StoryEditor

Auto sa vyplatí vymeniť po štyroch rokoch

27.08.2009, 15:47
Spravovanie autoparkov je problémom viacerých spoločností. Snaha skĺbiť ponuku štandardných služieb s ekonomickými výsledkami, vedie spoločnosti k neustálemu prehodnocovaniu výdajov na motorový park.

O tom, že niekedy je výhodnejšie kúpiť nové auto ako spravovať staré diskutovali odborníci v oblasti automobilového priemyslu.

Radšej kúpiť nové

V bratislavskom hoteli Crown Plaza sa za účasti manažérov z oblasti dopravy a logistiky, uskutočnila konferencia pod názvom Fleet, Logistics and Automotive Public Relation 2009. O nových trendoch vedúcich k zvyšovaniu efektivity autoparkov informoval Paul Lauria, prezident Mercury Associates, najväčšej konzultačnej spoločnosti zameranej na fleet manažment v Severnej Amerike. Podľa jeho slov sa spoločnostiam ekonomicky vyplatí vymeniť auto už za štyri roky. „Cyklus výmeny nového auta za staré sa v jednotlivých spoločnostiach pohyboval od jedného roka po deväť. Podľa našich výskumov sa náklady na spravovanie deväťročného auta pohybovali na úrovni 87-tisíc eur ročne. Pre porovnanie auto so štvorročným cyklom si vyžadovalo ročne okolo 56-tisíc eur,“ uviedol Lauria.

Leasing alebo nákup?

Podľa údajov asociácie Mercury Associates sa priemerný vek firemných vozidiel pohybuje pri nákupe cez leasing na úrovní 3,3 roka, zatiaľ čo pri bežnom financovaní sa autá využívajú o štyri roky dlhšie. Čo sa prejavuje aj pri celkových nákladoch.

Najväčší straty zaznamenávajú spoločnosti pri nútených opravách svojho motorového parku. „Ak má spoločnosť 170 vozidiel, pri priemernej päťpercentnej poruchovosti budú takéto autá stáť asi 10 440 dní, čo predstavuje stratu presahujúcu 170-tisíc eur ročne,“ prezradil Lauria.

Úplná kontrola

Nový rozmer do spravovania autoparkov prinieslo postupné zavádzanie informačných technológii do kontroly pohybu a spravovania automobilov. „Vďaka systému satelitného monitorovania vozidiel majú ich prevádzkovatelia dokonalý prehľad aj o takých veciach akými sú rýchlosť, spotreba a náklon vozidla, identifikácia vodiča alebo aj poloha dverí,“ uviedol na konferencii Tibor Gábor, manager predaja spoločnosti Where is my car. Podľa jeho slov nie je problém sledovať takéto vozidlo 24-hodín denne. „Za posledných 25 rokov nastal obrovský posun v riadení vozového parku. V dôsledku komputerizácie je dnes spravovanie podstatne jednoduchšie a prehľadnejšie,“ zhodnotil situáciu Lauria.

Pomalé oživenie

V dôsledku krízy musela logistická spoločnosť Gefco pozastaviť všetky investičné a rozvojové programy. Firma, ktorá zamestnáva 230 zamestnancov a v roku 2008 dosiahla obrat vo výške 58 miliónov eur, začína pociťovať optimistické vyhliadky na najbližšie mesiace. „V rámci našich aktivít začíname pomaličky otvárať projekty, ktoré sme mali naplánované na minulý rok a v dôsledku krízy sme ich museli stopnúť,“ prezradil vo svojom príspevku Martin Kiaba, riaditeľ divízie Transport a Logistics Industrial spoločnosti Gefco. Firma rieši negatívne nálady na trhu uzatváraním krátkodobých a strednodobých zmluv.

Odborným garantom podujatia bol Klub motoristických novinárov Slovenského syndikátu novinárov, organizátormi komunikačná agentúra Casper media a vydavateľstvo Ecopress.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
08. november 2025 07:12