StoryEditor

Minerálok vypijeme o štvrtinu menej

27.08.2009, 00:00

Rozmach minerálnych vôd sa na Slovensku podstatne spomalil. Za minulým rokom totiž produkcia slovenských výrobcov zaostáva takmer o štvrtinu, pričom najmenej spotrebiteľom chutili minerálky v reštauráciách a gastronomických zariadeniach. "Každý výrobca zaznamenáva v období finančnej a hospodárskej krízy odlišný vývoj. Sektor výrobcov nealkoholických nápojov však vo všeobecnosti zaznamenal pokles výroby," hovorí Jarmila Halgašová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska.

Prepad v reštauráciách
O niečo lepší výsledok zaznamenali ochutené nealkoholické nápoje. Podľa údajov Štatistického úradu ich firmy počas prvých siedmich mesiacov tohto roka vyprodukovali takmer o 11 percent litrov menej. "Za prvý polrok 2009 sme zaznamenali pri ochutených minerálnych a pramenitých vodách nárast 2,4 percenta, pri prírodnej máme pokles 9,5 percenta," vraví Vladimír Hatok, obchodný riaditeľ spoločnosti Minerálne vody, a dodáva, že najviac sa dopyt znížil v segmente gastronomických zariadení, a to až v pomere osem ku dvom voči maloobchodu. Práve v rámci maloobchodných reťazcov sa viac darí väčším výrobcom, ktorí dokážu predávať vďaka silným značkám a nákladnému marketingu. Kríza na pultoch obchodov rozpútala cenovú vojnu, v ktorej firmy stimulujú predaj hlavne ponúkaním väčších balení za nižšie ceny. "Kolové nápoje ako kategória stagnujú, respektíve zaznamenali iba veľmi mierny pokles. Väčšiemu poklesu sa podľa môjho názoru vyhla táto kategória vďaka silnej podpore zo strany dvoch najsilnejších hráčov, myslí si Branislav Burák, marketingový riaditeľ spoločnosti Kofola, ktorá podľa jeho slov v prvom polroku zaznamenala mierny nárast predaného objemu nápojov. "Pokles dopytu a predaja sa citeľnejšie dotkol kategórie džúsov a sirupov," dodáva Burák.

Väčší objem je v kurze
Podľa Ľuboša Reka, generálneho riaditeľa firmy Vodax, si spotrebitelia čoraz viac obľubujú jemne sýtené minerálky, no dvojročný trend rastu nesýtených vôd sa už zastavil. "V roku 2009 všeobecne zaznamenávame pokles dopytu po malých baleniach," povedal Rek na margo pollitrových a trištvrtelitrových fliaš. Dôvodom je pravdepodobne opatrnosť zákazníkov pri takzvanom spontánnom predaji a takisto nevýhodnosť týchto menších balení v pomere objemu a ceny.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. december 2025 18:10