StoryEditor

Práce bude menej. Elitu čakajú problémy

Opatrenia firiem sú na krízu krátke, vlna masového prepúšťania bude na Slovensku pokračovať. Iba v najbližších týždňoch a mesiacoch prídu o prácu ďalšie tisíce ľudí na Slovensku.

Aktuálne prepúšťa približne 70 zamestnancov púchovská dcéra štvrtého najväčšieho výrobcu pneumatík na svete, spoločnosť Continental Matador Rubber, zvyšku ľudí skrátia pracovný úväzok na 30 hodín. Podobný osud čaká zamestnancov (sub)dodávateľov automobiliek SEWS Slovakia, Kromberg & Schubert, ZVL auto, textilku Folytex Stráňany či Strojárne Sitno.

Varovanie pre elitu
Na optimizmus sú pritom skúpi aj lídri slovenského exportu či najväčší domáci zamestnávatelia. Prepúšťanie zamestnancov, skracovanie pracovného času či znižovanie firemných nákladov ešte neznamená, že sú z najhoršieho vonku. "Tržby najväčších slovenských exportérov padnú v tomto roku zhruba o desať až 30 percent,“ predvída managing partner spoločnosti KPMG Ľuboš Vančo. Aj podľa neho budú lídri v slovenskom exporte nútení pristúpiť k ďalším hromadným prepúšťaniam. Podľa Jána Štriha z firmy PPS Group sa napríklad ich spoločnosť momentálne nachádza v období tesne po pomerne radikálnej zoštíhľovacej kúre, čo do počtu zamestnancov, redukcie všetkých nákladov, zošťíhľovania výroby. "Všetky rozvojové aktivity a aktivity súvisiace s rozširovaním výroby závisia od vývoja na trhu a od obchodnej schopnosti PPS Group získať nové trhy.“

Automobilky stiahnu aj iných
Názory odborníkov na vývoj zamestnanosti sú zatiaľ pesimistické. "Vzhľadom na vysokú otvorenosť slovenskej ekonomiky s vysokým zastúpením automobilového priemyslu a pridružených odvetví sa negatívne výsledky dajú očakávať v prípade veľkého množstva firiem. Situácia si žiada výrazné znižovanie nákladov, obmedzovanie investícií a prepúšťanie. Rýchle zhoršenie globálnej ekonomickej výkonnosti bude mať negatívny vplyv aj na exportne orientované firmy, ktoré zaznamenávajú pokles objednávok,“ uzatvára výkonný riaditeľ Patria Finance Slovakia Matej Říha.

Kríza verzus lídri slovenskej ekonomiky

Volkswagen Slovakia
Vyrába najmä veľké a luxusné typy vozidiel, ktoré najrazantnejšie postihla kríza. Zo slovenských automobiliek tak najviac doplatí na pokles výroby.
Kia Motors Slovakia a Peugeot Citroën Slovakia
Turbulencie na svetových trhoch sa odrazia na skresaní plánov aj týchto spoločností, vzhľadom na špecializáciu výroby (malé automobily) sa ich kríza dotkne menej.
Slovnaft
Odvetvie je negatívne ovplyvnené dramatickým poklesom ropy. Práve ten je v prípade Slovnaftu najdôležitejším externým faktorom. V dôsledku predzásobenia sa strata z precenenia zásob za štvrtý kvartál vyštverala na 2,2 miliardy korún.
U.S. Steel
Recesia spôsobuje dramatický pokles dopytu po oceli.
Prečítajte si aj:
Masové prepúšťanie pokračuje

Štvrtý najväčší svetový výrobca pneumatík Continental začína s hromadným prepúšťaním aj vo svojej výrobnej základni na Slovensku. Vedenie nemeckého koncernu pred niekoľkými dňami infomovalo, že v rámci úsporných opatrení prepustí minimálne 1 900 zamestanancov. Dôsledky tohto rozhodnutia dopadnú na Slovensko už v priebehu apríla. Púchovská gumáreň Continental Matador Rubber kvôli poklesu objednávok zruší 66 pracovných pozícii. Redukcia nákladov sa dotkne i zostávajúcich zamestnancov - do práce budú chodiť iba 30 hodín týždenne. Ľudia počas núteného voľna dostatnú 65 percent priemernej mzdy.

Celý článok >>

Našu elitu čakajú ešte nepopulárne kroky

Veľkolepé plány jednotlivých spoločností spred pár mesiacov sa akoby mávnutím čarovného prútika zmenili na boj o prežitie. Namiesto plánov podnikov, ktoré by hovorili o tom, s akým úspechom počítajú, sa každý deň na nás „valia“ informácie o hromadných prepúšťaniach, pozastaveniach výroby či bankrotoch. Vedenia firiem, ktoré odhaľovali plánovanú produkciu na daný rok, okresávajú svoje plány, alebo ich pre menšiu zraniteľnosť ani nezverejňujú. Neférový zápas s recesiou zvádzajú tie najväčšie firmy, pričom ich porážky sa priamo odrážajú na menších spoločnostiach, ich dodávateľoch. „Situácia sa v tomto roku výrazne nezmení, skôr môže byť ešte horšia. Len málo odvetví je zasiahnutých krízou minimálne. Ide predovšetkým o energetiku, a do určitej miery bankovníctvo a potravinárstvo,“ odpovedá riaditeľ oddelenia Finančného poradenstva Deloitte Slovensko Maroš Sokolovský.

Celý článok >>

Utláčané odvetvia budú vzdorovať ľahšie

Rozhovor. Výkonný riaditeľ Patria Finance Slovakia Matej Říha pre HN.

V čom podnikom najviac ublížila hospodárska kríza?
Recesia vniesla na kapitálové a monetárne trhy značnú dávku nedôvery, ktorá sa zákonite preniesla aj medzi spoločnosti.  Nedôvera alebo znížená dôvera zvyšuje celospoločenské náklady a okrem peňazí jej spoločnosti musia venovať viac energie oblasti strategického manažmentu, ale aj pri overovaní si partnerov či pri vymáhaní pohľadávok.  Neistota vplýva aj na tvorbu plánov a stratégií. Recesia zvyšuje náklady na ich prehodnocovanie a  aktualizáciu, navyše pri vyššej miere  neistoty. Na strane výnosov musia spoločnosti vynaložiť viac nákladov a úsilia na udržanie alebo zmiernenie ich prepadu.

Celý článok >>

01 - Modified: 2003-07-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Na prehliadke aj reportér Peter Arnett 02 - Modified: 2003-07-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pobyt Rolling Stones zahaľujú tajnosti
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 21:04