme našli v celkom dobrom stave, ale trochu demoralizovanú," opatrne konštatuje Molnár. Priznáva, že ju museli finančne posilniť. Noví vlastníci majú pripravený revitalizačný plán, chystajú sa investovať do technického vybavenia, najmä do informačných technológií.
Chcú začať personálnym auditom. "Zavedieme náš systém, ktorý sa osvedčil a nebudeme tolerovať žiadne pracovné prehrešky. Každého, kto to nezoberie na vedomie, prepustíme," vyhlásil Molnár. Podľa neho je dôležité zvýšiť pridanú hodnotu výroby, ktorá bola v lučeneckom závode nízka, a to na štyri až deväť percent.

Značka zostáva
Značka spoločnosti Hrádok zostane zachovaná. Každá z firiem sa špecializuje na iné výrobky, ktoré sa navzájom dopĺňajú, zdôrazňujú noví vlastníci. O cene za akvizíciu nechcú hovoriť. "Za tých jedenásť rokov, čo fungujeme, sme dosť silní na to, aby sme si kúpu mohli dovoliť ako fyzické osoby," vysvetlil Molnár.
Za posledných päť rokov vynaložil Mecom na rekonštrukciu výrobných priestorov a nákup technológií vyše miliardy korún. Ďalších 160 miliónov z vlastných zdrojov sa chystá preinvestovať tento rok. Podľa vedenia firmy je základom jej úspechu maximálne efektívna výroba, systematické investície, hľadanie nových trhov, inovácie a úspešná obchodná stratégia. V tom všetkom mieni pokračovať aj v Lučenci.

Orientácia na export
Zámerom Mecomu, ktorý už v súčasnosti 15 až 20 percent produkcie exportuje, je obchodne expandovať do zahraničia. Po Česku, Maďarsku a Poľsku aj na trhoch starých štátov Európskej únie, pre začiatok v Nemecku. V najbližších rokoch až deväť desatín zo zvýšenia výroby pôjde na vývoz, avizuje Molnár.
Firma sa chystá obsadiť vedúcu pozíciu na trhoch strednej Európy v tepelne neopracovaných mäsových výrobkoch. Jej vedenie nevylučuje ďalšie akvizície, prípadne prepojenie so zahraničným kapitálom.
V slovenskom mäsopriemysle možno čoskoro očakávať ďalšie pohyby. Nemenovaný zahraničný investor pripravuje výstavbu moderného bitúnku a podľa informácií HN je na predaj aj veľký rimavskosobotský mäsokombinát Tauris s 12-percentným trhovým podielom.

V lučeneckom Hrádku už nový majiteľ investoval. Teraz chce rozbehnúť personálny audit. Snímka hn/Alexander Buzinkay

01 - Modified: 2003-03-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Liberálnejší prístup k odpočúvaniu
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. apríl 2024 07:16